Dalainkat az Úr Jézus működteti – a Gável testvérek az Eucharist új albumáról a Vasárnapnak

Karanténhelyzet ide vagy oda, a Gável testvérek alkotnak. A „Legbelül” címet viselő – az online térben hétről-hétre, lépésenként megjelenő – lemezük mintha szakítana az eddig megszokott hangzásvilággal. Elmondható, hogy a hazai keresztény könnyűzenei színterén új színfolt született. Az elektrorock sítlusa az evangélium örömhírét az ahhoz illeszkedő lendülettel támasztja meg. A Szikra Projekt keretében megszületett album a minőségi keresztény könnyűzene egyik bizonyítéka. Szombat este nyolctól újra premier a Pengető közösségi oldalán! A szerzőkkel, Gável Gellérttel és Gável Andrással beszélgettünk a dalok hátteréről és az alkotás folymatáról.

– A Pengető közösségi oldalán már három dalotok jelent meg az Eucharist nemrég elkészült albumáról. Új téma, új hangzás?

– Mi magunk is meglepődtünk, mennyire „jól passzolt” a téma mindannyiunk élethelyzetéhez. Dúl a koronavírus-járvány, beszorultunk a négy fal közé: most talán adódik egy kis lehetőségünk rá, hogy leporoljuk – vagy kialakítsuk – a kapcsolatunkat Istennel. Az új album dalai épp abba a „szobába” invitálnak bennünket, ahol találkozhatunk vele és önmagunkkal. Szent Ágoston mondata mottóként lengi körbe a számok üzenetét: „Ó, örök szépség, későn szerettelek! Íme, belül voltál, én pedig kívül kerestelek. Velem voltál, és én nem voltam veled”.

Az első néhány dal inkább egy meghívással indít, semmint direkt üzenettel; aztán mélyebbre megyünk, és megpróbálunk a minket hallgatókkal együtt Jézus jelenlétébe kerülni. Kívülről érkezünk, mégis minden lényeges belül zajlik. Ezért adtuk az új lemeznek a „Legbelül” címet (Gável András, szövegíró).

Életünk minden pillanatában dicsőíthetünk! – Gável András a Vasárnapnak

– Zeneileg szinte minden más, mint amit eddig megszokhattak tőlünk. Az utóbbi időben a direkt dicsőítés útját választottuk. Ez kevesebb teret enged az evangelizációnak. Most az evangélium örök üzenetét olyan zenei nyelvezettel akartuk megfogalmazni, amelynek révén olyanokhoz is eljut az örömhír, akik esetleg eddig nem hallottak Istenről, vagy nem ismerték fel őt az életükben. Mindezt indokolta az is, hogy a Szikra Projekt keretében és támogatásával megvalósuló alkotás célja volt, hogy olyan profi hangzású, „rádió-kompatibilis” zenék szülessenek, amelyek széles körben teszik érthetővé az isteni üzenetet. Reméljük, ezt a célt sikerült megvalósítanunk! (Gável Gellért, zeneszerző)

– A „Te vagy az élet” című szám hangzása valóban teljesen szokatlan az eddigiekhez képest. Tudtok arról valamit, hogyan fogadták ezt a dalt?

– Az első visszajelzések azt mutatják, tetszik az embereknek a friss hangzásvilág. Ez az új hangvétel szintén nagyban köszönhető a Szikra Projektnek. Eddig soha nem dolgoztunk zenei producerrel, most viszont erre is lehetőségünk volt. Nagy Lajos – művésznevén Agoge Beat’s Styles – segített bennünket a felvételek során. Ő azon volt, hogy a dalainkat úgy öltöztesse fel zeneileg, hogy azok a futó trendeket igyekezzenek követni. Ez főleg a hangszerelésekben tükröződik. Megjelentek nálunk is a szintetikus jellegű hangok, pad-ek, dob szekvenszerek és a különböző „kütyük”, melyek révén

a hangzásvilág bekerült a „mainstreambe”.

Az volt a vágyam, hogy azért ezzel az irányváltással ne vesszen ki teljesen a minket mindig is jellemző akusztikus és elektromos gitáros hangzás sem. Ezért a kettő ötvözete valósult meg végeredményben. Ez valahogy az „elektrorock” felé vitt el bennünket, amely egy egészen valóságosan létező zenei stílus ma a popkultúra világában. A dicsőítő zenének ez új és friss életérzést tud kölcsönözni, ami méltón tudja szolgálni azt a tartalmat, ami az örömhírről szól. Talán már az előző, „Mindennap Nálad” című lemezünk is ebbe a zenei irányba indult el. A gitárcentrikusság mellett ugyanúgy megmaradt a vokáldús megszólalás. Mindezt kiegészítette az elektronikus hangzás. (GG)

A zene gyógyír – Gável Gellért gitárművész a Vasárnapnak

– Volt ebben valamilyen követendő minta számotokra?

