Zenés időjárásjelentés, légtüneménytan – 2019. március 21.

„Figyeljünk egymásra” írja az Országos Meteorológia Szolgálat, nem mellesleg pedig 334 esztendeje e napon a Fennenvaló kegyelméből leszállt közénk a német Eisenachba egy angyal, aki lehozta magával a messzi távoli égi tájak zenéjét: figyeljünk egymásra – szól azóta is e muzsika.

„Hermann Hesse Üveggyöngyjáték című könyvét egy állítólagos kínai írással kezdi, amely azt taglalja, hogy a szép zenét kedvelő társadalom jó társadalom. Ezzel szemben az érzelmeket és indulatokat felkorbácsoló zenét kedvelő társadalom romlott társadalom. (…)

Hesse szövegével mérve helyzetünket, elég ijesztő diagnózist kapunk a mai társadalom helyzetéről. Az a zene, amelyet fülünkbe dugott hallgatókon állandóan hallgatnak a mai fiatalok, legnagyobbrészt alacsonyrendű zene. (…) mit élünk meg, amikor mélyen megrendít valami igazán szép zene? (…)

Mondják, hogy ha melegházban Mozart zenéjét sugározzák, jobban érnek be a paradicsomok. A zene még a vadállatokat is megszelídíti, vallja egy spanyol közmondás. És miért lábad könnybe a szemünk, amikor a Tavaszi szél vizet áraszt népdal egyszerű melódiáját halljuk?


Hirdetés

Miért muzsikálnak állandóan a tücskök és kabócák? Miért énekelnek olyan szépeket a madarak? Olyankor is, amikor ennek semmi biológiai haszna vagy oka nincs.

Mi lehet a zene? Valaki azt mondta, hogy »a zene a Lét hangja«. A »Lenni« megszólal, és zene lesz belőle. Milyen lehet az a Lét, amelynek ilyen hangja van?” – olvashattuk a Jezsuita blogon

Hát szólaljon meg ama Lenni a ma felidézett művekből, ahogy kortársaink értelmezik mindazt, ami egykor Johann Sebastian fülébe jutott.

 

A Máté passió Erbarme Dich tétele a Bach in de Bagger előadásában:

Erbarme dich, mein Gott,
Um meiner Zähren willen!
Schaue hier, Herz und Auge
Weint vor dir bitterlich.
Erbarme dich, mein Gott.

Irgalmazz nekem
Istenem, könnyeimért;
Nézd, itt előtted
Szívem és szemem keserűen
Zokog.
Irgalmazz,
Istenem, könnyeimért !

 

Leo Manzari szteptáncos férfi és Harmony Zhu zongorista kislány csodás összhangban:

 

Angyalok üzenete című Markó Iván koreográfiáról írja a bemutató írás: „A harmadik évezred elején soha nem látott szükségünk van Földünk megóvására és az emberek egymás iránti szeretetének és felelősségének feltámasztására. Az Angyalok üzenete ezt az életérzést kívánja közvetíteni Bach csodálatos muzsikájával, a mozdulatok és a látvány eszközeivel. A zene és a tánc öröme, az ember örök vágya a gravitáció leküzdésére, vagyis a repülés szellemi, érzelmi, testi élményének megismerése inspirálta a koreográfust, Markó Ivánt. Az együttest rendkívül nehéz feladat elé állította Bach zenéjének érzelmi, szellemi és dinamikai mélysége, szárnyalása és intenzitása. Az Angyalok üzenete, a mi szorongató és feszült jelenünkben fényt és hitet ad , amely megmutatja az egymáshoz vezető utat és segít felismerni egymásrautaltságunkat.”

 

Rockzenéről mondják: a modern idők ópiuma, ettől az alábbitól tán még érdemes is lenne betépni, a D-moll toccata és fúga így szól 15 elektromos gitáron:

 

„Bach fia” nevű formáció a Bourrée-t így „keményítette” be:

 

The Piano Guys poposan ekképpen nyomja, egy digitálisan megsokszorozódott cselló játékossal:

 

A Symphoniacs formáció ugyanezt a cselló szvitet így adja elő:

 

Andrew Huang a D-moll toccatára rappel:

A Lenni hangjai sokszor szokatlan hangszeren vagy hangszerelésben szólalnak meg, ezek közül íme pár példa. David Tayler barokk lanton játssza a BWV 999-et: 

 

A C-dúr prelúdium (BWV 846) Robert Tiso által zeng az üvegpoharakon:

 

Caleb Hudson trombitán adja elő a Partita Presto (BWV 1002 ) tételét:

 

Egy legendás zenészekből álló trió: Yo-Yo Ma, Chris Thile, Edgar Meyer a BWV 530 triószonáta Vivace tételét játssza:

 

Derek Brown tenor szaxofonon cselló szvit egyik tételét adja elő:

 

A karok nélkül muzsikáló Matthias Schlubeck a Badinerie-t játssza pánsípon:

 

A DoubleBeats ütős formáció A-moll Fantasia-t adja elő:

 

Sarabande (BWV 1008), Renato Rozic jazz gitáron játszik:

 

Örök nagy divatja van az égi dallamok földi swingbe ültetésének, ezekre is pár példát mutatunk:

Swinger Singers – C-moll partita, Sinfonia (1969):

 

A Terrafolk Bach alla swing című darabja:

 

Eugen Cicero – Swinging Bach:

 

Barbara Dennerlein Hammond orgona immár klasszikus hangzásában adja elő a D-moll toccata és fúgát:

 

Ilyen lesz az, amikor egy Bach korál az Abachua formáció segítségével átlényegül rumbává:

 

Dimitri Naïditch és együttese játssza az A-moll concertot:

Kyoko Oyobe – Invenciók 13:

 

Nigel Kennedy Bach műveket így dolgozott át:

És fejezzük be e zenei utazásunkat Pasolini Máté evangéliuma (1964) jeleneteinek felhasználásával készült filmetűddel, amelyben újra felidézzük Bach Máté passiójának Erbarme dich mein Gott tételét:

Irgalmazz nekem
Istenem, könnyeimért;
Nézd, itt előtted
Szívem és szemem keserűen
Zokog.
Irgalmazz,
Istenem, könnyeimért !

'Fel a tetejéhez' gomb