Több mint hétezer diák kapott digitális immunerősítést
Az idén először megtartott országos roadshow-sorozat részeként 5 hónap alatt 14 középiskolában összesen 100 óra immunerősítő foglalkozás és előadás valósult meg. A programsorozat méretét jól szemlélteti, hogy a szervezők az egyes állomások lebonyolításához összesen 4124 kilométert tettek meg, a résztvevő diákok száma meghaladta a 7000 főt, a „Tanármegőrző szoba” programjaiban részt vett pedagógusok száma pedig megközelítette a 400-at. Az online és offline aktivitásokban eredményesen résztvevő diákok között 8500 ajándékot és 7500 DIP Csomag kiadványt osztottak szét. A nagy sikert aratott előadásokra és showműsorokra a DIP 61 szakértőt hívott meg, mindemellett a két szervező munkáját összesen 196 fő host és hostess segítette az elmúlt hónapok alatt.
Az egyes roadshow állomások napi programjai a megnyitó- és köszöntőbeszédek után Az internetes zaklató c. film levetítésével kezdődtek, amelyben egy tizenéves lányt egy névtelen kiberfanatikus zsarol. A tinédzser a fenyegetések legrosszabbikát éli meg, amikor az illető betör a számítógépébe, és azzal zsarolja, ha nem teljesíti a kívánságát, akkor a privát képeit felteszi az internetre. A vetítést követően neves pszichológusok segítségével a film tanulságait feldolgozó levezető beszélgetés zajlott a diákok aktív bevonásával.
A roadshow egyik fő attrakciója a Magyarországon elsőként bemutatott látványos hackershow volt, ahol egy etikus hacker élőben feltörte áldozatának közösségi médiaprofilját. A bemutató arra hívta fel a figyelmet, hogy pár perc alatt egy rosszindulatú internetes bűnöző át tudja venni az irányítást online profilunk felett, és ezáltal könnyen kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetünk.
A színpadi programok mellett számos, a Digitális Immunerősítő Program által kifejlesztett online és offline aktivitás várta a diákokat, ahol kipróbálhatták magukat etikus hackerként, megmérhették digitális immunrendszerük erősségét egy speciális teszt segítségével, játékos formában megtapasztalhatták, hogy milyen félrevezető lehet az emojikkal történő kommunikáció, illetve egy új fejlesztésnek köszönhetően egy online torpedó játékban a digitális védelmi lehetőségekről is tudomást szerezhettek. A tervezés során a DIP különösen ügyelt arra, hogy az aktivitások a 21. századi technika segítségével valósuljanak meg, ezért a játékokat többnyire tabletek segítségével vehették igénybe. Az aktivitások legjobbjait értékes és hasznos ajándékokkal jutalmazták.
A program egyik legnagyobb tanulsággal és megdöbbenéssel járó eleme a (kamu)nyereményjáték-promóció volt. A szervezők által kitalált Best Film Kft. jóvoltából két hostess egy meggyőző kinézetű promóciós pult előtt adatokat gyűjtött egy nyereményjátékhoz. A nagyértékű nyereménnyel kecsegtető játékban való részvételért a hostessek „csak” néhány adatot és egy jelszót kértek cserébe. Az átverésről a diákoknak és a pedagógusoknak a napi program végéig nem volt tudomásuk. A csalás szemléltetésére a nap végén levetítették a DIP közelmúltban bemutatott ötperces adatkísérlet videóját, amely egy korábbi, hasonló promóciót mutat be kandikamerák segítségével. A diákok (és a pedagógusok) döbbenete kézzelfogható volt, amikor rájöttek, hogy személyes adataikat egy (kamu)nyereményjátékhoz adták meg.
A szervezők gondoltak a pedagógusokra is, akik számára egy „Tanármegőrző szobát” nyitottak, ahol a meghívott szakértők előadásai között olyan témák szerepeltek, mint a cyberbullying, a virtuálpszichológia, az internetes bűncselekmények elleni védekezés lehetőségei, illetve a fiatalok digitális immunrendszerének erősítése.
A Digitális Immunerősítő Program csapata a diákoktól és a pedagógusoktól kapott visszajelzéseket felhasználva, jövőre új online aktivitással, edukációs videóval és meghökkentő színpadi elemekkel bővíti a roadshow meglévő repertoárját.
A DIP roadshow csepeli állomásáról készült videó ITT tekinthető meg.
Fecske Gábor László