Jobb a zöld?
Az elmúlt években szó szerint berobbantak a zöld rendszámos gépjárművek az utakra Magyarországon. Ezekről a járművekről tudni vélik, hogy vételáruk messze meghaladja benzines társaikét. De mi a helyzet valójában?
Ahhoz, hogy tisztán lássuk az elektromos autók helyzetét Magyarországon, először érdemes számba venni, mely négykerekűnek jár a megkülönböztető rendszám. Zöld alapszínű rendszámra a zéró emissziós, a tisztán elektromos hajtású, illetve a belsőégésű motorral is rendelkező, de tisztán elektromos üzemben 25 vagy 50 km megtételére képes autók jogosultak.
Zöld rendszámra jogosult tehát:
-
Az összes tisztán elektromosan hajtott gépkocsi, mely az energiát akkumulátorba töltve viszi magával, csak külső forrásból tölthető, tisztán elektromos motorral működik.
-
A külső energiaforrásból feltölthető, tisztán elektromosan legalább 25 km megtételére képes plug-in hibrid. Ez a sima hibrid autók tisztább kistestvére, mely nagyobb akkumulátorral és külső töltési lehetőséggel rendelkezik; a tisztán elektromos hatótáv 20-50 km-re nő.
-
A hatótávnövelő belsőégésű motorral felszerelt, de akkumulátorról elektromosan legalább 50 km megtételére képes elektromos autó. (Itt a benzinmotor feladata, hogy szükség esetén töltse az akkumulátort, hogy nagyobb távok is megtehetők legyenek külső akkumulátortöltés nélkül is.)
Mennyi idő alatt térül meg egy ilyen autó?
Fontos ezzel kapcsolatban megjegyezni, hogy állami támogatás is igényelhető elektromos autó vásárlása esetén, a Magyar Nemzeti Bank pedig most amellett kampányol, hogy az autóbiztosítás keretében kedvezőbb díjat adjanak azoknak az ügyfeleknek, akik elektromos autót használnak.
Egyszóval léteznek olyan támogatások, amelyek a megtérülési időt igencsak megrövidíthetik. A kormányzat kiemelt figyelmet szentel a villanyautók kérdésének, legfőbb intézkedése az a támogatási program, amely keretein belül maximum 1,5 millió forint hozzájárulást biztosít új elektromos autó vételárához. Emellett jár átírási illetékmentesség a gépjárműadó, cégautóadó- és regisztrációs adómentesség is. Budapest egész területén ingyen parkolhatunk. Ezt egyre több vidéki önkormányzat is kezdi bevezetni. Emellett ezek az autók a fővárosban és országszerte is ingyenesen feltölthetők nyilvános töltőkön.
A Pénzcentrum egy korábbi cikkében részletesen lebontva kiszámolta egy tisztán elektromos Volkswagen e-Golf megtérülési idejét, melyből összehasonlításképpen létezik sima, nem elektromos széria is. A cikk konklúziója, hogy ez az autó, amely nem is legolcsóbb, de nem is a legdrágább árfekvésű, az elektromos autók piacán körülbelül 20-21 év alatt térül meg. Érdemes megjegyezni, hogy az e-Golfnál, mely jelenleg körülbelül 12-13 millió forintért kapható, léteznek olcsóbb modellek is, mint például a fenti gyártó e-up! modellje, melyért körülbelül 9 millió forintot kell fizetni.
Igencsak kecsegtetőnek tűnik használt elektromos autó vásárlása, ugyanis jelenleg egy 5-6 éves Toyota plug-in hibrid Prius, mely érdemes a zöld rendszámra, 3-4 millió forint körül vihető el – újonnan úgy 10-11 millió forintba kerülne.
Az állami támogatáson, valamint a különböző mentességeken túl nagy hangsúlyt fektetnek az elektromos autók otthon töltésének konstrukciójára is. Az NKM Nemzeti Közművek Zrt. olyan konstrukción dolgozik, amely arra ösztönzi majd az ügyfeleiket, hogy akkor töltsék elektromos autóikat, amikor az hálózati és kereskedelmi szempontból is mindkét félnek előnyös. Ezzel még tovább redukálhatók lesznek a fenntartási költségek.
A fentiek alapján tagadhatatlan, hogy az elektromos autó hosszútávú befektetésként van jelen a piacon. Régiós szinten Magyarországon adják el a legtöbb elektromos autót, mely egyértelműen jelzi, hogy egyre nagyobb népszerűségnek örvendnek hazánkban. Emellett a kormány is kiemelten foglalkozik a témával, hogy minél több hazai lakos élhessen az elektromos autó vásárlási lehetőségével.