Az Eucharist szíve az eucharisztiáért dobog

Püspöki felkérés és a liturgia egyre nagyobb szeretete

Hét évvel ezelőtt Gável András, az Eucharist énekese úgy nyilatkozott: abból is látszik, hogy nem volt könnyű feladat ennek a misekompozíciónak a megalkotása, hiszen Beer Miklós püspök felkérése után négy évnek kellett eltelnie, mire elkészült. Az énekes ezt az időszakot belső növekedésnek fogta fel, hogy méltón tudják szolgálni a liturgiát a megszületett zeneművel.

„Nem a legkönnyebb feladat megzenésíteni a szentmise állandó szövegeit, amelyeknek az alapját a Biblia és az örök Ige adja. Éppen emiatt az örök miatt nem szabad lazán vagy szabadosan kezelni. Nekünk is idő kellett mire megérhettünk erre a gondolatra.

El kellett jutnunk oda, hogy a liturgia tényleg szent, és azt nem lehet csorbítgatni”

– tette hozzá a dalciklus változó részeinek szövegírója.


Hirdetés

Dicsőítők az Oltáriszentség körül

Új terep, vízen járás

Gável András szerint fontos, hogy mindenki meg tudja adni saját nyelvezetű válaszát Isten felénk közeledő örök szeretetére – akár a liturgiában is.

„A legfontosabb, hogy bármit is teszünk, mindig Jézus dicsőségére történjen, és mindig csak Jézusra figyeljünk. Valahogy úgy, ahogy Péter kilépett a csónakból a vízen járó Jézus hívására. Egy bizonytalan helyre lépett, a vízre, amelyben az ember, ha nem úszik, elsüllyed. De amíg Péter Jézusra tekint, addig képes a vízen járni” – idézte fel az evangéliumi képet az énekes.

Szerinte éppen ezt a fajta járást kaptuk ajándékba Jézustól. Nem szabad levennünk a tekintetünket Őróla. Nem szabad a hullámokat figyelni a lábunknál, nem szabad arra sem figyelni, hogy milyen ügyesen járunk a vízen. Egyetlen feladatunk maradt tehát: mindig Jézustól kell elkérni a következő lépést – magyarázta a Mária Rádió kérdésére az Eucharist egyik dicsőítésvezetője.

Istentől kapott ajándék, nem saját érdem

„Kezdetben talán nem hittem abban, hogy képes vagyok arra, hogy Beer Miklós püspök atya négy évvel ezelőtti felkérésének eleget tegyek. Úgy komponáltam, hogy ezt igazából nem én írtam. Hanem Istentől kaptam. Ő biztosan fel akarta használni mindeközben az én személyes lelki fejlődésemet is arra vonatkozóan, hogy mikorra érettem meg arra, hogy elfogadjam ezt az ajándékot tőle” – hangsúlyozta a Mise Gitáron zeneszerzője, aki hozzátette, hogy ez nem az ő érdeme. Szerinte mindez kegyelem, amit ingyenes ajándékként kaptott.

Dicsőítők az Oltáriszentség körül

Jézus édesanyja, az én édesanyám

A miseciklus „bónusz tételeként” is felfogható Üdvözlégy megzenésítés is a szerző hasonló lelki élményéhez kapcsolódik.

„Azt a képet kaptam, hogy vajon mit tennék, ha Jézus édesanyja, Mária fizikailag és látható módon itt állna előttem? Mit mondanék neki? És akkor az volt a válaszom – ezt kaptam –, hogy minél többet kérdeznék tőle Jézusról.

Mindazt, amit még nem tudok róla. Minél többet szeretnék megtudni arról, aki barátjává és testvérévé fogadott engem: Jézusról. Hiszen Mária áll a legszorosabb kapcsolatban Jézussal, és volt és van. Tehát ő biztosan el tudja nekem mondani, hogy Jézus milyen, és mit vár tőlem el.

Ő, mint anya a saját gyermekét, vagyis Jézus akarata miatt engem (»asszony, íme, a te fiad«) segíteni akar abban, hogy hogyan tudjuk Jézust a legjobban követni, és Őt megismerni. Vagyis Mária segíteni akar nekünk, nem pedig dorgálni. Ez volt, ami nagyon összekötött Máriával azon a napon, éppen október hetedikén, ahogy később ráeszméltem.

Mária tehát csakis Jézusról akar beszélni, sohasem magáról. Ez a felismerés igazán Máriához kapcsolt. És nagyon-nagyon örülök ennek”

– osztotta meg a komponálás körüli megtapasztalását Gável Gellért az Eucharist zeneszerzője.

Forrás: Mise Gitáron kottagyűjtemény az ünnepélyes bemutatóra megjelentetett exkluzív kiadványának utószava. Magánkiadás, Vác, 2014.

 

Dicsőítők az Oltáriszentség körül

Dicsőítők az Oltáriszentség körül

Dicsőítők az Oltáriszentség körül

A kiemelt kép forrása: Tóth Róbert Ádám

'Fel a tetejéhez' gomb