A Keresztkérdés megint nagy kérdést tett fel új szerzeményével: Kézmosás! PREMIER!

Ő Isten vagy Emberfia? Most te is eldöntheted, vagy elsétálsz, miután te is mosod kezed...

Mostanában mást sem hallunk, minthogy „Moss kezet”. És ez jelen helyzetben így van jól. A Keresztkérdés most csavart egyet a kézmosós sztorin, és a legősibbet vette elő. Pilátus kezet mos. Kéz kezet mos. Itt a Kézmosás. Keresztkérdés klippremier.

Kübler Dani, a Keresztkérdés frontembere egy igencsak megérlelt üzenetű, lényeglátó művének megjelenésével rukkolt elő a nagyhét közepén. A rapszám teljes mértékben költemény. Örök üzenet, amelyre jellemző, hogy itt és most hat, holnap is. Történelmen, „izmusokon”, eszméken és ideológiákon száguldunk keresztül, hogy végül magunk előtt láthassuk lecsupaszítva, ami egyedül fontos. Aki. A kérdés, hogy meglátjuk-e, ki ő valójában.

A bibliai áthallás talán nem véletlen. Az előadó-szerző vallást tesz a Jézushoz, a bűnhöz való viszonyról, a felelősségvállalásról. A négy és fél perces szövegfolyam kézen fog, majd sorról sorra vezet minket, és turnéra indul az ikonikus „neménvoltam”.

Műfajilag valahol a rap és slam poetry között mozog, amolyan spoken word, Kübler Dani előadásában. A monológ alatt hallható hangjáték segíti és valahol kicsit oldja a sűrű szövegfolyamot, de nem veszi el a figyelmünket, segíti a fókusz megtartását.

A Keresztkérdés új klipjét nézve egy összművészeti kísérlet elevenedik meg előttünk, ahol három karaktert látunk (sárga, magenta, kék) alkotás közben. A klip sztorija szerint alkotás közben mindannyian bekoszolódunk, maga az alkotás végül az alkotóra mutat, de mindig van lehetőség megtisztulásra. A klipet Szegeden forgatták minimál stábbal még a kijárási korlátozás előtt egy kolostorban berendezett co-working irodában és egy tanyán. A rendhagyó vizuális világ minden szempontból a szöveg érvényesülését szolgálja.

„A szöveget másfél éve írtam meg. A teljes stúdiómunkát magunk oldottuk meg, igazi együttgondolkodás volt. Nekem a klip vége a kedvencem, amikor a három karakter színei összemosódnak, és kirajzolódik előttünk a fekete színű víz, a bűn szimbolikája.

A kézmosás lehetősége mindenki előtt nyitva áll, bármilyen színnel is koszolta össze magát”

– mondta el Kübler Dani, a Keresztkérdés zenekar frontembere.

Hogy szándékos volt-e a klip több szintű aktualitásának kiaknázása, az előadó a Vasárnapnak így felelt: – Abban biztos voltam, hogy nagyhéten akarom kihozni. A vírusjárvány miatt ment a „nagy matek”, hogy halasszuk el a forgatást, és mégse jelenjen meg húsvétra. Aztán arra jutottunk, hogy a klipben amúgy is olyan alakok jelennek meg, akik maszkban tűnnek fel, és egy kicsit talán „destruktívan” élik meg az alkotást, ezért én is felvettem a maszkot, és a kézmosás mozzanata is megjelenik.

