Az IKEA-nak annyira azért mégsem fontosak az LMBTQ-emberek, hogy a muszlim országokban is kiálljon mellettük

Mint arról a Vasarnap.hu is beszámolt, a magyarországi IKEA szivárványszínű, ún. STORSTOMMA táskákkal készült a homofóbia, transzfóbia és bifóbia elleni világnapra (május 17.). A svéd bútorcég a termékek eladásából befolyt összeg egy részével az LMBTQ-lobbi hazai zászlóshajóját, a Háttér Társaságot támogatta.

Az IKEA honlapjáról kiderül, hogy a vállalat homo-, transz- és bifóbiaellenes kampánya nem csak Magyarországra korlátozódik: 2019 óta több mint 26 országban értékesítették a szivárványos táskákat.

„LMBT+ befogadás témája különösen közel áll a szívünkhöz. Az IKEA mindig kiállt «az emberek többségéért» abban az értelemben is, hogy elutasítjuk a diszkriminációt. Azt akarjuk, hogy minden szexuális irányultságú és nemi identitású ember otthon érezze magát, nemcsak az IKEA-ban, hanem mindenütt”

– olvasható a svéd multi állásfoglalásában.

Mielőtt azonban elsírnánk magunkat, hogy a XXI. században is vannak még igazi jóemberek™ és cégek, akik időtől, tértől és üzleti érdektől függetlenül támogatják az LMBTQ-közösséget, ne menjünk el szó nélkül amellett, hogy az IKEA mindössze 26 országban folytat szivárványos kampányt úgy, hogy a bútorcég áruházai világszerte közel 60 államban vannak jelen.

Van tehát a Földön több mint 30 ország, ahol az IKEA nem érzi annyira fontosnak, hogy kiálljon a szexuális kisebbségek jogai mellett.

Hogy megtudhassuk, hogy melyik országokban lehet az IKEA-ban szivárványos táskát vásárolni, kerestük a céget Facebookon és e-mailben is. Az előbbi platformon azt a választ kaptuk, hogy nincs rálátásuk más országok IKEA áruházaira, így nem tudják megmondani, hogy hol lehet kapni a STORSTOMMA táskákat és hol nem.

Valójában azonban nehéz elképzelni, hogy a cég áruházai ne tudnának egymásról – főleg annak tükrében, hogy ha az IKEA honlapján váltogatunk a különböző országok között, simán rá tudunk keresni, hogy melyik térségben árusítják a szivárványos termékeket.    

Alighanem senkit sem ér meglepetésként, hogy Oroszországban és a muszlim országokban (Szaúd-Arábiában, Bahreinben, Indonéziában stb.) nem kaphatók a STORSTOMMA táskák, és ezekben az államokban valamiért az IKEA honlapja sem zeng ódákat az LMBTQ-emberek elfogadásáról.

Pedig elvileg azt akarják, hogy „minden szexuális irányultságú és nemi identitású ember otthon érezze magát, nemcsak az IKEA-ban, hanem mindenütt”.

Úgy tűnik azonban, hogy a társadalmi felelősségvállalásnál fontosabb a pénz és a profit, így nem merik bevállalni, hogy az LMBTQ-lobbi ellen zéró toleranciát hirdető országokban is az azonos neműek kapcsolatát propagálják.

Pedig józan paraszti ésszel is belátható, hogy ha már valahol szükség lenne az érzékenyítésre, az nem Európa és Magyarország (ahol ma már teljes jogegyenlőségben élhetnek a normálistól eltérő szexuális orientációval rendelkező emberek), hanem azok a muszlim államok, ahol még mindig bűncselekménynek számít, ha valaki homoszexuális aktust folytat.

Az a helyzet, kedves IKEA, hogy nemcsak kapzsik és képmutatók, hanem végtelenül gyávák is vagytok. Még azok mellett sem mertek teljes mellszélességgel kiállni, akik állítólag „különösen közel állnak” a szívetekhez.

 

Horváth Tamás

 

LMBTQ-zászlóval harcolnak a bűnözés ellen a stuttgarti rendőrök

Mozgássérült fekete queer nő és non-bináris barna transzmaszkulin illető is szerepel az IKEA legújabb reklámfilmjében

 

Kiemelt képünkön egy STORSTOMMA táska. Forrás: IKEA Facebook-oldala.

Iratkozzon fel hírlevelünkre