Egy életem, egy halálom

Keresetet nyújtott be egy szövetségi bíróságnak négy halálra ítélt az amerikai Tennessee államban, hogy sortűz által végezzék ki őket. Az eset több kérdést is felvethet bennünk. A halálbüntetés-pártiak és az abolicianisták küzdelme mindmáig eleven vitát gerjeszt. Nem beszélve az egyházi álláspontról.

A keresetet benyújtó négy férfi egyike az 1981 óta halálsoron lévő David Earl Miller, akit egy 23 éves, szellemi fogyatékos, Lee Standifer megerőszakolása és meggyilkolása miatt ítéltek el. A férfinek kedden kell döntenie december 6-ra kiírt kivégzése módjáról. A keresetet azért nyújtották be, hogy e döntést, illetve kivégzést elhalaszthassák, amíg egy szövetségi bíró megvizsgálja a kérdést – közölte a hírt az MTI.

Az eset felveti a kérdést, vajon nevezhetjük-e az egyik kivégzést humánusnak, a másikat viszont már igencsak embertelennek? Pedig a dilemma valós e kérdésben. Az akasztásnál például egyáltalán nem mindegy, hogy a hóhér miként számolja ki a kötél hosszát. Ha rosszul számolt, az akasztás során nem törik el a gerincvelő, így az akasztott ember még akár perceken át fuldoklik. 

Stephen Kissinger kirendelt védő a keresetben a kérést azzal indokolja, hogy van alternatívája a méreginjekciónak és a felesleges szenvedés kockázatát jelentő villamosszéknek, méghozzá a sortűz, amelyhez minden szükséges “kellék” rendelkezésre áll a déli államban: fegyverek, képzett személyzet és elég hely a kivégzőosztagnak – olvasható a hírben.

Sajnos a sortűzzel, mint kivégzési formával is felmerülnek anti-humánus aggályok. Mert a golyózápor lehet, hogy szitává lövi az elítéltet, de akad olyan “szerencsétlen” helyzet, amikor egyetlen lövedék sem találja el az áldozat szívét. Emiatt a kivégzett ember csak hosszas elvérzés útján leli halálát.

Albert Camus szerint

“a megfélemlítő erő csak a félénkekre hat, azokra, akik nem hajlanak a bűncselekményre”.

Ezek alapján megkérdőjelezhető a halálbüntetés elrettentő hatása. Egy tanulmány alapján Amerikában a halálra ítélteknek csak a töredékrészét végzik ki. Ennek az oka, hogy az ítélet és a kivégzés között akár 40 hónap is eltelhet. Ennyi idő alatt az elítélt teljességgel megőrül. Ennek következtében rengetegen öngyilkosságot követnek el, vagy egyszerűen meghalnak a halálsoron. A humanitás itt is csak nyomokban fellelhető.

A Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya, melyet az Egyesült Nemzetek Közgyűlése XXI. ülésszakán, 1966. december 16-án fogadtak el, és amelyet Magyarországon az 1976. évi 8. törvényerejű rendelet cikkelyezett be, eredeti szövegében kimondja: “Minden emberi lénynek veleszületett joga van az életre. E jogot a törvénynek védelmeznie kell. 

Senkit sem lehet életétől önkényesen megfosztani.” (6. Cikk 1. pont)

Magyarország a Jegyzőkönyvet 1994-ben fenntartás nélkül fogadta el, majd az 1995. évi II. törvénnyel cikkelyezte be, mely 1995. március 2-án lépett hatályba, ám a Jegyzőkönyv rendelkezéseit már 1994. május 24. napjától kezdődően alkalmazni kell – írja Tóth J. Zoltán Halálbüntetés: pro és kontra című tanulmányában.

Felmerülhet a kérdés, hogy

vajon mi van azzal a számtalan abortált magzati élettel, akiket noha Magyarország Alaptörvénye teljes mellszélességgel véd,

az aprópénzre váltott, vonatkozó törvény viszont egyáltalán nem vesz védelembe. Vajon aki ezen a ponton a humanitás kérdését firtatja, legyen az politikus vagy egyszerű magánszemély – nem kell-e attól tartania, hogy száműzötté válik szűkebb, de inkább tágabb környezetében?

Az egyházi álláspont egyértelműen halálbüntetés-ellenes. Idén augusztus 3-tól hivatalos, új szövegezést kapott a Katolikus Egyház Katekizmusának a halálbüntetésről szóló 2267. pontja. Ez alapján az Egyház az evangélium fényénél tanítja, hogy

“a halálbüntetés megengedhetetlen, mert vét a személy sérthetetlensége és méltósága ellen”,

és eltökélten küzd annak eltörléséért az egész világon.

És legyen még itt egy kis mazsola a magyar történelemből az idei Mátyás évhez kapcsolódva. 1457. március 16-án háromszor sújtott le a hóhér Budán, a Szent György téren felállított kivégzőhelyen. Az áldozat a harmadik csapás után még mindig élt, felegyenesedett, és kegyelemért kiáltott. A bakó csak a negyedik ütésével fejezte be “munkáját”. Így vetett véget Hunyadi László, Mátyás király bátyja életének.

 


 

A halálbüntetés 1978-as visszaállítása óta Kaliforniában a halálsorra került elítéltek közül csak 13 embert végeztek ki, kettőt más államokban öltek meg, míg 79 természetes halált halt, 25 pedig önmagával végzett.

Jelenleg 740 ember van halálsoron Kaliforniában.

Iratkozzon fel hírlevelünkre