Lezajlott a 2025-ös Grammy-díjátadó, de mi olvasható ki ebből keresztény szemmel?

Idén rendezték meg a 67. Grammy gálát, ahol is átadták a zenei szcéna legnívósabb rangjának számító Grammy díjakat a különböző kategóriák győzteseinek.

A Grammy és úgy általában a szórakoztatóiparban ismert díjátadók megítélése évről-évre egyre szélsőségesebb. Vannak, akik szerint ez nem több, mint csupán egy kommunikációs, hatalmi játszma, ami a színfalak mögötti füstös szobákban zajló háttéralkuk és a lobbierő összemérése.

Mások szerint természetes, hogy minden évben adódnak vitatható döntések, de mivel ez a szakma, a zenék megítélése alapvetően szubjektív, ezért nem is lehetséges objektív alapokon álló szilárd tényekre alapozni, hiszen olyan szempontok, mint az ízlés is nagy szerepet játszanak a döntéseknél.

Az utóbbi években a botrányoktól sem volt mentes a gála. Talán mindannyian emlékszünk vagy legalábbis szembejött velünk Sam Smith és Kim Petras – aki mellesleg az első Grammy díjas transzgender – Unholy – magyarul szentségtelen – című dalának botrányos színpadi előadása a 2023-as Grammy díjátadón. Az említett dal dalszövege tömören arról szól, hogy egy családapa elhanyagolja feleségét és gyerekeit otthon, majd besurran egy Lmbtq+ sztriptíz klubba, ahol egy orgián vesz részt. A szöveg tele van szexuális devianciák élénk leírásával.

Vizuálisan a videoklip és az élő Grammy-előadás egyfajta sátánista bemutató volt, ahol Sam Smith a megtestesült sátánként, Kim Petras pedig egy ketrecbe zárt sztriptíztáncosként jelent meg, miközben lmbtq+ démontáncosok veszik őket körül.

Az idei Grammy díjátadón ehhez hasonló színpadi produkció nem volt jelen, a legnagyobb botrány is Kanye West párjához Bianca Censori-hoz fűződik, aki tulajdonképpen anyaszült meztelenül jelent meg a kamerák előtt, amellyel kimerítette a nyilvános közszeméremsértés fogalmát, mindenesetre ezt a témát hagyjuk meg a bulvársajtónak.

De nézzük meg mi történt a 2025-ös gálán. Az este legnagyobb nyertese kétségtelenül az amerikai rapper Kendrick Lamar, aki számszerint öt grammy-díjat nyert el a Record of the year, Song of the year, Best music video, Best rap song, Best rap performance kategóriákban a „Not like us” című számával.

Kendrick egyébként nemrégiben egy keresztény tematikájú dallal is jelentkezett, erről bővebben itt lehet olvasni.

A legismertebb kategóriák jelöltjei közt egyébként rendre ugyanazok a nevek, előadók jelentek meg, mint Taylor Swift, Beyonce, Billie Eilish, Sabrina Carpenter, Chappel Roan vagy épp Bruno Mars, ami azt is jelzi, hogy mekkora szerepe van a kiadói politikának és a lobbizásnak a legnagyobb zenei díjátadón.

Ami a keresztény zenei kategóriákat illeti, a legjobb gospel dalért járó díjat a Tasha Cobbs, Erica Campbell, Israel Houghton, Jonathan Mcreynolds és Jekalyn Carr közreműködésével született „One Hallelujah” kapta.

A dalban a szívből jövő imádat áldásai jelennek meg, az üzenete felemelő és az amerikai gospel zenéből adódóan rendkívül szenvedélyes az előadásmód.

Kiélezett mezőnyben a legjobb gospel album győztese CeCe Winans – More than this című lemeze lett. Az album elsősorban abban kiemelkedő, hogy nagyszerű ízléssel ötvözi a hagyományos gospel gyökereket a kortárs hangzásokkal. Érdemes meghallgatni.

A legjobb kortárs keresztény zenei előadás/dal díjat szintén CeCe Winans nyerte a Thats My King című szerzeményéért.

Az évek során CeCe Winans a gospel zene egyik megkerülhetetlen előadója lett. A Thats My King gyakorlatilag egy erőteljes hitbizonyság megéneklése, ami nagy visszhangot keltett a kritikusokban és a rajongókban egyaránt.

Végezetül a legjobb kortárs keresztény zenei album kategória győztese az amerikai énekesnő Doe lett a Heart of a human lemezével.

Visszatérve a bevezető gondolataimhoz, a Grammy díj sokak szerint évről-évre veszít a fényéből, a tényleges relevanciájából és kezd unalmassá válni, hogy minden évben ugyanazokat az előadókat árasztják el díjakkal. Az én személyes véleményem is az, hogy egyre kevesebb jelentőséget érdemes tulajdonítani az efféle nagy költségvetésű, marketingszagú amerikai díjátadóknak és ehelyett inkább több figyelmet kellene fordítani a tehetséges keresztény könnyűzenével foglalkozó feltörekvő előadók, együttesek támogatására a saját környezetünkben, itthon Magyarországon.

Vezetőkép: Chappell Roan amerikai énekesnő-dalszerző fellép a Grammy-díjak 67. átadási ünnepségén a Los Angeles-i Crypto.com Arénában 2025. február 2-án; MTI/EPA/Caroline Brehman


Hirdetés

'Fel a tetejéhez' gomb