Túlélhet-e a nyugati társadalom kereszténység nélkül?

,,Civilizációnk fenntartásának képessége az erkölcsi kategóriák közös elfogadásán múlik, amelyek közvetlenül a kereszténységből származnak, a jó és a rossz egyaránt. Azzal pedig, ha a társadalmat teljesen elvágjuk a kereszténységtől, megsemmisítjük ezt a konszenzust” – hangzott el a Danube Institute június 1-jén megrendezett eseményén, melynek vendége Greg Sheridan író, újságíró, a The Australian külpolitikai szerkesztője volt.

Miben is gyökerezik az úgynevezett nyugati „kiábrándítás kultúra”? Greg Sheridan bevezető előadásában kiemelte, hogy a kiábrándítás – Weber gondolatait alapul véve – először a felvilágosodásra, majd a tudományra épített, és céljául tűzte ki az élet vallásos értelmezésének delegitimálását, a vallási magyarázatok helytállóságának és elfogadhatóságának támadását. És ez az a „projekt”, amelyben az elmúlt 100 év nyugati elit társadalmai többnyire tudatosan részt vettek. Az író gondolataira a Danube Institute munkatársai, John O’Sullivan, az Intézet elnöke, és Rod Dreher, a Danube Institute Network Projektjének vezetője reflektált.

Sheridan szerint a valaha élt emberek túlnyomó többsége hitt Istenben, és kapcsolatban álltak vele. A legtöbben, akik ma élnek a Földön, szintén hisznek Istenben, és kapcsolatban állnak vele. Csupán Nyugaton jelenik meg ez a furcsa, új ateizmus, ami a kiábrándítás kultúrájából ered, és egyfajta primitív pogány materializmus irányába tolja el a társadalmat, amely nagyon jól megmutatkozik a következőkben is: A külpolitikai újságíróként is tevékenykedő Sheridan munkájából kifolyólag élete nagy részét Ázsiában, részben a hagyományos nyugati társadalmakon kívül töltötte. Előadásában kifejtette, hogy napjainkban a keresztények nagy része nem nyugati, nem a Nyugaton él, hanem Afrikában, Ázsiában és Latin-Amerikában.

Morális alapokra helyezve a kiábrándító kultúrát övező kételyeket elmondható, hogy sokan keresik a „Miért vagyok itt?” és ,,Mit jelent az életem?” kérdésekre a válaszokat. A kiábrándítás projektje erre annyit kínál, hogy az élet nem jelent semmit. „Nincs oka annak, hogy itt vagy, csupán a bioszféra véletlenszerű megjelenéseként értelmezhető jelenléted.”

Az „új ateisták” a kiábrándítást tápláló két állításra építkeznek, melyek szerint Isten halott, és a tudomány Isten ellen szólt – e két premissza intellektuálisan azonban kimondottan gyenge, maximum a hit hiányát és a kereszténység aktív elutasítását képes alátámasztani – jelentette ki Sheridan. Ugyanez a csoport támadja az emberi bizonyságtétel, a tanúvallomás erejét is. Roger Scruton a The Soul of the Universe című könyvében azt állítja, hogy Isten létezésének legerősebb bizonyítéka az Isten hosszú távra visszanyúló emberi tapasztalata. Ez így van a mindennapi életben is: ha bemegyünk egy bírósági tárgyalóterembe, látjuk, tapasztaljuk, hogy az ember tanúvallomással akar bizonyítani. Az „új ateisták” ezzel szemben mindenfajta vallási tanúvallomást egyszerűen határokon kívül esőnek tartanak, amely szintén szembe megy az alapvető racionalitással.

„Úgy hiszem, az emberekben lassan kezd derengeni, hogy a »kiábrándítás projektje« nem vezet sehova és valójában nem kínál semmit. Sajnos egyelőre még a kereszténységhez való visszatéréshez sem vezet, helyette mindenféle őrület felemelkedéséhez. Ennek idővel változnia kell, civilizációnk fenntartása az erkölcsi kategóriák közös elfogadásán múlik, amelyek közvetlenül a kereszténységből származnak – a jó és a rossz egyaránt. Azzal pedig, ha a társadalmat teljesen elvágjuk a kereszténységtől, megsemmisítjük ezt a konszenzust. Az a társadalom pedig, amely saját magát gyűlöli, képtelenné válik önmaga fenntartására” – zárta gondolatait Sheridan.

Rod Dreher, a Danube Institute Network projektjének vezetője szintén kiemelte, hogy ezen az úton a Nyugat nem tud tovább haladni. „Ha nem érezzük a varázslatot, valami elvarázsol minket. Politikai értelemben ilyen negatív elvarázslás például a woke ideológia, amely lerombol mindent, amit a zsidó-keresztény civilizáció, a Biblia civilizációja felépített; ezzel párhuzamosan pedig elhozza az okkultizmus felemelkedését.”

A témában a Danube Institute vendége, Greg Sheridan további két könyvet is írt, God is Good for You (2018) és Christinas: The Urgent Case for Jesus in Our World (2021) címmel.

A címlapkép forrása: Danube Institute

Iratkozzon fel hírlevelünkre