Kántor-gitárosok intenzíven
Talán meglepő lehet a váci székesegyház körül sétálók számára, hogy a tér szinte minden irányából zeneszó hallatszik augusztus elején. Az Apor Vilmos Főiskola keresztény könnyűzenei képzésén résztvevők közös énekére és gitárral kísért kamarazenéjére nehéz nem felfigyelni. De ugyanez elmondható a piaristák gimnáziumában nyári gyakorlatukat teljesítő Kodály Zoltán Kórusiskola Jubilate kórusáról is.
Örömteli pillanatoknak számít, amikor a zenei táborok résztvevői és vezetői a szünetekben találkozhatnak egymással. Sapszon Ferenc karnagy például egy ilyen alkalommal örömét fejezte ki, ha az egyházi könnyűzenei képzés eredménye majd az lehet, hogy a templomi, gitárral kísért zenei szolgálat igényesebbé válik, megismerve, megszeretve és szolgálva a liturgiát.
Gável Gellért, a Sacro Song oktatási projekt módszertanára épülő, könnyűzenei képzés szakmai vezetője a kamaragyakorlat során kiemelte a dinamizálás fontosságát. A hangszerelés igényessége elengedhetetlen, főképpen akkor, ha csak gitárosok játszanak egy előadói csapatban. Ezt a differenciált funkciók kiosztásával lehetséges megvalósítani. A gitárművész tanár a zenei alaptónus kialakítására különösen felhívta a figyelmet. Mint mondta:
„Amikor rajzolunk, a rajzlapnak is van egy alapszíne, ami a tónusát adja. Ugyanez érvényes a zenei előadásunkra is. A hangnak is kell egyfajta beágyazás. Ebből a környezetből lehetséges a kiemelkedés. Ez adja meg az adott mű zenei gazdagságát.”
A résztvevők igényes hangszerhasználattal és éneklési móddal sajátították el Sillye Jenő negyedik miséjét, illetve a Gável Gellért – Sapszon Ferenc karnagy kiegészítő komponálásával szerzett – Mise Gitáron című misekompozícióját az Alleluja és a Válaszos zsoltár énekes kíséretével együtt.
Bolyki Balázs az intenzív héten a leendő „gitáros-kántorok” énekesi minőségét fejlesztette improvizatív gyakorlatok alkalmazásával is. A jelenlévők megtapasztalhatták, hogy az éneklés egyszerre lélegzés és „lélekzés”, hiszen a belső lelkiállapot nyitott könyveivé váltak, amint a hangokat helyesen formálták meg a torkukba Isten által teremtett hangszerükkel.
Hegyi Barnabás, a Mátyás-templom karnagya a zongoratudásuk fejlesztésében segítette a résztvevőket, amelynek célja, hogy ne jelentsen gondot a liturgikus egyházzenei szolgálat során, ha adott esetben billentyűn kellene elkísérni egy adott dalt vagy egyszerűbb zeneművet. Tircsi Zsuzsa kórusműveken megtanulásán keresztül fejlesztette a jelenlévők szolfézs ismereteit.
Templomi gitáros zenei képzés az egyházi liturgia szolgálatára
Liturgikus könnyűzenei képzést indít a budapesti Weiner Leó Katolikus Zeneiskola
Címlapkép: Gável András