Kicsi lett, már van ilyened, nem tetszik a színe vagy másra cserélnéd?
Legyünk előrelátóak!
Az ajándékcserét illetően a legfontosabb teendőnk, hogy a megvásárolt termékek blokkját gondosan őrizzük meg, ugyanis a blokk, illetve garanciális termék esetén a jótállás nélkül semelyik üzletnek nem áll módjában kicserélni vagy javításra küldeni visszavitt ajándékainkat.
Jobb nem bolygatni!
Ruházati termékek esetében a legjobb, ha a címke levágása nélkül próbáljuk fel őket, így ugyanis sokkal könnyebb helyzetben vagyunk, ha cserére kerül sor. Ha a gyári csomagolás nincs meg, vagy nem cserélhető ki egy újra, a vevő nem tudja bizonyítani, hogy a terméket nem használta, az eladó is nehéz helyzetbe kerül. Általában boltja válogatja, hogy az eredeti címke nélkül visszaveszik-e vagy kicserélik-e az adott terméket.
A cserére visszavitt portékának hibátlannak, sérülésmentesnek kell lennie és nem lehet használt.
Egy cipőről természetesen a méretazonosság esetén is csak felpróbálása után derülhet ki, hogy kényelmes-e, de ha már az utcán is hordtuk, akkor szinte esélytelen cserével próbálkozni. A cipőtalp árulkodó lehet, ahogy a szamárfüles könyv vagy a foltos ruha is.
Semmi sem tetszik? Majd később levásárolod!
Előfordulhat, hogy a boltban szétnézve nem találunk olyan terméket, melyre szívesen kicserélnénk visszavitt ajándékunkat.
Ilyenkor sok esetben a boltok lehetőséget adnak a vevőnek a termék összegének későbbi levásárlására, akár vásárlási utalvány formájában.
Fontos, hogy amennyiben a megvásárolt termék akciós volt, úgy ezt az akciós árat tudjuk majd később is levásárolni.
A háromnapos csere
A vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesíthető a csereigény a jótállásos termékekre, ebben az esetben a kereskedő köteles cserélni a termékeket.
A háromnapos kötelező cserén túl elsősorban javítást, vagy egyéb cserét lehet kérni. Ha ezen lehetőségek egyike sem járható, akkor általában árengedményt szoktak felajánlani, főként, ha rendeltetésének megfelelően valamennyire azért használható a megvett portéka. Abban az esetben, ha egyik megoldás sem megfelelő, el lehet állni a vásárlástól, ilyenkor a vételár visszajár.
Mi az a minőségi reklamáció?
Egy ajándékról sokszor csak hosszabb-rövidebb idő után derül ki, hogy hibás volt, minőségi problémák miatt akkor érdemes reklamálni, ha úgy véljük, hogy már a vásárlás pillanatában gond lehetett a megvásárolt termékkel. A minőségi reklamációnak két változata van: a szavatosság és a jótállás (garancia). Nyugta ezekhez is kell, ha pedig adtak hozzá, akkor a jótállási jegyre is szükség van.
A kötelező termékszavatosság minden olyan fogyasztási cikkre érvényes a vásárlást követő két esztendeig, aminek nincsen rövidebb fogyaszthatósági, vagy minőségmegőrzési ideje.
Általában az élelmiszerek, vegyiáruk lehetnek ilyenek, melyeknél a terméken feltüntetett, a vásárlást követő határidő a mérvadó. A két év termékszavatosság egyébként mindenre érvényes, értékhatártól függetlenül.
Amennyiben a reklamáció intézésekor vitás helyzet alakul ki, akkor a vásárlást követő fél évig a kereskedőnek, fél év után azonban már a vásárlónak kell bizonyítania igazát, panasza megalapozottságát.
Jó, ha tudjuk Érdemes észben tartani, hogy hibátlan termék esetén csak olyan formában van cserelehetőség, ahogyan azt a kereskedő felajánlotta. Ha egyszerűen nem tetszik a termék, az nem ok a cserére, hiszen nem hibáról van szó. Azt is meg kell kérdezni a kereskedőtől, hogy a terméket mennyi ideig cseréli vissza, mert a határidőn túl már nem lesz rá lehetőség. Legyünk tehát figyelmesek az eladók tájékoztatására és a határidők betartására is! |
A jótállás karácsonykor is kötelező a vonatkozó kormányrendeletben felsorolt nagyobb értékű, elsősorban műszaki és lakásfelszerelési cikkekre, illetve egyes játékokra.
A jótállás feltételeiről kötelező írásban, magyar nyelven tájékoztatni a vásárlót.
Interneten vásárolt ajándékaink
A webáruházban vásárolt termékek 14 napon belül, indoklás nélkül visszaküldhetők, nem kell cserét kérni. Sőt, már a rendelés és a házhozszállítás, vagy az átvétel között is meggondolhatja magát a vásárló.
Vita esetén kötelező jegyzőkönyvet felvenni, a webáruháznak pedig tájékoztatnia kell a vásárlót arról, hogy hová fordulhat panasszal. Ez lehet a hatóság, ami első fokon a járási hivatal. Ezen kívül a kereskedelmi és iparkamarák mellett ügyködő békéltető testületek is segítségünkre lehetnek. Vigyázzunk azonban, meddig vagyunk hajlandók elmenni ajándékainkért, ugyanis kisebb értékű ügyeknél a perköltség – ha az ügyvédi óradíjat és a szakértői díjat is számba vesszük –, akár több százezer forint is lehet, ami így meghaladhatja a termék értékét is, és egyáltalán nem is biztos, hogy az eljárásból nyertesen kerülünk ki. Sőt, a per akár évekig is elhúzódhat, a büntetés pedig általában jelképes összeg, így nem árt az elővigyázatosság.
Internetes vásárláskor mindenképpen győződjünk meg arról, hogy az eladó megbízható-e, olvassuk át az értékeléseket, hozzászólásokat.
Lehetőleg ne fizessünk előre, átvételkor pedig azonnal ellenőrizzük az árut, hogy valóban azt kaptuk-e, amit rendeltünk, továbbá, hogy megfelelő állapotban van-e a termék.
Az online vásárlásoknál egyre több üzlet nem mellékeli a fizetési bizonylatot környezettudatossági okokból. Ilyenkor a megrendelést követően elektronikusan kapjuk meg postafiókunkba a dokumentumokat, így ezek megőrzésére is oda kell figyelni.
Forrás infostart.hu – Fotó: unsplash.com