A vörös után nyakunkon a szivárvány színű ragály

A vállalatok társadalmi felelősségvállalásának pozitív értékelése azonnal veszít súlyából, mihelyst rádöbbenünk, hogy a cégek a remélt támogatás és haszon érdekében lecserélték a társadalmilag hasznos tevékenységüket erőszakos melegpropagandára, illetve egyfajta 21. századbeli uniformalizálódásra. Nagy Ervin cikkét szemlézzük.

A szerző szerint csupán egy szempillantás volt, és a gigantikus multicégek világszerte átértékelték a társadalmilag hasznos tevékenységüket erőszakos melegpropagandára, illetve egyfajta 21. századbeli uniformalizálódásra. Így lett az ázsiai gyermekmunka elleni küzdelemből melegjogi harc; a kulturális értékek és hagyományok megőrzésére tett kísérletből közösségfelforgató, progresszív üzletpolitika; vagy a környezettudatos üzletfilozófiából genderideológia. És itt nem csupán az elhíresült Coca-Cola tevékenységéről van szó.

A Pfizer, a FedEx, a General Electric és így tovább sorolva a különböző területeken tevékenykedő multik esetében is megjelent a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának leple alatt folytatott “progresszív” politikai célokat kergető őrület.

A vállalatok üzleti tevékenységeikbe a gazdasági szempontokon túl társadalmi és környezeti szempontokat, kérdéseket is beépítenek, és interakcióba kerülnek a tevékenységük által érintett csoportokkal – határozza meg a CSR, a Corporate Social Responsibility, vagyis magyarul a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának definíciója.

A CSR tehát plusz anyagi és szellemi haszonnal jár a természetes és az épített környezet, illetve a társadalom számára. A cégek ilyen módon kívánják a fogyasztók felé a jó képet kialakítani. És mivel a vállalatok a profit érdekében tevékenységükkel jogot formálnak bizonyos emberi és környezeti erőforrások kihasználására, így ez a legkevesebb, ami tenniük kell ezért „cserébe” – foglalja össze a vállalti imázsépítés lényegét Nagy Ervin filozófus a Pesti Srácok oldalán.

A talán elsőre még szépnek és megbecsülendőnek is érzett társadalmi felelősségvállalás pozitív megítélésén némiképp ront a tény, hogy a gigantikus multicégek egy szempillantás alatt világszerte átértékelték a társadalmilag hasznos tevékenységüket erőszakos melegpropagandára, illetve egyfajta 21. századbeli uniformalizálódásra – mutat rá a szerző.

Miért jó, miért hasznos a társadalomnak, illetve az egyénnek az, hogy a Coca-Cola, a General Eleictric, a Pfizer, az Adidas és így tovább sorolva azokat a multicégeket, melyek becsempészik a társadalmi felelősségvállalás toposzába a melegjogi küzdelmeket, a genderideológiát vagy a LMBTQ++ szervezetek támogatását? – teszi fel a kérdést Nagy Ervin. Álláspontja szerint ezek a cégek úgy vélik, hogy egy olyan világ felé robogunk, ahol a „progresszív politikai” hatalmak vagy éppen a háttérhatalmak egyre nagyobb befolyással rendelkeznek majd. Mindez pedig egyértelműen politikai megfelelési kényszerre utal.

A “szivárvány ragály” a kecsegtető haszon miatt sorra legyőzi a nagy és a kisebb cégeket is. Így lesz a tudatos társadalmi felelősségvállalásból az uniformizálódás egyik tipikus és talán a legérzékenyebb esete, a különböző, a normalitást súroló szexuális identitás propagálása.

Egyfajta kizárólagosságot képviselő, erőszakos propaganda épül, melyekben olyan többletjogokat akarnak adni (pl. gyermekvállalás joga), melyek károsan hatnak a közösségi együttélés hagyományos normáira – foglalja össze a szemünk előtt végbemenő folyamatokat Nagy Ervin.

A teljes írás itt olvasható.

Forrás: PS;