Egy világlátott magyar nemzetközi sikere a filmiparban

Mostanában, ha egy rendkívül érdekes számítógépes játék filmelőzetesét, vagy egy látványelemekben bővelkedő, nagy nemzetközi filmprodukciót látunk, akkor érdemes kivárnunk a végén feljövő alkotók névsorát, mert egyre gyakrabban felbukkanhat bennük, Drenkovics Balázs neve. Töretlennek tűnő pályaíve, karrierjének története a tehetség, a szorgalom és a jó szerencse égboltozata alatt bontakozott ki, és akárhányszor is fel-feldobott kőként röppent idegen országokba, a végén mégis mindig hazahúzta a szíve.

Drenkovics Balázs jelenleg az Ionart Studio Hungary cégben dolgozik VFX artistként (alul kifejtjük, mit jelent pontosan e rendkívül új szakma), s évtizednyi tapasztalata van már 3D/VFX művészként. Több olyan ismert filmben is közreműködött, mint például: Avengers, Amerika kapitány, IronMan, White House Down és Assassin’s Creed, Call of Duty című film előzetesén. Munkájában azt a speciális tudását kamatoztatja, amelyeket a kis részecskék, merev testek digitális mozgásszimulációja terén szerzett.

Honlapja itt tekinthető meg

Tehát elöljáróban pár szót arról, hogy mit értünk a VFX-technológia alatt? A VFX a filmiparban használatos kifejezés – azon vizuális effektek rövidítése, amelyek módosított, kiegészített élőfilm-felvételre utalnak. Tágabb értelemben minden, ami nem a kamera által közvetlenül felvehető, leforgatható látvány – például, mert veszélyes, mert nem létezik vagy nem élethű stb. –, amelyet vizuális effektként hoznak létre. Sok részterülete van, sokszor külön iparágként idesorolják a 3D-s számítógépes grafikát, mely a filmgyártásnak is közkedvelt technikája az 1990-es évek óta.

Néhány ujjgyakorlat e témában:

E kis szakmai kitérő után térjünk vissza Drenkovics Balázshoz, történetünk valódi hőséhez. Balázs egy magyar kisváros szakközépiskolájának tanulójaként még nem mutatkozott különösképpen tehetségesnek, kivéve a programozói tantárgyat, amiben viszonylag szép hazai sikereket ért el a különféle tanulmányi versenyeken. Később egyetemi tanulmányai szakirányaként mégsem a programozást, hanem a mérnök-közgazdaságot választotta, de hobbiként egyre többször a programozás egyik mellékágát, a számítógépes képi-, animációs szerkesztést gyakorolta, majd elvégzett egy pedagógus szakot, amellyel programozó és média tanárként helyezkedett el egykori alma materében, a váci Boronkay szakközépiskolában. Íme egyik tanítványának vizsgamunkája:

Enzminger Péter – Rossz Társaság (2009)

A tanítással párhuzamosan, kezdő fejlesztőként eleinte különböző garázsprojektekben dolgozott, ahol 3D-s modelleket készített, majd ezután kezdett bele a játékfejlesztésbe. Egy kedves humorú birkás kisfilm elkészítésével került be a filmszakmába, amely után immár csak full CGI animációval foglalkozott.

 

Animation Short – Still from Drenkovics Balázs on Vimeo.

A „bárányos” rövidfilm: Still (2007)

Az iskolában is rövid animációkat készítettek diákjai. Maga a tantárgy egy kicsit hasonlított ahhoz képzéshez, ami ma a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen zajlik. Viszont ezt a tárgyat egyéves képzésben oktatták, és főként technikai és nem művészeti jelleggel közelítettek az animációk világához, inkább csak a szoftverek használatát ismerték meg a növendékek. Ezekből az évekből, a tanítványai közül került ki jó néhány olyan kollégája, akik ma az animációs szakma egy-egy szegmensében, vagy éppen Drenkovics Balázzsal dolgoznak.

A tanítás és első animációs munkái eleinte párhuzamosan futottak, ma is hálás iskolájának, hogy e két hivatást sokáig együtt gyakorolhatta. De miután egyre több időigényes felkérést kapott, kénytelen lett a tanítást feladni, s onnantól kezdve már csak a vizuális munkáknak élt.

2005-2008-ig a magyar HumanSoft Games-nek dolgozott Mocap animatorként és 3D artistként. Az fenti kép mutatja – anélkül, hogy belemennénk a szakmai részletekbe –, hogy nagyjából mit jelentenek ezek.

