Keresztény produkció is bejutott A Dal döntőjébe

Keresztény dal a Dal 2022 finisében.

Lefutott mindegyik elődöntő. Az A Dal 2022 idei szezonja a végéhez közeledik. Nem is akármilyen finálé vár ránk, hiszen a produkciókat ezúttal majd szimfonikus zenekar kíséri. A második elődöntő múlt szombati adásában egyszerre két keresztény üzenetű produkció is megmérette magát az egyébként nagyon erős idei mezőnyben. Grétától el kellett búcsúznunk, hasonlóképpen, mint korábban Fóris Ritától, ám az online akusztikus közönségszavazáson még bátoríthatjuk őket. Andelic Jonathan Jota azonban – mindannyiszor a közönség szavazatainak köszönhetően – idén eljutott a nyolc döntős produkció közé. Március 12-én kiderül, hogy melyik dalt fütyörészi, dúdolja majd az ország.

Egyáltalán nem könnyű megválaszolni azt a kérdést, hogy szerencsés-e megméretni a keresztény üzenetű dalokat egy világi dalversenyben. Egyrészről mindenképpen helyes, ha az örök isteni értékeket megéneklő számok legalább akkora szakmai színvonalat és igényességet képviselnek, mint profán üzenetű társaik. Másrészről nézve azonban mindig fennáll annak a veszélye, hogy a szent üzenet a profán környezetben maga is képes profanizálódni.

A karakteresen explicit evangéliumi üzenetet megfogalmazó dalok valamiért már kiestek az idei válogatás során. Jota éneke azonban továbbjutott – feltehetően főképp a keresztény és bizonyára nem csak keresztény – közönség szavazatainak hála. Az Elhiszem még című szám viszont olyannyira implicit, hogy végső soron mindenki azt gondol bele, amit leginkább szeretne. Egyszóval nem késztet mindenáron hitbeli állásfoglalásra. Hogy ez jó vagy sem, ezt mindenki válaszolja meg maga!

Ez nem zsinat, barátaim – avagy meddig tekerjük a Jézus-potmétert

Gréta dalával kapcsolatban Wolf Kati úgy fogalmazott, hogy számára „olyan civil lett a dolog”. Mező Misi kiegészítette ezt a kritikát azzal, hogy szerinte nem „civil” volt a dal, hanem a hangszerelésre kellett volna nagyobb figyelmet fordítani. Kiemelte: a dal üzenetével semmi gond nem volt, az ugyanolyan fontos továbbra is, viszont a zenei hangszerelésbe több munkát kellett volna fektetni. Ez az eset pedig jól mutatja, hogy nem elegendő a jámbor, istenes üzenet és a vallásos jószándék. Ahhoz, hogy egy dal célba érjen, legalább annyira szükséges a zenei igényesség és a belefektetett munka áldozata.

Jota a produkciót megelőzően elárulta, hogy a lecsupaszított hangszereléstől azt reméli, sokkal inkább előkerül majd a „dalnak a szíve”. A zsűri értékelése és a közönség reakciója azt bizonyította, hogy ez a szándék sikerült, és sokakat megérintett. A zsűri elnöke egyenesen úgy fogalmazott:

„Nekem most az tetszett, hogy a Teremtőből csináltál sztárt, nem magadból.” 

És talán ez a mondat megválaszolhatja azt a dilemmánkat is, amin az elején töprengtünk. Igen, a keresztény tartalmú, üzenetű produkciók esetében is fontos követelmény, hogy azok igényesen megformáltan szólaljanak meg. Ám emellett legalább annyira fontos az is, hogy beteljesítsék küldetésüket: Isten szépségéről és nagyságáról kell szólniuk minden esetben – akár szókimondak, akár burkoltan adják tovább az evangélium üzenetét. Az persze továbbra is kérdés marad, hogy egy világi dalverseny képes-e ezt a két szempontot együttesen értékelni. Ezen még töprenghetünk… Addig is izgatottan várjuk A Dal 2022 döntőjét a szimfonikus hangszereléssel.

 

Sikeres sztárok a keresztény könnyűzenében

Akik megvallanak engem az emberek előtt… – hitvalló előadók az A Dal 2022-ben

Jusson el az üzenet minél több emberhez – Fóris Rita a Pengetőnek

Iratkozzon fel hírlevelünkre