Eltűnt épületek nyomában – Az Ügetőpálya és a Tattersall


Hirdetés

A magyar lóversenysport – amely galopp- és ügetőversenyekre tagolódik, s összefoglalóan lósportként ismert – szorosan összefonódott Budapest fejlődésével.

Kezdetben arisztokratikus időtöltésként jelent meg, ám a 19. század végére a fővárosi polgárság egyik legjelentősebb társadalmi eseményévé vált. A galopp során a lovak vágtában versenyeznek, míg az ügetésre idomított állatok egy könnyű kocsit, az úgynevezett sulkyt húzzák.

Az első ügetőpálya az Erzsébet királyné útja – Mexikói út sarkán. Forrás: Fortepan
A régi ügetőpálya tribünje az I. világháború idején rendezett katonai bemutató alkalmával. Háttérben látható a mai Trófea étterem épülete. Forrás: Fortepan

Az első budapesti ügetőversenyeket kezdetben az Erzsébet királyné útja és a Mexikói út találkozásánál található telken rendezték, a mai kisföldalatti járműtelep helyén. Ezek a kezdetben fa tribünös alkalmi futamok gyorsan népszerűvé váltak, így igény mutatkozott egy állandó, korszerű infrastruktúrával rendelkező pálya létrehozására. A választott terület a Kerepesi út és a Fiumei úti temető közé eső Új-lóvásár térre esett, amelyet korábban a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság használt.

Az ügetőpálya helyszíne az Új lóvásár tér, a Tattersall lett. Forrás: Arcanum maps

A területet székesfőváros 1878-ban adta át a „Lótenyésztés Emelésére Alakult Részvénytársaságnak”, melyet 1877-ben alapítottak, s amelyből később a Tattersall Részvénytársaság alakult. A Tattersall 1879-től országos és heti lóvásároknak adott otthont, hivatalosan a Kerepesi út 7–11. szám alatt. Az 1891-ben létrejött Magyar Tattersall Egylet 1899-től Úrkocsisok Szövetkezete néven működött, majd 1903-ban megszűnt. Egyes tagjaiból 1903–1904 között alakult meg a Magyar Ügetőverseny Egyesület. A „Tattersall” név eredete az angol Richard Tattersallhoz köthető, aki a 18. század második felében Londonban és Newmarketben istállót nyitott. Bértartással, kiállításokkal, árverésekkel és lókereskedelemmel foglalkozott. Megbízhatósága révén neve idővel a hasonló eladó-bizományos intézmények szinonimájává vált szerte Európában.

Az új ügetőpálya tervét ifj. Paulheim Ferenc, a háború előtti modern építészet egyik kiemelkedő alakja készítette. Forrás: Darabanth

Az új ügetőpálya a Magyar Ügetőverseny Egyesület megrendelésére épült és a Tattersall telkének kétharmadát foglalta el, míg a fennmaradó részen istállók és egy fedett lovarda épült. A munkálatok 1935-re fejeződtek be, és az elkészült létesítmény Európa egyik legmodernebb ügetőcentruma lett. A páholyok 1000 néző befogadására voltak alkalmasak, míg a 20 istállóban összesen 308 ló elhelyezésére nyílt lehetőség. Ez volt az első európai ügetőpálya, ahol a lelátókat és a futamot is villanyvilágítással látták el.


Hirdetés
Az északnyugati lelátó épülete, előtérben a pályát megvilágító kandeláberek. Forrás: Pinterest
Az északnyugati lelátó a Kerepesi út felől is tekintélyt parancsoló volt. Forrás: www.fovarosi.blog.hu

A pályát ifj. Paulheim Ferenc tervezte, akinek sírja a közeli Fiumei úti sírkertben található. Alkotásait a Bauhaus letisztult formavilága, a funkcionális tagolás és a korszerű vasbeton szerkezetek jellemezték. Munkáiban elegánsan ötvözte a nemzetközi modernizmust a magyar főváros urbánus környezetével.

A versenybírók ikonikus tornya, amely a magyar ügetősport jelképévé vált. Forrás: Pinterest

A tribünépületek egyik legjellegzetesebb eleme az a magas torony volt, amely a versenybírók és bemondók munkáját segítette – e látványos építmény modern „világítótoronyként” emelkedett a pálya fölé, és ikonikus jelképévé vált az ügetősportnak. A lelátók alatt éttermek, sörcsarnokok, olvasószobák, különféle osztályú páholyok, fogadóhelyiségek és pénztárak működtek. A Bauhaus itt nem hideg ipari racionalizmust, hanem elegáns, emberközeli városi sportéletet jelentett.

Az I. osztályú páholy modern berendezése napjainkban is megállná a helyét. Forrás: www.ilyenisvoltbudapest.hu

A tribün különlegessége volt az elsőként megvalósított lengő tetejű kialakítás, valamint a pálya esti világítása, amely lehetővé tette Európa első éjszakai ügetőversenyeinek megrendezését. Az ünnepélyes megnyitót nemzetközi versennyel tartották.Ez a korszerű lóversenyközpont a sportélet mellett a társasági találkozások fontos színterévé is vált. A tribün alatt női várók, vendéglátóegységek és közösségi terek szolgálták a látogatókat. A széles rámpákon a polgárság, a sajtó képviselői, a bukmékerek és a lóápolók együtt alkották a lóversenyek sokszínű közönségét.

Az ügetőpályán számos rendezvényt tartottak a két világháború között. A képen a rendőrség lovas díszegységének felvonulása látható. Forrás: Fortepan

A második világháború során a közelben található Keleti pályaudvart célzó, ám pontatlan szövetséges bombázások megrongálták a pályát, amelyet az 1950-es években helyreállítottak. Egykori fényét azonban sosem tudta teljes mértékben visszanyerni. A rendszerváltást követő években az ügetőversenyek még ideiglenesen folytatódtak, ám az ingatlanpiac átrendeződése nyomán az ügetőpályát végleg bezárták. A versenyeket Kőbányára, a Kincsem Parkba helyezték át, míg a Kerepesi úti területen az Aréna Pláza bevásárlóközpont épült fel.

Az ügetőpálya a szocializmus évtizedeiben is népszerű maradt, de a régi eleganciáját már sohasem nyerte vissza. Forrás: Fortepan
Légifelvétel az ügetőpályáról, egykor és ma. Forrás: Arcanum maps
Az Aréna Pláza építtetői a középső lelátót mementóként meghagyták. Forrás: Facebook/Mai Budapest fotókon

A valaha célvonal fölé magasodó torony, a karcsú kilátóteraszok és az elegáns, sávablakos tribünök örökre eltűntek. Ma csupán egyetlen megmaradt lelátórészlet és egy emlékszobor idézi fel az egykori ügetőpálya múltját azon a helyen, ahol ma üzletek és parkolók foglalják el a sport egykori színterét.

(A sorozat hamarosan folytatódik!)

Fecske Gábor László

Kapcsolódó:

Eltűnt épületek nyomában – A Neumann áruház története

Eltűnt épületek nyomában – Az István úti Szanatórium és Vízgyógyintézet

Vezetőkép: Az északnyugati lelátó a Kerepesi út felől is tekintélyt parancsoló volt. Forrás: www.fovarosi.blog.hu

 

 

'Fel a tetejéhez' gomb