Sok kárt okoz az új indiai tanterv

Minden kereszténységgel és iszlámmal kapcsolatos dologtól „megszabadulnak”

A járványra fogják, hogy megnyírbálják a tananyagot, ez pedig középtávon még több vérengzéshez vezethet az országban.

India 35 tagállamból áll és kicsit hasonlóképpen, mint Amerika egyes államai, ezek is rendelkeznek bizonyos döntési és kormányzati szabadsággal.

A Bharatiya Janata Párt (BJP) szélsőséges hindu nacionalista nézetei azonban az egész ország területére kiterjednek és egyre több helyről érkeznek beszámolók zavargásokról, üldöztetésekről, tömeggyilkosságokról, erőszaktevésekről.

Az incidensek mögött sokszor a BJP aktivistái állnak, egyre nagyobb sikerrel terjesztik szélsőséges nézeteiket és ennek ágyaz meg most még inkább az új tantervet átalakító kormányzati intézkedés is.

A szélsőséges ideológia terjedésének legfőbb ellenszere a megfelelő módon iskolázott társadalom, viszont az átlag indiai miliőbe berobbanó Covid-19, mint mindent, ezt a szegmenst is aláaknázta némileg. A politikai vezetők jónak látták, hogy ha már a gyerekek korlátozottan járhatnak iskolába, akkor a tananyagot is szűkebbre szabják.

Ezzel eddig nem is lenne probléma, hiszen az indiai közoktatás mellett számos példát tudnánk felhozni, akár Európából is, ahol teljesen fölösleges adathalmazokkal terhelik a gyermekek fejét és gyerekkorát. A probléma viszont ott kezdődik, ahol a szakmai döntésekbe a politikai ideológia csúnyán begyűrűzik. 

India Karnakata államában az új, 2020-21-re tervezett tantervből az 1-10. osztályos tananyagokból mindent kiemeltek, ami a kereszténységgel, az iszlámmal, vagy az indiai alkotmánnyal kapcsolatos. 

Az alkotmányt miért kell kihagyni? – teheti fel a kérdést az egyszeri szemlélődő. A válasz vélhetően az, hogy a fiatalság szemében túlzottan nyilvánvalóvá lehet a jelenlegi nacionalista kormányzat lépéseinek az ország alaptörvényével ellentétes volta – gondolva itt a szabad vallásgyakorlás alapjogának biztosítására és az ebből származó, az alapvető emberi méltóságot, sőt, életet tiszteletben tartó paragrafusokra.

„Az iszlám és a kereszténység tananyagból való kiemelése közönyössé teheti a diákokat ezeknek a vallásoknak az értékeire” – hangsúlyozta Peter Machado bangalore-i érsek az Asia News számára. 

India végtelenül színes vallási kultúrtörténelemmel rendelkezik, örökségének része a különböző kultúrák példamutató együttélése, és ennek az örökségnek az átadása, tanítása leginkább a fogékony gyermekkor időszakát kéne érintse, fogalmazta meg Machado érsek.

Azzal, hogy ez nem történik meg, a szélsőséges ideológiák által amúgy is különösen terhelt években, felmérhetetlen negatív következményekkel járhat az ország belső békéjét tekintve.

„Csak azt tudjuk szeretni, amit/akit ismerünk”, „az ember csak attól fél, amit nem ismer”– sorolhatnánk még a közhelyessé vált igazmondásokat, amiket kifejezetten az ilyen szituációkra alkalmaz általában az emberiség. 

Sokakban úgy él még India képe, mint a béke, jóga, meditáció, színesre kipingált, csípős ételeket fogyasztó szegény bácsikák, vagy piros pöttyös homlokú, igéző tekintetű nők országára. Biztosan léteznek még a békének egyes szigetei a 35 állam valamelyikében, a mostani radikális államvezetés alatt azonban India sokkal kevésbé hívogató, mint volt a viktoriánus angoloktól ránk hagyományozott romantikus elképzeléseinkben.

Kiemelt képünk forrása a Pinterest/endtimeheadlines.

Iratkozzon fel hírlevelünkre