Tápláló szent kenyér – az Oltáriszentségről szóló dal bejárta a Kárpát-medencét

A Tápláló szent kenyér című dal bejárta a Kárpát-medencét

1999-ben hallhattuk először önálló zenei albumon a Végtelen című szerzeményt, amelyet sokan inkább Tápláló szent kenyér címmel ismernek. Talán nem túlzás azt állítani, hogy nincs ma Magyarországon olyan templom, ahol ne ismernék az Eucharisztiáról szóló egyszerű éneket. Fiatalok és idősek egyaránt éneklik a szentmiséken vagy a dicsőítő, szentségimádási alkalmaik során. A Testvérek együttes előadásában megismert dal végül mindenkié lett, és számos feldolgozásban, illetve közösségben hallhattuk már.

Az Eucharist az Eucharisztiáról

Az Eucharist együttes nem rejti el az Oltáriszentség iránti tiszteletét és imádatát. Jó pár dicsőítő énekük központi gondolata ez a misztérium. Szerzeményeikben megzenésítették már az emmauszi tanítványok találkozását a feltámadt Jézussal (Emmausz, Maradj még!, Mane Nobiscum), vagy egészen konkrétan az Eucharisztia titkáról énekeltek (Kenyérbe rejtett isteni arc, Krisztus lelke, Örökké szent, Élő, Végtelen, Győzelemről). Mindegyik közül azonban talán a Tápláló szent kenyér kezdetű daluk terjedt el.

Ennek okát leginkább abban fedezhetjük fel, hogy ez az ének egyszerű, nagyon hamar az emberek fülébe mászik. A közösségi éneklésre nagyon hamar alkalmassá válik. A periódusok ismétlődése és a különböző szólamok egymásra rétegződése az egység tapasztalatát kölcsönzik az éneklő közösség számára. A végtelen egyszerűség pedig tökéletesen leképezi az Oltáriszentség elénk tárulkozó, tiszta puritánságát, amelyben azonban a legnagyobb egység valósulhat meg Isten és ember között.

A keresztény könnyűzenétől volt hangos a híres Pannónia

Így született a Végtelen

„Emlékszem, a szobámban ültem odahaza az íróasztalomnál, kezemben a gitárommal. A később kiadott Menedékem az Isten albumunkról, amely tulajdonképpen a szentmise állandó és változó részeinek zenei tételeit tartalmazta, már csak az áldozási ének hiányzott. Az eszemmel tudtam, hogy miről akarok írni. A hittanórákon megtanultam, hogy mi történik a szentmisének ebben a részében. Jött a dallam a szöveggel, nagyjából egy időben. Teljesen hideg fejjel lejegyzeteltem a hiányzó éneket” – osztotta meg az ének születésének körülményeit Gável András.

„Következő alkalommal kipróbáltuk élesben is. Mivel nem egy bonyolult dalról van szó, a jelenlévők elég hamar megtanulták. Nekem akkor esett le a tantusz, hogy Isten mennyire számít arra, amit őérte teszek, amikor megláttam az áldozásra könnyes szemmel érkező testvéreket. Megrendültségük megrendített. Kicsi lettem, mert átéltem Isten mindenhatóságát. Ő használta az én egyszerű, szerelmes tűztől nem éppen lángoló, de neki megfogalmazott énekemet. Cserébe az én szívem is eltelt az isteni szeretettel.

A legismertebb, legelterjedtebb dalunk lett” – tette hozzá az előadó.

A katolikus könnyűzenei énekes szerint sokan azt sem tudják, hogy bármi köze is lenne ehhez az énekhez, ami miatt cseppet sem bánkódik. A dalszerző számára elegendő, hogy énekelik a szentmiséken, az elsőáldozásokon, gitárral vagy akár orgonával.

Dicsőítők az Oltáriszentség körül

Az egység és a misszió dala

„Amin sokszor elcsodálkozom, hogy más felekezű keresztények is imádkoznak ezzel az énekkel. Az pedig már csak extra ajándék Jézustól, hogy az Eucharisztiáról elnevezett zenei csapata lettünk Istennek.

Az Oltáriszentség tett végül bennünket a tápláló szent Kenyér önmagát ajándékozó szeretetének énekes misszionáriusaivá”

– mesélte el a Végtelen című dal utóéletét az Eucharist együttes dicsőítő előadója.

Hallgassuk meg közösen a ma már talán porosnak tűnő eredeti stúdiófelvételt a Testvérek együttes előadásában, amely segíthet bennünket a lelki felkészülésben és belső formálódásban az ősszel Budapesten megrendezésre kerülő Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra!

 

 

 

Életünk minden pillanatában dicsőíthetünk! – Gável András a Vasárnapnak

A Testvérek után ma hol vannak a Gável-tesók?

Iratkozzon fel hírlevelünkre!