Ilyen volt a magyarérettségi – végzős diákokat kérdeztünk

A koronavírus-járvány továbbra is tart, és bár a tendencia csökkenő, még mindig számos óvintézkedés érvényben van. Az érettségin ez különösen fontos, hiszen, ha egy diák megbetegedne, úgy nem vehetne részt a további vizsgákon, ami gátolná a továbbtanulásban. Éppen ezért a maszkviselés, a szigorú beléptetési szabályok és a szellős ültetés a tavalyi vizsgaidőszakhoz hasonlóan szerves részét képezi a vizsgák lebonyolításának.

Az idei végzős évfolyam dolga különösen nehéz volt, hiszen november közepe óta nem vehettek részt jelenléti oktatáson. Természetesen online formában meg tudták tanulni a tananyagot, azonban a gimnázium utolsó évéhez tartozó programokból kimaradtak. Bál, ballagás, bolondballagás, szerenád… 

A feladatsoron négy órán keresztül dolgozhattak a diákok. Az első feladatlap két részből állt, szövegértésből, illetve egy választható szövegalkotásból (érvelés vagy hivatalos levél). Erre 90 perc állt a diákok rendelkezésére. A második vizsgarész pedig novellaelemzés (Mikszáth Kálmán Szücs Pali szerencséje című műve), vagy két vers összehasonlító elemzése (Arany János Epilógus és Tóth Árpád Gyopár című verse) volt, melyre összesen 150 percük volt a tanulóknak.

Tapasztalatok első kézből

Három végzős diákot kérdeztünk a középfokú magyarérettségi feladatairól, a felkészülésről, illetve az egészségügyi intézkedésekről.


Hirdetés

Zalán (19) elmondta, hogy a szövegértés feladatot nehezebbnek találta, mint ahogy arra számított, szokatlannak talált néhány kérdést. A két választható szövegalkotás közül ő az érvelést választotta, mivel ezt tartja az erősségének. A feladat egy rövid interjúrészletet tartalmazott, mely arról szólt, hogy a videójátékok miatt a társasjátékok kevésbé lesznek „menők”. Zalán elmondása szerint azért tetszett neki különösen, mert a generációjukat érintő kérdéssel foglalkozott a feladat, ezért közel érezte magához. A novellaelemzés szintén tetszett neki, mivel a megadott szempontokat érthetőnek és logikusnak találta.

Fanni (19) beszámolt arról, hogy a járvány miatt a nagy tömeg elkerülése végett három bejáraton keresztül lehetett bejutni iskolájába. Nem tapasztalt kavarodást, mindenhol felügyelő tanárok voltak, akik segítettek a külsős diákoknak az eligazodásban. A tisztaságra sem lehetett panaszkodni, mint mesélte, „minden fertőtlenítve volt, még a maszkon keresztül is éreztem a fertőtlenítő szagát”. Fanninak kicsit hiányzott a jelenléti oktatás, nagyon félt, hogy kiesett a formából és nem fog tudni koncentrálni, de végül nem volt problémája a feladatsorral. „Összességében, egy nagyon kellemes nap volt, sokkal nehezebb érettségire számítottam és mindkettő részt idő előtt be tudtam fejezni kényelmesen” – összegezte tapasztalatait.

Nóra (19) először ideges volt, és benne volt a vizsgadrukk, ám mikor belépett a terembe, minden stressz elmúlt. Mivel a vírus miatt fél órával a vizsga kezdete előtt ott kellett lenniük a helyszínen, volt ideje arra, hogy akklimatizálódjon. Elmondta, hogy tudatosította magában, hogy minden tőle telhetőt megtett, ezért itt már nincs értelme idegeskedni. A feladatokat könnyűnek találta, elmondása szerint nem érte meglepetés: azt kapta, amire számított. Nóra a választható feladatok közül szintén az érvelést és a novellaelemzést választotta. Ő úgy érzi, hogy az év folyamán nem hiányzott neki a jelenléti oktatás, mivel az ő iskolájában az online tanórák lelkiismeretesen lettek megtartva, így megfelelően tudtak haladni a tananyaggal.

Holnap a matematikaérettségi következik, melyről a Vasárnap.hu hasonló módon beszámol. A magyarérettségi feladatsorai a holnapi nap folyamán lesznek elérhetők az Oktatási Hivatal honlapján.

Maruzsa: az iskolákba a gyerekek 75 százaléka tért vissza

Kiemelt képünk forrása: MTI/Czeglédi Zsolt

'Fel a tetejéhez' gomb