Nem mindegy, mikor kezdik el használni!

Nemcsak egyre több, hanem egyre fiatalabb gyerekek használnak mobiltelefont és tabletet. Ha abból indulunk ki, hogy a gyerekek első számú példaképei a szülők – akik éjjel-nappal az okoskészülékeiket nyomogatják –, nem meglepő, hogy már egészen kicsi korban késztetést éreznek az okoskütyük használatára. Azonban egyre több kutatás számol be arról, hogy a fiatalkori okoskészülék-használat fejlődési rendellenességeket okoz.

Az Európai Bizottság 2010-es felmérése szerint a 15-16 éves gyerekek 11 éves koruktól használják az internetet, míg a 9-10 évesek azt mondták, hogy 7 éves korukban interneteztek először. Egy 2017-es kutatás eredménye már riasztó tendenciát vázolt fel: a 0 és 8 év közötti amerikai gyerekek napi 48 percet töltenek mobiltelefon használatával, ami sokkoló adat ahhoz képest, hogy ez az idő 4 évvel korábban még csak 13 perc volt. Egy Magyarországon készült felmérés pedig azt mutatja, hogy 8 éves korig általában közös okostelefon-, tablet- és laptophasználat jellemző a családokra, ugyanakkor 11 éves kor fölött már 10-ből 9 gyermeknek van saját mobiltelefonja.

Az okoskészülékek csillogó-villogó képernyőjéért rajonganak a kisgyerekek, amit a szülők ki is használnak, és egyfajta nyugtatóként, bébiszitterként használják őket. Amikor a kicsik nyugtalanok vagy unatkoznak, sok szülő okoskészüléket ad a kezükbe, hiszen hatására elmúlik a hangzavar és a gyermekek elvarázsolva bámulnak a képernyőre. A technika fejlődésével már szinte minden szülő rendelkezik valamilyen elektronikus eszközzel, azonban sokan közülük nincsenek tisztában azzal, hogy ezeknek a készülékeknek a túlzott igénybevétele nem várt következményekkel járhat.

Fotó: freepik.com

Míg az alkohol fogyasztására régóta ismert, általános érvényű intelmei vannak a szülőknek – ismerve annak hatásait –, az okoskészülékek esetében ez nincs így. Miközben tudjuk, hogy a túlzott alkohol mit tesz egy 15 éves gyerekkel, és sejtjük mit tenne egy 5 évessel, vajon gondolunk-e arra, hogy az internet és okoskészülék túlzott használata milyen hatással lehet egy 15 éves fiatal fejlődésre, pláne egy 5 évesre, esetleg egy 2 évesre?

Viselkedéskutatók megállapították, hogy az egy év körüli csecsemőknél kimondottan kártékonyan hat a mobiltelefon és a tablet a beszédkészség kialakulására. Egy kutatás során az egyik célcsoporttal online játékot, míg a másikkal hagyományos offline játékokat játszottak, és elemezték a viselkedésüket. A kísérlet kimutatta, hogy az okoskészülékekkel való foglalkozás 49%-kal növelte az önkifejezés és beszédkészség késlekedését. A mai modern online játékokkal szemben a régi, csoportban játszott játékok fejlesztették a szocializációt, beilleszkedést és kommunikációs képességeket is.

Fotó: freepik.com

A kutatások már több éve arról szólnak, hogy a technika – televízió, mobiltelefon, internet – túl fiatalon elkezdett használata összefüggésbe hozható a gyermekek figyelemhiányával. Továbbá a csökkent tanulási képesség és a túlzott mozgékonyság, vagyis a hiperaktivitás kialakulásában is szerepet játszhat. Míg régebben a gyerekek iskola után lementek a játszótérre „bandázni”, ahonnan egy-két óra elteltével hazamentek, megcsinálták a másnapi házit, majd lefeküdtek aludni, és másnap kipihenve mentek iskolába, manapság a gyermekek gyakran fáradtak, nem pihenik ki magukat, mivel még elalvás előtt is a chateléssel vannak elfoglalva, nehogy kimaradjanak valamiből (FOMO-jelenség). Sok szülő nem korlátozza őket ebben a tevékenységükben, így éjszakába nyúlóan képesek fent lenni, amely alváshiányt, később pedig teljesítményromlást eredményezhet.

Mindemellett számos mentális betegség kialakulása, mint például a gyermekkori depresszió, szorongás, kötődési zavar, figyelemzavar, pszichózis és egyéb magatartási problémák is a technika fiatal korban történő túlhasználatára vezethetők vissza. Az egészen kicsiknél ugyanúgy kialakulhat függőség, a káros sugárzás pedig esetükben erőteljesebben hat: egyre gyakoribb kiskorban is az agydaganat, fülmirigyrák, hallóideg-tumor.

Fotó: freepik.com

A fentieket figyelembe véve néhány hasznos tanács szülőknek, mit tehetnek, hogy az internethasználat ne váljon a gyermekeiknél szenvedéllyé:

1. Mutassunk meg különböző alternatívákat gyermekeiknek a szabadidő hasznos eltöltésével kapcsolatban!
2. Szabjunk időkorlátot az internetezésnek!
3. Az okoskészüléket a lakás olyan helyiségében helyezzék el, ahol könnyen ellenőrizhető!
4. Kiemelten fontos a szűrőprogramok alkalmazása, melyek segítségével keretek közé terelhető a gyerekek játék- és internetszenvedélye, valamint szűrhetővé válnak az elérhető tartalmak.

A kutatók és az orvosok egységesek abban, hogy 0 és 5 év között káros hatással van a gyerekekre az okoskészülék használata, ezért annak elkerülése javasolt, idősebb korban pedig a mértékletességre hívják fel a figyelmet.

Fecske Gábor László