Kaszab Zoltán: Igenis van értelme a kötelező akcióknak

Pár hete jelentette be a kormány, hogy június elsejétől a nagyobb boltoknak hetente kötelező akciókat kell hirdetniük. A kereskedelmi láncoknak 20 termékcsoportból kell kiválasztaniuk egy-egy árut, amelyet az előző 30 nap átlagáránál minimum 10%-kal kell olcsóbban adniuk egy héten keresztül.

A mindig, mindent jobban tudó balliberális közgazdászok azonnal kritizálták a lépést és arról beszéltek, hogy ez valójában nem is csökkenteni, hanem növelni fogja az inflációt, mert amit ezeken a termékeken a boltok elbuknak, azt más termékek árának emelésével visszahozzák majd a kasszájukba. Csakhogy most már más a gazdasági környezet, mint pár hónappal ezelőtt, amikor ezt valóban „büntetlenül” meg lehetett volna tenni. Mert honnan is indultunk és hol tartunk most?

Tavaly tavasz óta a szankciók miatti inflációra hivatkozva a boltok valóban szinte azt csináltak velünk, amit akartak és szinte annyiért adták az árujukat, amennyiért nem szégyellték. A jelenség sajnos nemcsak Magyarországon volt jellemző, hanem más országokban is, az angol szakirodalom meg is alkotta erre a jelenségre a nagyon találó greedflation kifejezést. A greed magyarul kapzsiságot jelent, vagyis a szó azt írja le, amikor egy bolt

az inflációra hivatkozva, kapzsi módon az indokoltnál nagyobb mértékben emeli az árait, így téve szert extraprofitra.

Aki járt boltban az elmúlt hónapokban, annak nem hiszem, hogy további magyarázatra van szüksége, hogy miről van szó. Igen ám, csak a szóban forgó üzletláncok addig folytatták ezt a gyakorlatot, amíg a vásárlóknak egyszerűen már nem volt elegendő pénze arra, hogy bizonyos termékeket megvegyenek. Aminek persze az lett a következménye, hogy a boltok forgalma jelentősen visszaesett, vagyis a kapzsiságuk a saját vesztüket hozta. Persze ők is hamar rájöttek arra, hogy az extraprofit nélkül értékesített termékek még mindig jobbak, mint azok, amelyek a nyakukon maradnak, így komolyabb akciózásba kezdtek az elmúlt egy, másfél hónapban. 


Hirdetés
A számukra kényelmes hónapok után tehát ismét eljött az egymással való verseny ideje, amely során az egyik legfontosabb eszközük az akció. És éppen ezt ösztönzi a kormány a június elsejétől bevezetendő intézkedéssel.

A boltok ugyanis dönthetnek úgy, hogy a kötelező, 10%-os engedményen túl további kedvezményt adnak a kijelölt termékekre, így csábítva magukhoz a vásárlókat. Jó eséllyel nem lesz tehát igaza a károgóknak, akik ettől az intézkedéstől is az infláció növekedését várják. Persze jól tudjuk, hogy ők valójában a vágyaikat is kivetítik a szakmai álláspontjukban. Nekünk viszont nem marad más dolgunk, mint az, hogy jövő csütörtöktől figyeljük az akciókat és örüljünk annak, hogy a kormány ösztönzésére a kereskedelmi láncok legalább egy szeletet visszaadnak abból, amit az elmúlt hónapokban extraprofit formájában elvettek tőlünk.

A címlapkép forrása: Pixabay.com

'Fel a tetejéhez' gomb