300 milliárd forintot bukik az ország, ha nem épül fel a Déli Körvasút
Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár az Indexen számolt be a Déli Körvasút létrejöttének fontosságáról. A beruházás tétje óriási: 300 milliárd forint értékű Európai Uniós támogatás felhasználása, vagy elbukása.
Vitézy Dávid írásában beszámolt arról, hogy a Déli Körvasút létrehozása egy jól előkészített óriás-projekt, azonban annak megvalósítása kérdésessé vált, mivel a környezetvédelmi engedélyek megsemmisítésre kerültek első fokon. A bíróság május 2-án tárgyalja másodfokon az ügyet. A környezetvédelmi engedély megtámadását helybeli lakosok kezdeményezték. Vitézi Dávid írásában kifejti, hogy később a főváros és az Újbudai Önkormányzat is megtámadta ezt a projekthez készült környezetvédelmi engedélyt. Mindez azért is érdekes, mert
„Karácsony Gergely főpolgármester a fővárosi közfejlesztések tanácsa döntésében biztosította támogatásáról a beruházást, amit most, változatlan műszaki tartalom mellett, mégis a bíróságon támad” – írja cikkében Vitézy Dávid.
Emiatt a beruházás elhúzódhat, azonban ha 2027-ig nem készül el, akkor Magyarország elbukja az erre a célra igényelt 300 milliárdos Európai Uniós fejlesztési támogatást.
Vitézy Dávid írásában szól arról, hogy a Déli Körvasút létrejötte, és annak fejlesztése nem újkeletű, régi infrastrukturális álma a fővárosnak. Vitézy három pontban számol be arról, hogy miért is érdemes megépíteni a Déli Körvasutat:
1. új vasútállomás kiépítése három helyen Budapesten,
2. végig egy harmadik és bizonyos szakaszokon egy negyedik vágány kiépítése Kelenföld és Ferencváros között a budapesti körvasúton,
3. a pálya körül végig magas, minden európai előírásnak megfelelő és maximális védelmet nyújtó zajvédőfalak kiépítése a környéken élők védelmére – írta az Indexen a volt közlekedési államtitkár.
Írásában hangsúlyozza, hogy a fejlesztéssel új vasútállomások jönnének létre: Nádorkert (a Mol-torony lábánál), Közvágóhíd és a Népliget megállók. Mindez pedig forradalmasítaná a Budapesten áthaladó személyszállítást és az elővárosi vonatozást. Az állomások létrejöttével új értelmet kapnának a már meglévő villamos-, és HÉV-hálózatok is.
„A déli körvasút fejlesztése keretében épített új vágányok nem a teherforgalom szempontjából igazán domináns 1-es vonal számára épülnek, hanem azt a célt szolgálják, hogy a 30-as, 40-es vonalaknak saját vágányai vezessenek át Pest és Kelet-Magyarország felé.”
Vitézy Dávid írásában kiemeli, hogy a Déli Körvasút létrejöttével megépülhetnek azok a zajvédőfalak, amelyek ma egyáltalán nincsenek jelen. Hangsúlyozta, hogy az új pályaszakasszal elérhető, hogy az éjszakai időben kevesebb tehervonat haladjon át a lakott övezetben. A fejlesztés során kivágott fák újratelepítésre kerülnének, az elővárosi vonatok számának növekedésével pedig elérhető lehetne a gépjárműforgalom csökkentése.
Vitézy Dávid teljes írása az Index.hu-n érhető el.
A Déli Körvasút létrejöttéről a projekt hivatalos oldalán juthat több információhoz.
A címlapkép forrása: delikorvasut.hu