Bővülnek és megújulnak Magyarország úthálózatai

Magyarország úthálózata folyamatosan bővül és megújul, a közúthálózat bővítésére 2022-ig több mint 2500 milliárd forintot fordítanak - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.

Mosóczi László kiemelte, hogy Magyarország jobban teljesít a közlekedési fejlesztésekben is. A színvonalas közúthálózat fontos az emberek, a vállalkozások, és az egész gazdaság számára, alapvetően befolyásolja egy-egy térség életminőségét és a gazdaság fejlődését. A kormány ezért fontosnak tartja, hogy országszerte bővüljön, és megfelelő műszaki állapotban álljon rendelkezésre a közúti-, illetve a vasúti hálózat. A fejlesztések folytatódnak, a magyar gyorsforgalmi úthálózat öt éven belül jelentősen kibővül.

A kormány célja, hogy Magyarország bármely pontjáról 30 percen belül elérhető legyen egy autóút vagy autópálya szakasz

– hangsúlyozta Mosóczi László.

A 2500 milliárd forint nagyobb része, közel 60 százaléka költségvetési forrás, 40 százaléka pedig európai uniós támogatás. Ebből a forrásból közel 1000 kilométernyi négysávos útszakasz – autópálya, autóút és emelt sebességű főút – kivitelezését, kisebb részben előkészítését finanszírozzák.

A tervek szerint a megyei jogú városokat, megyeszékhelyeket, a mellettük fekvő fontosabb ipari parkokat bekötik a gyorsforgalmi úthálózatba. Mosóczi László kifejtette, hogy az autópályákat és az autóutakat az országhatárokig meghosszabbítják, a beruházások határokon túli folytatásáról pedig tárgyalnak a szomszédos országokkal, hogy hasonló ütemben haladjanak a folytatással.

Az államtitkár kitért arra is, hogy nagy figyelmet fordítanak az utak karbantartására is, 2010 előtt elmaradt karbantartások miatt tetemes lemaradás halmozódott fel. A kormány a 2016 és 2020 közötti időszakra 400 milliárd forintot biztosított az állami közútkezelő számára az utak üzemeltetésére, karbantartására. Az államtitkár azt mondta, az útfelújítási programokban csak tavaly több mint ezer kilométernyi útszakasz rekonstrukciója történt meg. Létrehozták a falusi útalapot, ami a kistelepülésekhez vezető utak felújítását segíti, idén ebből 480 kilométer út felújítását tervezik.

A ma 1430 kilométeres magyar gyorsforgalmi hálózat teljes hossza öt éven belül jócskán 2000 kilométer fölé nő

– mondta.

Mosóczi László szerint a hazai sztrádák az ország minden részében a nemzetközi hálózatba kapcsolódó, európai színvonalú hozzáférést biztosítanak majd az autósoknak, fuvarozóknak. Magyarország gyorsforgalmi hálózata öt éven belül megközelíti az osztrák sztrádahálózat kiépítettségének szintjét.

Az idei tervekről elmondta, hogy stratégiai szándék a ma még csak kétsávos főutakon elérhető vidéki nagyvárosok színvonalas bekötése a Modern Városok Programban tett vállalások szerint. 

A vasúti fejlesztésekkel kapcsolatban ismertette, hogy folyamatban van a Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasútvonal felújítása, új szakasz építése Ercsi térségében. Haladnak a munkálatok a Budapest-Miskolc vonal Rákos-Aszód-Hatvan közti szakaszának felújításán, fontos beruházásnak nevezte a Budapest-Debrecen-Nyíregyháza vasútvonalon Püspökladány-Debrecen közötti szakaszának felújítását. Folyamatban van az első magyarországi tram-train közlekedés megteremtése Szeged és Hódmezővásárhely között, a jármű a városban villamosként, városok között vasútként működik.

Az államtitkár beszélt arról is, hogy az M0 északi szektorának tervei már elkészültek, a nyugati szektorra megvalósíthatósági tanulmány készül, több nyomvonal variációt vizsgálnak.

(MTI)

Iratkozzon fel hírlevelünkre