Mégis törvénysértésre buzdítaná a tanárokat a Labrisz Leszbikus Egyesület?
Nyáron robbant a hír, miszerint a Labrisz Leszbikus Egyesület a Budapest Pride keretében szervezett olyan eseményt, amely során bemutató órát tartottak arról, hogyan lehet, például egy mesén keresztül szemléltetni az LMBTQ+ témát a kisiskolások részére.
Az eseményre elsősorban pedagógusokat, pedagógus hallgatókat vagy egyéb oktatási területen dolgozó szakembereket vártak, amely során arra a kérdésre keresték a megoldást, „hogyan lehet tabuk nélkül, például egy mesén keresztül hitelesen bevinni az LMBTQ+ témát az iskolába, akár alsós diákokhoz is.”
Félremagyarázza a Labrisz Leszbikus Egyesület a gyermekvédelmi törvényt
A nyár folyamán lapunk megkeresésére a Labrisz Leszbikus Egyesület közleménnyel válaszolt, amelyben arra hivatkoztak, hogy az iskolai programjaik összhangban vannak a gyermekvédelmi törvénnyel, mivel a „népszerűsítés” megfoghatatlan magatartás, továbbá véleményük szerint „a gyermekvédelmi törvény a homoszexualitás és a nemváltás megjelenítését nem tiltja.”
A Gyermekvédelmi Törvény ezen paragrafusa szó szerint így hangzik: „e törvényben foglalt célok és gyermeki jogok biztosítása érdekében tilos tizennyolc éven aluliak számára pornográf, valamint olyan tartalmat elérhetővé tenni, amely a szexualitást öncélúan ábrázolja, illetve a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérést, a nem megváltoztatását, valamint a homoszexualitást népszerűsíti, jeleníti meg.”
Ifj. Lomnici Zoltán kérdésünkre megerősítette, hogy
a fent említett paragrafus az egész törvényre kiható és egyaránt tartalmazza a népszerűsítés és a (meg)jelenítés tilalmát.
A szervezet nyáron kiadott közleményében még azt is megfogalmazta, hogy „a gyermekekkel és fiatalokkal való foglalkozásokon csak olyanok vesznek részt, akiknek van szülői beleegyezése”, vagyis a szülők dönthetnek arról, hogy gyermekeiket elengedik-e ilyen foglalkozásra.
Mindezt követően a Labrisz Leszbikus Egyesület kiadásában létrejött Meseország mindenkié című LMBTQ+ mesekönyv nem régen honlapot is kapott, amelyen egyrészt híres színészek olvasnak fel meserészleteket, másrészt helyett kaptak olyan pedagógusok számára elérhető, a mesékkel kapcsolatos foglalkozástervek, amelyek korosztály és osztály szerint kerültek lebontásra.
A leírt tematikák szerint ezek többféle tanórákba is beilleszthetők, vagyis
iskolai oktatás keretein belül elvégezhető gyakorlatokat tartalmaznak.
Az Egyesület korábban nem tért ki arra, hogy a pedagógusoknak szóló mesés érzékenyítő módszertan miként kerülne átültetésre a köznevelési intézményekbe, — esetleg ezzel törvénysértő magatartásra buzdítva a tanárokat — ellenben a honlapon elérhető történeti leírás szerint
a könyvet, mint „kormányzati intézkedésekkel szembeni ellenállás és aktivizmus” csatornájaként, illetve kifejezőjeként definiálja.
Kormányellenes gender propaganda vagy egy mesekönyv pedagógiai stratégiákkal gazdagított honlapja?
A címlapképen a Meseország mindenkié című könyv. Fotó: Vasarnap.hu