Az alábbi ábra mutatja be annak a szakmának azokat a fázisait, amelyeknek végén megszületik egy digitálisan létrehozott animáció, legyen az játékelőzetes, animációs film vagy filmben vizuális VFX-effekt.

Az ötlettől a megvalósításig – a digitális alapú filmkészítés fázisai

Balázs végigjárva a szakma szinte minden részmesterségét, egy viszonylag univerzális, de egyik vagy másik területen sem túlságosan elmélyült ismeretekkel, de ahhoz mindenképpen elégséges tudással rendelkezik, hogy belevághasson különböző cégek alkalmazásában a későbbi külföldi professzionális munkákba. Tudását, hivatalos képzések híján, szinte csak saját kíváncsisága által hajtva autodidakta módon szerezte. Ma hiába szerepel névkártyáján az artist kifejezés, magáról mégis úgy tartja, hogy alapvetően, úgy 70 százalékban számítógépes programozó-féle ember maradt, és csak 30 százalékban művész.

Animációs filmek készítésének munkatársa

Pályája 2009-től felgyorsult, a magyar Slitscan Images-nél animációs projektekben vett részt, majd 2011-ben Prágába szólította jó szerencséje egy repülőgépes film látványelemeinek kidolgozásához.

Ugyanebben az esztendőben elsajáított egy eljárást az apróra darabolódó effektek terén, amelynek nagy hasznát vették a magyar Digital Apes játékintrójának elkészítésekor.

Ezek után, 2012-2014-ig Münchenbe vezetett útja, ahol a számos amerikai filmhez effekteket gyártó nagynevű cégnél kapott új feladatokat. A Trixternél sikerült a professzionális filmkészítés csínját-bínját kitanulva olyan filmekhez VFX-es effekteket készíteni, mint a Vasember, a Carter ügynök és a monumentális látványvilágú Felhőatlasz.

2015-ben a kies szépségű tájon elterülő kanadai világvárosba, Vancouverbe költözött családjával együtt, az MPC stúdió megbízásaiban vett részt.

Itt az egyik elképesztő látványvilágot megteremtő tengeri vízszimulációs projektje a Viharlovagok című filmben volt.

Ezek után hazatért és 2015-17-ig a Digic Pictures – Magyarország megrendeléseinek teljesítésében vett részt. A többszintes épület otthont adott a legigényesebb munkákhoz is szükséges technikáknak, a kanadai után egy a nemzetközi elvárások szerint dolgozó, a világ legfrissebb technikai színvonalát követő piacaira termelő céghez került.

A stúdió számára így készült egy mocap video – amikor is az élőszereplőkre felhelyezett pontokat átviszik az animációs figurára, így válik majd annak mozgása teljesen élethűvé.

 

A jelek szerint Drenkovics Balázs végképp gyökeret vert itthon, immár hazahozott minden tudást, amit a vándorévei alatt megszerzett, több társával együtt 2018-ban megalapította saját vállalkozását, ahol folytatja a játékintrók és a játékfilmekhez a VFX-effektek  készítését. Nemrégiben egy magyar fejlesztésű animációs filmet gyártottak a 9 éves korú közönségnek, amelyből ha minden jól megy, sorozat készül majd, és egyúttal belekezdtek egy olyan szoftverfejlesztésbe, amely egy-egy projekt szakmai lebonyolításában nyújt segítséget.

A poCats című mesefilm előzetese

A szerény, kedves fiatalember, ennyi tapasztalat ellenére is mondhatnák, hogy szinte még mindig a karrierje elején tart, de hál’ Istennek semmiféle nyoma nincs annak, hogy a nagyok közötti játéktérből bármiféle elbizakodottságot is hazahozott volna. Úgy tűnik, nagyon is tisztában van azzal, hogy a nagyhalaknál a következő megrendelésének elnyeréséhez úgyis csak az számít, hogy tud-e szorgalmával, tehetségével, örökkön megújulni képességével,  ismereteinek bővítésével, határidőre elkészített minőségi referenciamunkákat produkálni. Sikereinek titka, talán épp ebben a hozzáállásban lehet, amellyel akár például is szolgálhatna sok hasonlóan alulról induló magyar startup vállalkozásnak.

Drenkovics Balázs munkái az IMDB-in 

Iratkozzon fel hírlevelünkre