Egy rendhagyó tárlatvezetés Jankovics Marcell kiállításán
– Jankovics Marcell életútja igen sokféle. Hogyan sikerült több évtized munkáját egyetlen kiállításon bemutatni? – A kiállítás szervezése valóban kihívást jelentett. Az életmű valamennyi része nagyon izgalmas, Jankovics Marcell mindegyik munkájában újabb és újabb arcát mutatja be. Nem volt könnyű ezt a sokoldalú életművet egységbe olvasztani úgy, hogy az a látogatóknak is befogadható legyen. Egy ilyen nagy életúttal bíró művész esetében nem lehet mindent megmutatni, ezért a legjelentősebb állomások mentén igyekeztünk kialakítani a kiállítás koncepcióját kurátortársaimmal, Szemadám Györggyel és Medve Mihállyal. Fontos szempont volt, hogy a kevésbé ismert rajzokat, figuraterveket, filmtöredékeket is láthassák a látogatók. Ilyen a töredékben maradt Biblia-film, amelynek elkészült 26 percét nagyon kevesen láthatták eddig, de a kiállításon lehetőség nyílik erre is.
– Mit láthatunk a Műcsarnok kiállításán?
– Megismerhetjük Jankovics Marcell rajzfilmjeit és a hozzájuk készült akvarelleket, nyomatokat, celleket, figuraterveket, így a János vitéz, a Fehérlófia, az Ének a csodaszarvasról és Az ember tragédiája című egész estés animációkat, valamint az Oscar-díjra jelölt Sisyphus és a Cannes-i Arany Pálma díjat nyert Küzdők című alkotásokat.
A filmek mellett az el nem készült, illetve a be nem bemutatott filmtervek néhány rajzát és filmcelljét is láthatjuk a kiállításon. Többek között a teljesen soha el nem készült Biblia-filmhez készített filmforgatókönyv első lapjait és figuraterveit is megnézhetjük. A filmforgatókönyv az Ószövetség Teremtéstörténetének jeleneteit mutatja be.
A ’90-es évek elején Princz Gábor megrendelésére készült egy rövidfilm, melynek Malek Andrea megrajzolt alakja volt a főszereplője. Ez a film magántulajdonban van, így azt nem tudtuk bemutatni. Viszont láthatunk figuraterveket Jankovics Marcell Tivoli munkacímű filmtervéből, amely szintén Princz Gábor megrendelésére készült. Ebben az 1930-as ’40-es évek világát bemutató animációs filmben a magyar és amerikai filmsztárok együtt szerepeltek volna, tehát Jávor Pál, Latabár Kálmán, illetve Humphrey Bogart. A film magában foglalt volna mindent, ami a korszakot jellemezte: szerelem, intrika és politika. Végül nem lett belőle más, mint egy nagy mappányi rajz, melyből most néhányat kiválogattunk a kiállításra.
Egy másik nagyon izgalmas film is töredékben maradt, amelyet Ternovszky Béla szeretett volna elkészíteni, ez Rejtő Jenő klasszikusa, a Piszkos Fred, a kapitány. Jankovics Marcellt kérte fel a figuratervek megalkotására, azonban a film a rendszerváltás finanszírozási nehézségei miatt nem készülhetett el. Az izgalmas, ám meg nem valósult filmek mellett az életmű így is hatalmas és óriási értéket hordoz.
– Jankovics Marcell Az ember tragédiája után, 2011-ben arról nyilatkozott, hogy nem tervez további rajzfilmeket. Mégis, egy újabb, jelentős, egész estés alkotáson dolgozik. Melyik lesz ez?
– Valóban készül egy újabb film, Jankovics Marcell gőzerővel dolgozik a Toldi című animációs filmjén, melyből részleteket a kiállításon szándékosan nem mutatunk be. A tervek szerint jövőre lesz kész a teljes film. Nagyon szép és szimbolikus, hogy Jankovics Marcell – és az egész hazai magyar animáció – első nagyfilmje 1973-ban Petőfi Sándor János vitézével indult, most pedig Arany János remekművéből készült rajzfilmjére várhatunk.
– A kiállításon azonban nem csak a filmekből láthatunk képeket.
– Valóban, nem csak az animációs filmeket készítő Jankovics Marcellt kívántuk bemutatni, hanem az egyedülálló könyvillusztrációkat készítő művészembert is. A mesekönyvek mellett komolyabb témájú könyvekhez is készített illusztrációkat. Ezek közül kiemelkedő a 2018-ban megjelent Trianon című könyv, ahol nem csak illusztrátorként, hanem íróként is tevékenykedett. Jankovics karikatúraszerű képeivel mutatja be a trianoni tragédia okait és következményeit.
Címlapkép: Magyar Népmesék sorozat egyik részének képe (Fotó: Tóth Gábor, Vasárnap.hu)