Kapcsolat van az online és az offline erőszak között!

Összefüggés figyelhető meg az erőszakos videojátékok és a napjainkban egyre gyakoribb fegyveres tömeggyilkosságok között. Ezen játékok durvaságra ösztönzik a résztvevőket az offline világban is – ez olvasható egy pár éve publikált tanulmányában.

Pénteken délelőtt elárasztotta az internetet a közel ötven halálos áldozattal járó brutális tömeggyilkosság híre, amely két új-zélandi muszlim imahelyen történt. Mint kiderült, a 28 éves elkövető a fejére szerelt kamerával online közvetítette a mészárlást.

Sokáig haboztam, hogy megnézzem a youtube-ra feltöltött vágatlan videót, de végül úgy döntöttem, hogy megnézem! Nem kellett volna! Amit láttam, az minden képzeletemet felülmúlta. Már az első képkockákon azt éreztem, amit az azóta eltelt időben többen is felfedeztek, hogy az egész olyan, mintha egy fegyveres videójátékot látnék.

Az elkövető kiszáll az autójából, a csomagtérből komótosan előveszi az automata fegyverét, felhúzza, kibiztosítja, majd besétál az épületbe és válogatás nélkül elkezd lőni. Pontosan, mint egy videójátékban.

Felül az eredeti felvétel, alul egy videojáték, pont egy mecsettel. (Illusztráció: www.youtube.com; www.theconversation.com)

Minden bizonnyal Brenton Tarrant sem vetette meg a videojátékokat sem, máskülönben honnan lenne a két fenti kép között hasonlóság? Elszomorító, de tény: több tízezer fiatal és örökfiatal honfitársunk van, aki naponta több órát szán arra, hogy különböző fegyverekkel minél több ellenséget gyilkoljon meg – és még élvezik is!

A technika mára már annyira kifinomult, hogy a játékosok is látják, hogy az ellenségnek milyen arckifejezése van, amikor egy gépkarabéllyal belelőnek egy sorozatot, vagy éppen elvérzik a találatoktól. Ez azért szörnyű, mert pontosan ilyenek látszódnak azon a bizonyos felvételen.

„A kutatások eredményei azt mutatják, hogy egyértelmű kapcsolat van az erőszakos videojátékok használata és az agresszív viselkedés, az ilyen gondolatok és érzelmek erősödése között. Ezzel együtt a másokat segítő viselkedésformák, az empátia és az agresszióra való érzékenység csökken” – áll az Amerikai Pszichológiai Társaság 2015-ös jelentésében.

Noha tudósok által alátámasztott tény, hogy kapcsolat van az online és az offline agresszivitás között, mégsem érzékelhető egy átfogó szabályozás az agresszív videójátékok piacán. Vajon miért? Minek kell történnie ahhoz, hogy végre komolyan vegyük ezt a problémát és lépéseket tegyünk az ilyen tartalmak korlátozására?

Fecske Gábor László

Iratkozzon fel hírlevelünkre!