Rasszista komolyzene, avagy dögöljön meg minden fehér ember?

Szembejött a velem a V4NA oldalán egy cikk arról, hogy a nyugati civilizáció legutóbbi elmebaja (értsd BLM, vagy Black Lives Matter, avagy magyarul: minden fekete élete számít, kivéve Afrikában) éppen melyik újabb mérföldkövéhez érkezett el. Most már a komolyzene is rasszista.

Nem elég, hogy a zenekarok nagy része fehér, de ráadásul még fehér zeneszerzők zenéit is játsszák. Hol itt az igazság?

Bachot már nem lincselhetjük meg, de aki Bachot játszik, azt még igen.

Nyilvánvaló, hogy a zenekarok mindegyikénél elsődleges szempont a tagok bőrszíne. Összetehetjük a két kezünket, hogy amíg nagy cégek széles mellénnyel, de furcsa kivitelezéssel bevezetik a női kvótát, addig a zenekarok esetében nem fajult idáig az esélyegyenlőségnek indult valami. 

Ezek is érdekelhetik

Koncertjegyet azért még senki nem váltott, mert fele ilyen, fele olyan társaság játszott aznap este, bár hallgathatatlanul. Bátran kiállok a zenekarok mellett, mert azon túl, hogy nyilván sok szempont dönt az előjátékokon versengő zenészek sorsáról, ki milyen messze lakik, beszéli-e a nyelvet és a többi, végül mégiscsak az a legfontosabb, hogy ki játszik jól. Nagyon jól.

Némelyeknek fáj, hogy a komolyzene nagy ikonjai fehérek… ez annyira abszurd, hogy nem is tudok rá mit mondani.

Az az európai zene, amely annyira nem is egyetemesen európai, hanem leginkább német – és amely képes volt az évszázadok alatt magasművészetté fejlődni (ennek persze feltétele a megfelelő kulturális közeg, a relatív béke, a biztonságos élet és egyebek), nem véletlenül maradt fenn mindezidáig. Nem azért, mert az egyik nem volt zsidó, a másik Trumpra szavazott, a harmadiknak meg szép volt a parókája.

Bach, Beethoven, Chopin, Liszt, Mozart zenéje szárazan mondva olyannyira tömény, információval telesűrített, olyannyira tökéletes kicsúcsosodásai a korok kultúráinak, hogy végső soron ez teszi őket kortalanná. Millió kortársuk volt, aki – méltán-méltatlanul – ezeknek a halhatatlan neveknek az árnyékában képtelen volt érvényesülni. Ezek is mind fehérek voltak.

Amiért Goethe (na, még egy fehér pali) sem megy ki soha a divatból, azért nem fog Wagner sem. Nem azért, mert ezek az emberek olyannyira hibátlan személyiségek lettek volna, hanem egyszerűen az alkotásaik miatt. 

Ha mindettől függetlenül Afrikában, Ázsiában, Dél- vagy Észak-Amerikában egymás sarkát taposták volna a zeneszerzők úgy, mint Bécsben a 18-19. században, akkor lennének nagy színesbőrű zeneszerzőink. A feketéknek nem a fehérek elnyomása miatt nincs az európaihoz hasonlítható komolyzenéjük, hanem mert nem volt egy olyan termékenyítő kulturális közeg, ahol ez a „jelenség” kialakulhatott volna. Hozzá kell tenni, Afrikában virágzó kultúrát találtak az európai felfedezők, mikor először betették a lábukat a kontinensre: végeláthatatlan, kikövezett és fákkal szegélyezett utak, finom kelmékbe öltözött asszonyok, élénk gazdaság. Mindazonáltal ne akarjunk egyenlő módon versenyeztetni kultúrákat, amikor Európában már a krétai minószi kultúra óta gyűlik és halmozódik – és vele párhuzamosan pusztul – mindenféle művészettörténeti kincs, miközben a klíma szempontjából kevésbé szerencsés vidékeken más volt a fókusz. Az inuitok sem lázonganak azért, amiért nincsenek nagy festőik. Két végtag elfagyása között nehezen fognak azon lamentálni, hogy épp melyik hópehelyből nyerjék ki a pigmenteket.

De térjünk vissza a kortárs jelenbe. Manapság már mindenki zeneszerző, filmrendező, videós, költő, író – mi is a tízmillió focibíró országában élünk. Nyilvánvaló, hogy a naponta körülöttünk keringő információhalmaz tele van selejttel. Azok, akiknek ez az élete, mármint a művészet, azok képesek meglátni az értékeket, amelyek jó eséllyel fognak egy-két-háromszáz év múlva is ugyanilyen értéket képviselni. Jó ezeket az embereket megtalálni, jó ezekre az emberekre hallgatni.

Ha ma végez a Zeneakadémián, a Juilliardon, a Conservatoire-ban egy néger, egy közel-keleti, egy ázsiai, vagy egy latin-amerikai zeneszerző és megírja a 21. század legkiemelkedőbb szimfóniáját, zongoraversenyét, vagy vonósnégyesét, az összes BLM-aktivista leülhet a fenekére, mert annak a gyereknek a darabját tuti, hogy rommá fogják játszani a világ összes koncerttermében. Várjuk a lelkes jelentkezőket. (De ha mégis odáig jutnánk, hogy posztumusz másodrendű élőlényeknek titulálnák drága nagyjainkat, adják már olcsóbban legalább az ő kottáikat, légyszi.)

Ui.: A jazzt szeretjük, a zongora meg fekete. (Ugyi, Ady?)

Ha tényleg számít a feketék élete

Kiemelt képünk forrása a Papageno.

'Fel a tetejéhez' gomb