Elhunyt a legendás brit autóversenyző

Moss először 1951-ben indult Formula–1-es versenyen, első dobogós helyezését az 1954-es belga nagydíjon szerezte egy Maserati 250F-fel. 1955-től  a Mercedes versenyzője lett, a brit nagydíjon  aratott győzelmével Moss lett az első brit, aki a hazai nagydíjon győzött.

Egyik legemlékezetesebb versenye az 1955-ös Mille Miglia volt, amelyet rekord idővel, 10 óra, 7 perc, 48 másodperccel fejezett be, majdnem fél órával a második helyezett előtt ért a célba. Az év végén a Mercedes a Le Mans-i tragédia miatt kivonult a motorsportból, Moss 1956-ban a Maseratinál versenyzett. Monacói és az olasz nagydíjon aratott győzelme révén 1955 után ismét második lett a bajnokságban.

1957-ben és 1958-ban is második lett az egyéni bajnokságban. 1957-ben Moss vezette a brit nagydíjat, de motorhiba miatt ki kellett állnia a boxba. Csapata behívta Tony Brookst, aki átadta autóját. Moss így visszaállhatott a versenybe, amelyet végül meg is nyert. Ez volt a Vanwall első futamgyőzelme, ami egyben az első brit konstruktőri győzelem a Formula–1-ben. Moss ezt követően még győzött Pescarában, amely a valaha volt leghosszabb pályán (25 km) rendezett verseny a Formula–1-ben. Megnyerte az évadzáró olasz nagydíjat, majd győzött a következő, évadnyitó argentin nagydíjon is.

1958-ban a ferraris Mike Hawthornnal küzdött a bajnoki címért. A portugál nagydíj utolsó körében Hawthorn motorja felmondta a szolgálatot, de áttolta a célvonalon, és a második helyen, több mint ötperces hátrányban klasszifikálták. A győztes Moss annyira sportszerű volt, hogy kiállt ellenfele mellett, akit a leintés után kizártak, mivel ellentétes irányban tolta autóját. Moss szavait figyelembe véve, miszerint a manőver nem a pályán történt, nem büntethetik meg menetiránnyal szembeni haladás miatt Hawthornt,  megtarthatta a második pozíciót. Hawthorn ennek köszönhetően hét pontot szerzett, és az év végén 1 ponttal, de megelőzte Mosst, és lett az első brit világbajnok.

Moss a Formula–1 mellett sportautó-versenyeken is részt vett. Három egymást követő évben (1958–1960) győzött az 1000 km-es nürburgringi versenyen.

1959-től Rob Walker privát csapatának versenyzője volt. Az első évben győzött Portugál és az olasz nagydíjon, 1960-ban pedig megnyerte a monacói nagydíjat. Belgiumban az edzésen súlyos balesetet szenvedett, sérülése miatt az évad jelentős részében nem versenyezhetett. Felépülése után győzött Kaliforniában, Riverside-ban, ami az évad utolsó versenye volt.

1962-ben Moss indult a nem világbajnoki Glover Trophy elnevezésű versenyen, ahol súlyos balesetet szenvedett, egy hónapra kómába esett, bal oldala hat hónapra részlegesen lebénult. Bár felépült sérüléséből, a visszavonulás mellett döntött. Ezt követően sem fordított hátat a sportágnak, a brit pilóta veterán autókkal egészen 81 éves koráig versenyzett, emellett családjával az ingatlan-üzletágban helyezkedett el és televíziós kommentátorként is dolgozott. II. Erzsébet királynő 2000-ben ütötte lovaggá, 2006-ban az FIA aranymedállal tüntette ki az autósport népszerűsítéséért végzett tevékenységéért.

Pályafutása során számos különböző márkával versenyzett, de mindig előnyben részesítette a brit versenyautókat, állítva, hogy jobb becsületesen veszíteni egy brit autóval, mint győzni egy külföldivel. Moss győzelmek tekintetében sokáig a legsikeresebb brit versenyző volt, rekordját Nigel Mansell döntötte meg meg több évtizeddel később.

 Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke közleményében azt írta, szomorú nap ez az autósportnak, amely Moss személyében egy igazi legendát veszített el.

A hatszoros Forma-1-es világbajnok, ugyancsak brit Lewis Hamilton közösségi oldalán úgy fogalmazott, hiányozni fognak neki a Moss-szal folytatott beszélgetések. – Nagyon hálás vagyok, hogy lehetőségem volt ezeket a különleges pillanatokat megélni vele – írta a Mercedes vb-címvédő pilótája. Csapatánál – amelynek Moss is versenyzője volt – úgy nyilatkoztak, nemcsak egy legendát, hanem egy igazi úriembert is elveszített a világ.

Az 1996-ban világbajnok Damon Hill – akinek apja, Graham Hill az egyik versenytársa volt Mossnak – úgy fogalmazott, olyan legenda volt, akit a fiatal autóversenyzők poszterként a falukra raktak ki. Meglátása szerint rengeteg későbbi brit világbajnokot az ő példája inspirált.

Forrás: wikipedia.org; MTI

Kiemelt képünk forrása: youtube.com

 

 

'Fel a tetejéhez' gomb