Pongrácz János: Hecckampány volt csak a WWF kisvasúti akciója

Hatalmas port kavart az utóbbi hetekben a Csarna-völgyben lévő kisvasút felújításának terve. A projektet azonban többek szerint álhírekre alapozva megtámadta a WWF, és legutóbbi információink szerint meg is hiúsult a beruházás. Legalábbis egy ideig még biztos nem jár majd teljes szakaszon kisvasút a Csarna-völgyben.

Adott egy kisvasút a Börzsönyben, Kemencén, amelynek alsó szakaszát az elmúlt években már helyreállították, a maradék, mintegy három kilométeres szakasz felújítása várat magára. Adódott egy lehetőség, amely szabaddá tette volna a pályát a fennmaradó szakasz rendbetételére is. A beruházás idén őszre már engedélyeztetési szakaszba lépett, azonban a kivitelezés közeledtével a hangját Magyarországon ritkán hallató WWF civil természetvédelmi szervezet a fejlesztés ellen szervezett petíciót és ellenkampányt. Kommunikációjukkal szinte taroltak, a beruházás pedig meghiúsult.

A helyiek és a térségben élők értetlenül állnak

Pongrácz János, Kemence polgármestere a vasárnap.hu-nak úgy fogalmazott: én egy hecckampánynak tartom ezt az egészet. Ez a kisvasút gyakorlatilag száztíz éve üzemel. A rendszerváltás után nagyjából tizenöt évet nem működött, de azelőtt a kitermelt fa hegyekből történő leszállítását szolgálta, később pedig már turisztikai célokra használták.

A polgármester kifejtette, hogy a legnagyobb probléma a történetben az, hogy mindenféle egyeztetés és a másik oldal meghallgatása nélkül született ez a döntés. Korlátozhattuk volna az utasok számát, csak elektromos vontatójárműveket állíthattunk volna be, hogy ne szennyezük a levegőt, illetve minimalizáljuk a zajhatást. (Ilyen jármű egyébként több mint tíz éve üzemel Kemencén.) Lehetett volna közösen ötleteket gyűjteni, de a WWF ellenkampánya érthetetlen és felháborító – fogalmazott.

Kifejtette, hogy Európában egyedülálló kisvasútról van szó, ami jelenleg is működik és szállítja a kirándulókat. Nincs még egy rajta kívül, ami 600 milliméter nyomtávolságú és „gravitációsan” működő lenne, szakmailag pontosabban kifejezve, görpályás rendszerű, ami azt jelenti, hogy a felső végponton mozgásba hozott jármű a tengerszint feletti magasság folyamatos csökkenésével az alsó végpontig önsúlyánál fogva magától gurul, csak fékezni kell. Elsősorban a gyermekes családok járnak ide, mert a gyerekeknek ez egy óriási élmény.

Úgy gondolom, hogy ezt a lehetőséget nem szabadna megvonni az emberektől. Ráadásul a Kisvasutak Baráti Körének köszönhetően a mozgáskorlátozottak is fel tudnak menni. Tehát, aki nem tud mozogni, gyakorlatilag az is be tud menni az erdőbe – mondta Pongrácz János.

Elmondta, hogy a település lakóinak a többsége támogatja a vonal felújítását. Éppen ezért Kemence Község Önkormányzata hozott egy olyan határozatot, amelyben leírta, hogy nem értenek egyet azzal a döntéssel, amelyet az Agrárminisztérium hozott. Ezt el is juttatják majd a döntéshozóknak és kérik, vizsgálják felül a kérdést.