Fiatal erkölcsromboló a pop világban
Billie Eillish a Los Angeles-i Highland Parkban született és él a mai napig színész-zenész-szövegíró szüleivel és 21 éves bátyjával, Finneas-szal, aki hasonlóan fiatalon kezdett dalokat írni, mint világhírű húga. A környék, ahol felnőtt, csak mostanában vált elit negyeddé, az ifjú énekes elmondása szerint gyermekkorában napi szinten voltak a környéken lövöldözések. Talán ez is befolyásolja abban, hogy a zeneszámok mind sötét, depresszív képet festenek.
A félmilliárdos megtekintésű „bad guy”
Elektropopos, hiphopos hatású dalainak középpontjában generációjának állandó szorongása és megfelelési kényszere áll és az állandó szerelmi bánat, fájdalom. Nem egyedül szomorú, a dalokat a mai napig bátyjával együtt szerzik.
Ha dalainak mélységéről és depresszív hangulatáról kérdezik, a válasza egyszerű: „A világ szar, híresnek lenni meg szívás.”
A filmiparnak „hála” Billie reményei szerint már nem csak a tinédzser korúak hallgatják a zenéjét. Alfonso Cuarón rendező Roma filmzenéje alapján írt dalokból nemrég egy új albumot dobott a piacra, amit a harmincas, negyvenes korúaknak dedikált.
A dalok szövege, a videóklippek látványvilága és a zene nyomott hangulata felveti bennünk kérdést: milyen lelkivilága lehet ennek a két testvérnek? Billie egyénisége és a mellé rakott, sokkolónak szánt képi világ túlmutat a tinik önsajnálatra alapuló világán. Rebellis beszédstílusa, hogy mindenkinek ő diktálhat, mert betöltött egy piaci rést a zeneiparban, már-már botrányosan nyilvánul meg.
when the party’s over
Billie – saját bevallása szerint – igyekszik példát mutatni és generációjának hangjává válni minden helyzetben. Kampányol a 18 éves szavazási korhatár csökkentése mellett, és állítása szerint semmi sem teszi annyira boldoggá, mint amikor a kortársait tüntetni látja. Az, hogy rajongótáborával együtt nő fel, megadja neki a lehetőséget arra, hogy élményeit és nézeteit első kézből ossza meg a tinédzserekkel. Igazi újgenerációs popsztár ő, vagyis nem pusztán bulizik és énekel, hanem a társadalmi szerepvállalás is a kommunikációjának a középpontjában áll – írja a tinédzser énekesről a recorder.blog.hu, a zeneipar egyik jelentős blogoldala.
bury a friend
Viszont a társadalmi szerepvállalás tekintetében sajnos kiemelhető, hogy társadalmi szereprombolás is tükröződik a megjelenésén/viselkedésén – és mivel ezt trendinek állítják be a fiatalok előtt, méltón illik rá a „sötét és barbár művész” megnevezés is, ahogy számos helyen emlegetik őt. Hiszen
művészien torzítja el az amúgy is ingerdömpingben, kevés szülői felügyelettel nevelkedő fiatal nemzedék világképét és értékrendjét.
Fotó: nssmag.com