Az volt a cél, hogy bármennyire is érezhető ez a dupla aktualitás, ne lovagolja meg azt túlzottan, hanem megmaradhasson a mindig érvényes üzenet. Ne csak egy „gag” legyen. A vírusjárvány nélkül is értelmes lehessen, annak elmúltával is. Veszélyes vállalkozás volt, hiszen most mindenki „maszkos-kézmosós”, „maradjotthon” karanténklipeket csinál – mesélt a film és a mű hátteréről a rapelőadó, aki szerint a képeken látható effekt kicsit az animációs filmek irányába tolja el az érzetet. Ezzel talán ki is emeli a tényközlésből egy magasabb szférába. Kis túlzással idő felettivé teszi.

kézmosás!

kőből forma.
formából színek.
színekből szavak. 
szavakból tettek.
tettekből gesztus.
gesztusból ikon.
ikonból oltár.
oltárból vallás.
vallásból háború.
háborúból béke
békéért fizetség. 
fizetségből fájdalom.
fájdalomból halál. 
halálból feltámadás.

feltámadásból élet, érdekesség
működik a halálos-döntés-képtelenség
egy helytartótól azért szerény szólam
turnéra indult az ikonikus “neménvoltam”
ő meg csak áll ott, nem cserélne mással,
pedig rendet tehetne két pörgőrugással
de ez volt a terv, a koncepció mennyei
így menekülnek meg emberek ezrei 
hiányos hiátus – így lesz sötétből világos
ezen nem változtat se szolga, se Pilátus

az ítélőszék elé őt az iszony hozta
mindenkit meggyógyított, magát három évre kidolgozta
most meg csak áll ott, az ember itt lent a hibáiból nem tanul 
összenőttünk mi is, mint a lovas meg a kentaur
bíbor köntös szakad, most ez a komoly divat
bűn-áradat fölé húzott vele pontonhidat
Istenkáromol, végül is rá lehet fogni
de ha az ember lelke torzó, nehéz kezet mosni

többször trében járva mint térden állva
mégis eljön velem vigyáz rám a télbe nyárba 
mindkét kezed mosod, vagy csak felekezet?
fájdalmait nem tartja meg a kollektív emlékezet
fura vendéglátás – zokon veszem
valami gyanús okból nem én mosom kezem
itt a lábam mossák – ez komoly
eltűnik az út pora meg minden frottír boholy
királyból fogoly. fogolyból vádlott
én csak nézem itt, ahogy Ő áll ott
Jézus Pilátus előtt, én Jézus előtt
mint aki úgy tudja, minden esélyt el lőtt

én Jézus előtt, sokszor magam alatt
vagy a kereszt alatt azt mondják, itt lehet szabad
ezért szaladok, alig bírja a keresztszalag
mert tudom megment neved, szavad
ez kár, vaklárma, vagy kárhozat?
én vagyok bűnös ő lesz helyettem áldozat
benne vagyok nyakig, hagyom, hogy üssön
itt csörög a zsebemben most is 30 ezüstöm

én háromszor tagadtam meg, ő elviselte sőt
a világ összes keresztjét kérte, elvitelre
én a százados, aki magából kikelt
ő közben életével fizette vissza a devizahitelt 
mielőtt a behajtó kilakoltatott
helyettem lakolt – kapott
megmentett engem kétoldali latort,
adott egy új esélyt, kettéhasította az eget

mert szeret

Pilátus kezet mos. 
Jézus kinéz.
jól kinéz.
Egy tekintetet kiereszt rám
bűn-keresztre készül nem piedesztán leheli ki lelkét
de előtte kérdez:
Ő Isten, vagy ember fia
most eldöntheted
vagy elsétálsz miután
te is mosod kezed

 


A Keresztkérdés egy 2009-ban alakult, hip-hop, soul és funky alapokra építkező popzenekar. A négyszeres Szikra-díjas formáció számos klubkoncertet, vidéki fellépést tudhat maga mögött, de fellépett a Papp László Budapest Sportarénában az Ez az a nap rendezvény nyitó zenekaraként, és élőben játszott a BalconyTV erkélyén. 2017-ben az Irie Maffia rapversenyén elért negyedik hely mellett az NKA Hangfoglaló Program támogatásának elnyerésére a legbüszkébbek.

A kiemelt képünk forrása a Keresztkérdés.

További olvasására ajánlott írásunk a témában:

Kübler Dani: „Szembejön az élet, és az frontális”