– Kerestük azokat a trendeket és zenekarokat, amelyek a dicsőítő zenei világban abszolút a meghatározó hullámhoz tartoznak. A náluk látott, előremutató hangszerelési ötletek ténylegesen meghatározták az új zenei hangszerelés kialakítását. (GG)

– Nem tartotok attól, hogy elveszítitek azokat, akik eddig azért a muzsikáért kedveltek benneteket, amit már megszoktak tőletek? Kiket tudtok az új hangzással elérni?

– Sokat mozgolódunk a mai fiatalok világában. Amikor az új dalok szövegei születtek, nagyban hatottak rám azok a beszélgetések és gondolatok, amelyeket a diákok osztottak meg velem.

Azt tapasztaltam, hogy ezek a srácok nagyon „éhesek” Isten szeretetére, de nem beszél nekik senki sem róla érthetően.

Emiatt kapcsolatuk sem alakul ki Istennel, ami a legfonosabb lenne. Úsznak a „rájuk öntött istenes szövegek ragacsos, számukra érthetetlen mázában”, és semmit nem tapasztalnak meg az életből. Ködös az istenképük, nem ugyanazt értik a szavakon, mint amit mi, felnőttek; azért alakul ki bennük más fogalomrendszer, mert a felnőttek „elgyengítették” a szavak erejét. Mi vagyunk a felelősek azért, hogy ők a semmiben botorkálnak. (GA)

Az Eucharist a „Te vagy az élet” című vadonatúj dalával érkezik!

– A dalaink egyik magától értetődő célcsoportja a saját, zenénkre ugráló gyerekeink voltak. Nagyon hamar visszajelzik, hogy mi jön be nekik, és mi sikerült gyengén. Nekem ők, a „pelyhes tizenévesek generációja” jelentette az első szűrőt az alkotás fázisaiban. Fontos volt, hogy olyat tudjunk írni, ami megnyerő számukra, és teljesen az övék lesz. A dalaink zenei evangelizációs küldetésének beteljesülését látom abban, ha a majdnem vagy a már huszonévesek korosztálya a saját nyelvezetének érezné a muzsikánkat. Nekik is meg kellene tapasztalniuk, hogy ebben

a minket körülvevő értékvesztett világban az alapvető értékek mégis csak léteznek.

Erre nagyon beszédes és egyben humoros eset, ami az egyik ismerős családban történt, amikor a szülők éppen a „Te vagy az élet” című számunkat hallgatták az interneten. Ezalatt a tizenhat éves lányuknak kötelező online órája volt. Ám amint meghallota, hogy mit hallgatnak odakint a szülei, nem érdekelte az óra és a tanár, felugrott, és kiment, hogy ő is hallhassa a számot. Le se lehetett végül szedni erről a muzsikáról, úgy bejött neki. De a nyolcvan év körüli szüleink szíve is erre a dalra lelkesült fel.

Azt gondolom, aki nyitottan közelít, nem tántorodik meg az új zenei hangszereléstől sem, sőt! (GG)

– A keresztény könnyűzenei szakma is díjjal ismerte el az albumotok egyik dalát. A generációk közötti hídszerep miatt került előtérbe a „Győzelemről” című számotok?

– Egy közel száz éves dalról beszélünk az 1938-as eucharisztikus kongresszus himnuszának esetében. Mi ennek a szövegét zenésítettük meg, illetve öltöztettük teljesen mai hangszerelésbe és stílusba. Korokat sikerült így összekötnünk és a művészet által megjelenítenünk a mában. A Szikra különdíj odaítélésekor ezt a szempontot emelte ki a zsűri. Az már csak plusz ajándék Istentől, hogy megtapasztalhattuk a dicsőítő zenészek között kialakuló egységet. A felekezetek is „összeforrtak” – ahogy a dal refrénje is megfogalmazza ezt mint a vágyat a népekkel és a nemzetekkel kapcsolatban. Mindez azt mutatta nekünk, hogy ezt a dalt

nem mi működtetjük, hanem maga az Úr Jézus. Ez volt az egészben a csoda.

Ő kötötte össze az embereket, a korokat és a különböző felekezetű dicsőítésvezetőket. Mit mást is akarhatna az Eucharisztiában jelen lévő Jézus, ha nem az egységet? Mi ezt átélhettük. (GG)

A keresztény könnyűzenétől volt hangos a híres Pannónia

– Mikor hallhatjuk az egész albumot egyben?

– Az összeállításban szereplő nyolc dalból eddig hármat osztottunk meg. Minden szombaton, este nyolc órától, a Pengető Premierek keretében érkezik a többi is. Terveink szerint a teljes albumot Szentháromság vasárnapján tesszük majd elérhetővé. (GA)

A kiemelt képet a Vasárnap.hu készítette.

További ajánlott írásunk a témában:

Eucharist együttes: Fiatalos lelkesedés kell az engedelmesség határain belül

 

 

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre