Keleti szörnyekről és nyugati szövetségesekről

„Repülőgépszörnnyel hoztak védőeszközöket Magyarországra” – tájékoztat minket a függetlenobjektív sajtó zászlóshajója, és az apokalipszis-filmeken nevelkedett gyanútlan hírolvasó már rezzen is össze ösztönösen: itt már megint valami dráma van. Nem elég ez a sunyi vírus, puff neki, most még jön egy otromba orosz szörny is, meneküljön, ki merre lát.

Valójában persze annyi történt, hogy a sokak által lesajnált magyar külügyminiszter most épp egyetlen nap leforgása alatt hét repülőgépnyi világszerte keresett védőfelszerelést és gyógyszert röptetett be az országba Kínából, és az egyik gép történetesen egy böhömnagy, kétségkívül kevéssé filigrán, cserébe kellőképp teherbíró Antonov 124-100M volt.

De mennyivel beljebb lennénk, ugye, ha Szijjártó Péter mindenféle keleti seftelgetések helyett az aktuális luxemburgi törvényekkel kapcsolatos meglátásairól cseverészne a német sajtónak, amint az civilizált népeknél, az Európai Unióban szokás.

És ahogy azt a derék Jean Asselborn is teszi, ez a bajszos luxemburgi, aki néhány éve parádésan puccsolta meg, majd tolta félre saját koalíciós partnerét, függetlenül annak választási győzelmétől, és aki jelenleg is egy 17,6 százalékos párttal a háta mögött igyekszik politikai karanténba küldeni (egy adóparadicsom miniszteri bársonyszékéből) az ezeréves Magyarországot és annak kétharmados felhatalmazással rendelkező kormányát. Erősen kutattam, miket is mondott a demokrácia eme felkent lovagja néhány hónapja Németországról, amikor Angela Merkel odatelefonált Türingiába, és lemondatta a frissen és demokratikusan megválasztott tartományi miniszterelnököt, megbocsáthatatlannak nevezvén a szavazás eredményét, de egyetlen Asselborn-nyilatkozatot sem találtam. Biztos nem jól kerestem.

Mindenesetre Orbán Viktor helyében én azért figyelnék az ilyesmire, és semmiképp nem hoznék válságkezelő intézkedéseket Luxemburg, valamint Andorra és Liechtenstein szíves véleményének kikérése nélkül.

Különösen, mivel mindeközben a momentumos csajok is videóüzenetben mutattak rá: Kínából csak a baj jön, Nyugatról viszont temérdek jó.

Az Európai Unió támogatja a vírus által „súlytott” országokat, oktatnak minket videójukban a lányok – nekem kezd is gyanússá válni, hogy

az Orbán-fóbia diszgráfiát okoz,

de ne akadjunk fenn ilyen apróságokon vészhelyzet idején.

Az mindenképp hasznos, hogy a koszos kínaiakat lesajnáló fejlett Európa lakosait 2020-ban Ursula von der Leyen videófilmben tanítja kezet mosni. Ebből baj nem lehet. Azt azonban mégiscsak vitatnám, hogy a jelen helyzetben a 2014–2020 közötti időszakra szóló, már egyébként is lekötött kohéziós pénzek átcímkézése jelentené a legnagyobb és leggyorsabb segítséget. Mert tök jó, hogy ezekből a forrásokból immár védőmaszkot is lehet vásárolni, de ha körülnézünk az európai védőmaszkpiacon, akkor azért könnyen zavarba jöhetünk. Nem létezik ugyanis. Márpedig ha Kína bedobná a durcit, az euróbankjegyeinket bajosan kötöznénk az orvosok szája elé.

Harminc évvel a rendszerváltás után úgy tűnik, a kapitalista nyugat egyetlen pillanat alatt omlana össze, ha nem segítené ki termékeivel a Kínai Népköztársaság. A lombardiai kórházakba nem valami brüsszeli egészségügyi csapat érkezett a legnagyobb bajban, hanem 53 kubai (!) orvos és ápoló. Magyarországnak sem az européer Dánia küldött tízezer maszkot, hanem az autoriter Azerbajdzsán, de a leglátványosabb eddig kétségkívül az volt, amikor

orosz katonai járműoszlop haladt végig a NATO-tag Olaszország útjain, lélegeztetőgépeket szállítva a bajbajutottaknak.

Talán nem tévedünk nagyot, ha mindezt a „szégyen” kategóriába soroljuk. És persze lehet momentumos módra röhögcsélni a kínai bóvlin és tolni ezerrel az európai liberális gőgöt, de talán érdemesebb lenne így, nagyhéten kollektíve magunkba szállni, és hálát adni a Teremtőnek, amiért erre a végzetes függőségünkre még idejében, békeidőben világított rá egy járvány.

Francesca Rivafinoli

Kiemelt képünkön: Az Antonov Airlines International Cargo Transporter ukrán légifuvarozó társaság Antonov 124-100M típusú teherszállító repülőgépe, miután landolt a Liszt Ferenc-repülőtéren 2020. április 4-én. A világ legnagyobb, rendszeresen használt teherszállító repülőgéptípusának egyik gépe újabb egészségügyi védőfelszereléseket hozott Kínából Budapestre. MTI/Máthé Zoltán

Iratkozzon fel hírlevelünkre