Összedőlt iskolák, tanárhiány és drámaian romló oktatási színvonal – Így indult a tanév Európában


Hirdetés

Szinte még el sem indult a tanév, de a dollármédia oldalain már sorra jelentek meg a szalagcímek, különböző jelzőket használva, hogy milyen problémákkal küzd az oktatás. Ha Magyarországon döcögősen indult a tanév, akkor mit szóljanak az angolok, a németek, vagy éppen az olaszok…

Az Egyesült Királyságban összedőlt három iskola

Több mint 150 brit iskolát mindössze pár nappal az iskolakezdés előtt értesítettek arról, hogy az épületszerkezetük meggyengült és nem alkalmasak diákok fogadására. A nyár folyamán részben összedőlt három iskola.

Gillian Keegan oktatási miniszter a törvényhozóknak 156 olyan iskoláról számolt be, amelyek a „kritikus helyzetű épületek” listáján szerepelnek.

A kritikus hangokra reagálva Rishi Sunak miniszterelnök közölte, hogy a korábbi kormányok is évi 50 iskola felújítására adtak támogatást.

Drámaian romlott az elmúlt tíz évben az oktatás színvonala Németországban

A Szász-Anhalt tartomány központi lapjában, a Volksstimme című lapban megjelent friss elemzés szerint az oktatás színvonala Németországban az elmúlt tíz évben drámaian romlott. A Covid-világjárvány okozta oktatási „megrázkódtatásokat” még mindig nem sikerült teljes mértékben kiheverni – számolt be róla az Infostart.

A migrációs hátterű tanulók jóval nagyobb figyelmet érdemelnek, a pénzhiány pedig általános probléma.

A legrosszabb minősítést az önálló tartománynak számító Berlin, valamint Brandenburg és Bréma kapta.

A tanárhiány Németországot is sújtja

A legtöbb német tartományra jellemző, hogy rendkívül magas az idősebb tanárok aránya, mint ahogy magas az idő előtt felmondott pedagógusi szerződések száma is.

Az elemzők hangsúlyozták a migrációval kapcsolatos oktatási problémákat is. Az elmúlt években sem az óvodákban, sem az iskolákban nem találtak megfelelő választ arra, hogy a gyermekek, illetve a tanulók jóval heterogénebbé váltak. A probléma része az is, hogy sokan közülük otthon nem németül beszélnek, illetve a „háztartásukban” rendkívül kevés a könyv is. Ennek következménye pedig többek között az, hogy a migrációs hátterű diákok eredményei különösen nagy mértékben romlottak.

Az elemzést készítő Initiative Neue Soziale Marktwirtschaft oktatással foglalkozó szociális piackutató intézet ügyvezető igazgatója úgy értékelte, hogy Németország több más terület mellett néhány év óta az oktatáspolitika terén is elmaradt a világ élvonalától.

Hova lettek az olasz diákok?

Olaszországban a köznevelésben szeptembertől 130 ezer diákkal lett kevesebb, mint az előző évben. Számuk 2015-től évről évre csökken a demográfiai hullámvölgy miatt, az Il Messaggero római napilap számítása szerint emiatt a következő évtizedben több ezer pedagógus munkahelye szűnhet meg. A gyermekek iskoláztatása pedig egyre drágább Olaszországban. A becslések szerint az iskolakezdés költsége az első nyolc osztályban diákonként meghaladja az 500 eurót (nagyjából 190 ezer forint).

A közel 40 ezer iskolaépület több mint kétharmada 1980 előtt épült és a dél-olaszországi intézmények osztálytermeiben teljesen hiányzik nemcsak a fűtés, hanem a légkondicionálás lehetősége is. A környezetvédők szerint az éghajlatváltozás miatt az iskolakezdést, főleg Olaszország déli részein, egészen októberig ki kellene tolni, ahogyan ez a hetvenes években volt szokás – számolt be róla korábban az MTI.

Lengyelországban egy kezdő tanár fizetése alig haladja meg a minimálbér összegét

Húsz százalékos béremelésért tüntettek a lengyel tanárok – számolt be róla az Euronews. A szervezők elmondták, csaknem 3500-an vettek részt a demonstráción, az ország minden területéről érkeztek szülők és tanárok. A tiltakozók szerint Lengyelországban rekordmagas az infláció, a fizetések pedig rendkívül alacsonyak, egy kezdő tanár fizetése alig haladja meg a minimálbér összegét. Hangsúlyozták: a tanárhiány csak súlyosabb lesz, mert a tanártársadalom öregszik.

A címlapkép illusztráció. Fotó forrása: Pixabay


Hirdetés

'Fel a tetejéhez' gomb