Zenés időjárásjelentés, légtüneménytan – 2019. április 1.
Az április elsejei tréfák származását kutatva a kultúrtörténet már számos elméletet felállított, de úgy tűnik, hogy annak eredete mégsem akar kibontakozni a múlt homályából. A beugratás szokásának egyik eredetmagyarázat-kísérlete úgy tartja, hogy csak a csalóka, változékony időjárású április sarkallja a világ népeit egymás megtréfálására. Számunkra a légtüneménytani benyomásaink alapján ezúttal elégségesnek is tűnik ez a mérsékelten tudományos magyarázat…
Mindazonáltal amióta világ a világ, egy-egy jól sikerült tréfa sokkal jobban oldotta az emberi közösségekben felhalmozódott feszültséget, mint bármely kiadós pofozkodás. Ezért is álltak rendelkezésre minden korban a falu tréfamesterei, az igricek, a csepűrágók, a királyi udvarok csörgősipkás bolondjai, a cirkuszok zenebohócai – egyszóval a bohém művészlelkekre mindig is komoly igénye mutatkozott minden tökéletlen társadalomnak. Jó volt nevettetőkkel minduntalan egy légtérben lenni, velük kacaghattuk ki magunkból bánatainkat, kisszerűségeinket, magunk és mások iránt támadt haragjainkat.
„Akiket én szeretek, egészen egyszerű emberek. / Fakadnak, áradnak, kiapadnak, / Mások és másai önmagamnak, / Veszítve nyernek, / Sírva boldogok, / Szépek és bolondok” – vallotta meg egykor Sztevanovity Dusán e feledhetetlen hatsoros dalszövegében a tücsökféle művészlélek megértésének és szükségességének krédóját.
A nyarat derűsen átmuzsikáló felelőtlen tücskök érvényes igazságát hirdető komolytalan-komoly zenészek jönnek most, akik a maguk módján ekképpen törnek pálcát a savanyú hangyalét felett, ahogy azt az alábbiakban láthatjuk is majd.
110 milliós nézettséggel következzék elsőként ez a bolondos banda, a The Dead South a sokat sejtetető In Hell I’ll Be In Good Company (A pokolban jó társaságban leszek) című dalukkal:
A Steve’n’Seagulls finn zenekar egy merész fordulattal az AC/DC Thunderstruck című dalát értelmezte át szintén egy country-stílusú darabbá:
OMNIA, a magukat neokeltikus pogány népzenekarnak nevező bolondos csapat a világ minden tájáról összeverbuválódott zenészekkel immár majd’ 20 esztendeje szórakoztatja a világot.
Отава Ё (Otava Yo) orosz gótikus R’N’B banda – jelentsen is bármit e zenei önmeghatározás – jelentős rajongótáborral bír az egész világon:
A klasszikus Ievan Polkka a Salut Salon előadásában. A finn dalocska világsikerét valószínűleg nem szövegének metafizikai emelkedettsége hozta meg, mert ha minden igaz, az nem szól másról, mint egy Éva nevű szépséget tánccal meghódítani akaró, tesztoszteronnal teli ifjú legény polkájáról.
A következőkben egy orosz balalajka együttes adja elő a csak mérsékelten dallamos nevű Rammstein zenekar hard rockot és az ipari metált ötvöző, eredetileg full-elektronikus zenéjét. A német banda eredetiben a még kimondani is borzasztó Neue Deutsche Härte stílusban nyomta egykor ezt a Du Riechst So Gut (Olyan jó illatú) számát.
A Barcelona Gipsy balKan Orchestra, ahogy megérkezett a vilniusi vasútállomásra, azonnal dalra is fakadt, amolyan cigány muzsikusokhoz méltó könnyedséggel:
Íme az AAINJALA 150 dobossal a valóban szépek és bolondok örök társaságának tagjai lehetnek:
Íme a Prešov zenekar feldolgozásában hallhatunk most egy ruszin népdalt Északkelet-Szlovákia, Délkelet-Lengyelország és Nyugat-Ukrajna határövezetének hegyvidékéről:
Az Ara Malikian Symphonic e felvételen Madridban játssza a Séta a virágokon című művet:
Lovasi András egy bohém budapesti utazás során magyar szöveggel énekli a Budapest Bár roma muzsikusaival Boban Markovic Szilvafácska (Bubamara) című dalát, vélhetően a szilvafácska gyümölcséből nyert párlat mértékletesnek nem tűnő szopogatása közepette:
A Gogol Bordello is egy igazán bolondos, szintén roma zenei alapokra építő banda:
És zárjuk a sort két magyar együttessel, a Bohemian Betyars – Összefúj a szél című dalával…
…illetve a SuperSize LiveSession és Punnany Massif által közösen énekelt, eredetileg a pécsi banda előadásából ismert Másfél hete című klasszikusával: