Botrányt robbantana a Coca-Cola-bírságból a Budapest Pride

Botrányos plakátkampány

Augusztusban megteltek az utcák azokkal a Coca-Cola által közzétett plakátokkal, melyeken homoszexuális párokkal hirdették – legalábbis, ahogy ők értelmezték – a szabad szerelemhez való jogot. Amint azt korábbi írásunkban közreadtuk, a Coca-Cola a kampányról így nyilatkozott: „Hiszünk abban, hogy mind a hetero-, mind a homoszexuálisoknak joga van azt a személyt és úgy szeretni, ahogy nekik a legjobb. Reklámjainkban, posztjainkban, üzeneteinkben kifejezzük az általunk képviselt elveket, így az emberek egyenlőségébe vetett hitünket”. Ebben az időszakban kerültek piacra azok a szivárványos címkével ellátott flakonok is, melyeket kizárólag a Sziget Fesztiválon értékesítettek.

Coca-Cola plakát összefirkálva. Fotó: Olvasónk.

A Coca-Cola augusztusi reklámarculata társadalmi vitát eredményezett a civil és politikai szférában is. A CitizenGo rögtön aláírásgyűjtésbe kezdett, hogy mihamarabb lekerülhessenek a plakátok Budapest hirdetőtábláiról. A petíciót alig pár nap alatt sok tízezren írták alá. Emellett politikusok is nemtetszésüket fejezték ki a plakátok láttán, és kérték azok eltávolítását. Az ügytől a BKV már a kezdetekkor elhatárolódott. 

Visszavonulás

Bár a cég hivatalos kommunikációjában cáfolta, hogy a nagy erejű társadalmi felháborodás késztette volna visszavonulóra, a piaci szokásoktól eltérően meglepően korán, gyakorlatilag néhány nappal a kampány kezdete után bejelentette, hogy lekerülnek az inkriminált reklámfelületek. A hivatalos kommentár szerint a kampány második szakaszának adták át a helyet a plakátok, ez azonban már sokkal visszafogottabb időszak volt: a homoszexuális párokat lecserélték a zászlajuk szimbolikájára, a szivárványra, és így folytatták tovább a kampányt. 

Fotó: Coca-Cola Facebook-oldala.

A Fogyasztóvédelem bírságot szabott ki

Az augusztusi, nagy társadalmi vitát kavart #loveislove médiakampány miatt a Kormányhivatal – a hatályban lévő jogszabályt alkalmazva – a maximális, ötszázezer forintos pénzbüntetést szabta ki a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft.-re, amely a cégjegyzék nyilvántartása szerint a magyarországi Coca-Cola leányvállalat teljes körű reklámtevékenységét végzi. Az elmarasztalás oka az volt, hogy a hatályban lévő, gazdasági reklámtevékenységről szóló 2008. évi XLVIII. törvény 8§ törvény alapján

egyetlen egy cég sem alkalmazhat olyan reklámot, hirdetést, amely a gyermekek, illetve a fiatalkorúak fizikai, szellemi, erkölcsi fejlődését károsíthatja.

A Kormányhivatal döntése a kizárólag a Sziget Fesztivál ideje alatt kihelyezett plakátokra és digitális médiatermékekre vonatkozik.

A Szivárvány Misszió Alapítvány elégedetlen

A döntést követően a Budapest Pride honlapján adott hangot elégedetlenségének a Szivárvány Misszió Alapítvány. Szerintük a kormányhivatal – és vezetője – nem megfelelően látja el feladatát, vélekedésük szerint a döntéssel erősítik az LMBTQ-közösségekkel szembeni negatív előítéleteket. Azt is felróják a hivatalnak, hogy a döntés diszkriminatív, és korlátozza a szólásszabadságot, egyben a döntés visszavonását követelik, megtéve mindent annak érdekében, hogy azt botrányosnak állítsák be.

Holott a fogyasztóvédelmi határozat a hatályos jogszabályok alapján, következetes gyakorlat részeként született, az érintett cég pedig – ha úgy dönt – élhet jogorvoslati lehetőséggel. 

Az alapítvány keddi közleménye egyébként számos tárgyi tévedést sorakoztat fel. Az általuk megszólított Tarnai Richárd 2010-ben nem listáról jutott az Országgyűlésbe, hanem egyéni választókerületben aratott győzelmet: Kispesten verte az MSZP erős emberét, Burány Sándort. Az alapítvány állításával szemben Tarnait nem Lázár János, hanem a miniszterelnök nevezte ki kormánymegbízottnak. Mivel mandátumuk a kormányéval együtt szűnik meg (lévén a kormánymegbízott politikai vezető), mostanra három alkalommal kapott kinevezést Orbán Viktortól – ebben az alapítvány alaposan tévedett. S bár próbálják gyűlölködésnek beállítani, a migrációs válságban képviselt következetes álláspontja értékrendi megfontolásokon alapul.

Keresztény válaszok

 

 

A botrányosra sikerült kólakampány sok mindenre felhívta a figyelmet, így például a család, a párkapcsolat, valamint Isten és ember kapcsolatának modern, mégis konzervatív megélésére. A 777blog Facebook-oldalán megindult a #godislove-kampány, mely a „feltétel nélküli szeretet” egyénileg és társadalmilag megélt szerepére hívja fel a figyelmet, illetve arra, hogy Isten feltétel nélkül szereti az embert –, de a szeretetet nem lehet tetszés szerint kiforgatni jelentéstartalmából. Hodász András atya kezdeményezésére és a Keresztény Vállalkozói Konferencia támogatásával október közepén több budapesti óriásplakáton is megjelenik Isten üzenete. Az evangelizációs játék legfőbb célja, hogy emlékeztessen arra: a Szentírásnak is van üzenete, sőt, fontosabb és tartalmasabb, mint az anyagi-ideológiai célokat kiszolgáló promóciós kampányoknak.

 

Fotó: Keresztény Vállalkozói Konferencia Facebook-oldala.

 

'Fel a tetejéhez' gomb