Még mindig szabad a pálya a tévés sarlatánok és tisztánlátók előtt


Hirdetés

Napjaink talán legvérlázítóbb tévés élménye, amikor valamelyik kereskedelmi csatornára kapcsolva szembetalálkozunk magukat tisztánlátónak vagy távgyógyítónak nevező csalókkal, akik nyilvánvaló hazugságokkal próbálják kicsalni beteg, esetleg komoly anyagi nehézségekkel küzdő emberektől a pénzüket – éppen azoktól, akik sokszor reményvesztettségük miatt fordulnak az egyszerű és gyors megoldást kínáló sarlatánokhoz.

„A bal petefészkében cisztát látok” hangzik el Lomini „tisztánlátó” szájából a fenti videóban aki mindezt az éppen betelefonáló hölgy születési dátumából állapította meg. Annyit azért gyorsan hozzátett  bizonyára félve egy esetleges büntetőpertől , hogy látogasson el egy orvoshoz is, hiszen: „nem gyógyíthatok, ez nem az én dolgom”.

Nem így a híres-hírhedt Tihanyi Tamás, akinek egyperces gerincműtéte a magyar internetes kultúra örökslágere. A Youtube-on már évekkel ezelőtt lehetett találkozni az áldoktor sajátos gyógyító technikáját bemutató videóval. A „módszer” lényege igazán tudományos alapon nyugszik: Tihanyi energiamezőket aktivál a néző felé, mert szerinte a betegeket csak „biorezonancia” átadásával lehet meggyógyítani.

Sajnos annak ellenére, hogy az elmúlt több mint tíz évben rendszeresen jelentek meg a témával foglalkozó riportok, híradások, újságcikkek, amelyek rávilágítottak, hogy ezek az ígéretek nettó hazugságok, puszta átverések, a mai napig sokan esnek áldozatul ennek a módszernek – mivel a hatóságok a jogi kiskapukat kihasználó cégekkel szemben mindmáig tehetetlennek bizonyultak.

Az egyik legnagyobb telejósok mögött álló multi egy Svájcban bejegyzett cég, az NTH AG, amely a honlapja tanúsága szerint telefonos szolgáltatások széles repertoárjával foglalkozik (többek között telefonos fizetési rendszerekkel, marketingszolgáltatásokkal, felhőalapú szolgáltatásokkal és még sok egyébbel).

A cég neve több telejós-szolgáltatás hátterében is felsejlik: a Life Jósda vagy az Astro24h is ide kapcsolódik, de a legnépszerűbbnek mondható Asztro Show is a cég érdekeltésge.

Arra a kérdésre, hogy ezek a szolgáltatások hogyan működhetnek törvényes keretek között, az Asztro Show általános szerződési feltételeit átolvasva választ találunk. Ott ugyanis ilyen kitételek szerepelnek:

  • „Szolgáltató a szolgáltatott információk helyességéért és minőségéért felelősséget nem vállal.”
  • „A tanácsadók nem a Szolgáltató alkalmazottai vagy teljesítési segédei.”
  • „A tanácsadások nem alkalmasak arra, hogy helyettesítsék az adott foglalkozáshoz tartozó szakértők professzionális tanácsát. Különösen a gyógyászati, pszichológiai, pszichiátriai, adó, pénzügyi vagy gazdasági területen nyújtott tanácsokat kell előzetes, tájékoztató jellegű információként kezelni.”

Ezekkel a kijelentésekkel lényegében teljes mértékben elhatárolódnak a stúdióban ülő, „tanácsadónak” nevezett csalóktól, azt állítva, hogy az általuk megfogalmazottakhoz a szolgáltatónak (jelen esetben az NTH AG-nek) valójában semmi köze. Így annak ellenére tudnak tovább működni a műsorok, hogy a kuruzslást törvény bünteti.

A dolgot a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) is vizsgálta, 2017-ben készült jelentésükben megállapították, hogy a górcső alá vett telejós adásokból levonható tapasztalatok szerint a műsorszámok sérthetik a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt, illetve egyes műsorok esetében (köztük volt az Asztro Show is) nem csak ezoterikus tanácsadás, hanem interaktív nyereményjáték is zajlik, ezért a vizsgálati eredményeket továbbították a Gazdasági Versenyhivatalnak. Az ügyből hatáskör hiányában végül semmi nem lett. Nagyon úgy tűnik, hogy törvénymódosítás nélkül nem lehet a televíziós sarlatánok ellen tenni.

Ebből a szempontból némi bizakodásra ad okot, hogy a KDNP még január végén „jósdastop” néven bejelentette, hogy első körben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz fordulnak a telejósdák ügyében. Amennyiben a hatóság nem állapít meg törvénysértést, a jogalkotónak is lépnie kell, jogszabálymódosításra lesz szükség.


Hirdetés

'Fel a tetejéhez' gomb