Padlóra fektetett Krisztus

Prokop már gyermekkorától alkotott, majd 1945 és 1948 között a Képzőművészeti Főiskolán folytatott tanulmányokat, melyeket kényszerűségből – egyházmegyei szolgálatra való visszarendelése miatt – félbeszakított. Később Rómában, az Accademia di Belle Arti di Román sikeresen lediplomázott, ugyanis 1956 után Belon Gellért atya biztatására Olaszországba emigrált, így 42 éven át Rómában alkotott.

Prokop Péter egyik festményével Budapesten 2000 nyarán. MTI Fotó: Czimbal Gyula

A pap, festő képeiből és könyveiből is kitetszik, hogy az Istennek szentelt élet, a vallásos elmélyülés egyáltalán nem akadályozza, sokkal inkább inspirálja és erővel tölti meg a művészi kibontakozást. Mindez viszont nem jelent vonalasságot, és nem írható le pusztán egyházi művészetként sem, habár Magyarországon, Rómában és Amerikában is készített freskókat, mozaikokat, oltárképeket, és jellemző rá a bibliai témájú kompozíció.

Művészi munkásságának legjelentősebb részét mégis festményei és grafikái alkotják, melyek többségén a szakrális művészet, az ars sacra megújítására törekedett. A korábbi korok Mária-ábrázolásait írásaiban is bírálta, és művészetében is jócskán eltért azoktól. A különféle „izmusok” hatása jól kivehető képein, legyen szó portréról, városábrázolásról vagy bibliai tematikáról.

Képei ma is elképesztő erővel bírnak: élettel teli, élénk színei, letisztult, olykor végletekig redukált formái roppant kifejezőek, a laikusokra és a tanult műkedvelőkre egyaránt lenyűgözően hatnak. Példaképei, Csontváry Kosztka Tivadar és Aba-Novák Vilmos hatása némely képén tagadhatatlanul érződik, Prokop azonban sajátos festészeti nyelvet alakított ki magának, alkotásain előszeretettel használ injekciós tűt az alakok kontúrjainak megrajzolása, megfestése során.


Hirdetés
Fotó: Lambert Attila, Magyar Kurír

A Prokop Péter festészetét bemutató, „Akit szeretett Jézus” című állandó kiállítás hétfő kivételével minden nap látogatható az Astriceum Érseki Múzeumban (Kalocsa, Szentháromság tér 2–3). A kiállítás elemeként Prokop Péter egykori műalkotásai mellett ecsetei és spatulái is láthatók a tér túlsó felén – bár ez csak találgatás, se életrajz, se képaláírások nincsenek a kiállítótérben –, ahol a padlóra téve néhány Krisztust ábrázoló grafikája is helyet kapott, némileg műtermi hangulatot keltve a látogatóban.

A teljes írás itt olvasható.

Kiemelt képünk forrása: Astriceum Érseki Múzeum

'Fel a tetejéhez' gomb