Meglepő felmérési eredmény: A klasszikus média a leginkább véleményformáló hatású
Egy lakossági felmérés szerint a televízió, a rádió és az újságok nélkülözhetetlenek a véleményformáláshoz. Egyre nő azonban azok aránya, akik fenyegetve érzik a sajtó szabadságát – számol be a németországi Digitális Kiadók és Újságkiadók Szövetsége (BDZV) által készült felmérés eredményéről a Pro keresztény magazin.
A németek csaknem fele (48 százalék) tart attól, hogy a sajtószabadság veszélyben van. Öt évvel ezelőtt ez az arány még 39 százalék volt. A BDZV információi szerint a megkérdezettek 92 százaléka számára a szabad sajtó a demokrácia elengedhetetlen alapja.
A felméréshez márciusban és áprilisban 2250, németül beszélő, 16 év feletti, internet-hozzáféréssel rendelkező személyt kérdeztek meg. A felmérés eredményei alapján a hagyományos médiát megbízhatóbb hírforrásnak vélik az emberek. A televízió, a rádió és az újságok tehát nélkülözhetetlenek a lakosság nagy részének a véleményalkotáshoz. A felmérésben résztvevők 80 százaléka a televíziót elengedhetetlennek tartja a szabad véleményformálásban, a rádiót pedig 78 százalék. A megkérdezettek több mint háromnegyede (76 százaléka) azt mondta, hogy az újságok digitális és nyomtatott kínálatukkal nélkülözhetetlenek a szabad véleményformáláshoz.
A BDZV közleménye szerint az olyan, újságírók és szerkesztőség nélküli platformoknak, mint az Instagram, a YouTube, a Whatsapp vagy a TikTok, a lakosság több mint fele számára nincs különösebb jelentősége a véleményformálásban. A megkérdezettek kevesebb mint fele tartja nélkülözhetetlennek a véleményformáláshoz a közösségi médiát (46 százalék), az üzenetküldő szolgáltatásokat (43 százalék) és a videós platformokat (42 százalék). A felmérésben mindössze minden ötödik (20 százalék) tartotta nélkülözhetetlennek a véleményformáláshoz a rövid üzeneteket.
Saját információi szerint a BDZV a lapkiadók és a digitális kiadók érdekeit képviseli Németországban és uniós szinten.
Forrás: Pro
Címlapkép forrása: Freepik