A Barbie-verzumban valóban nem számít a család?

Talán a nyár, de talán az idei év egyik legnagyobb dobása a Barbie film, ami miatt már két hete kígyóznak a sorok a mozipénztáraknál. Több filmkritikus is kifejtette a véleményét erről a rózsaszín mázba burkolt szatíráról, azonban egy valami nem világos. Hova tűntek a családok a Barbie-verzumból?

A film óriási rizikót jelentett a Mattel nevű játékgyártó cégnek, hiszen számos kritika érte őket, mióta a Barbiet piacra dobták, sokan azzal vádolják őket, hogy nagyban hozzájárultak a női énkép torzulásához. A film eleje úgymond tudatja a nézőkkel, hogy mi volt a forgalmazó eredeti célja: a gyerekek már unták a porcelán babákat, amikkel csak papás-mamást lehetett játszani, azonban a Barbie megjelenésével egy új világ nyílt a kislányok előtt. Már nem a családalapítás, helyette a karrier és az önmegvalósítás került középpontba. El is hangzik ez a mondat a filmben: 

Barbieból lehet bármi, így a nőkből is lehet bármi.

A Mattel ezzel a mondattal tűzte ki céljául, hogy felszámolja a feminizmust hátráltató akadályokat. Az, hogy ez mennyire volt sikeres, mindenki döntse el. 

Sok-sok Barbie és Ken (na meg egy Allan) népesíti be a Barbielandet, a rózsaszín műanyag várost, ahol minden tökéletes: mindenki szeret mindenkit, mindenkinek megvan a maga szerepe, minden este buli és mindennapjuk egyformán tökéletes.  Egy valami azonban nem világos: hol vannak a családok?

A szereplők mindegyike egy létező Barbie szériát ábrázol. A Mattel, aki ezeket a figurákat forgalmazza adott ki orvos Barbiet, elnök Barbiet, kutya tulajdonos Barbiet, (egyébként így kerül a Barbiek és Kenek közé az egy darab Allan, akit 1964-ben adtak ki, de nem futott be annyira). Ezek között forgalomban volt egy családos Barbie is, akinek vannak gyerekei, azonban ez nem jelenik meg a Barbieverzumban. Na jó, van egy terhes Barbie a filmben, akit csak pár képkocka elejéig látunk a mozivásznon, de nem ő az egyetlen, akit anyaként forgalmazott a Mattel.

A féktelen bulik, az öröm, a csillogás szinte mindenkinek az álmaiban megjelenik, azonban Greta Gerwig és Noah Baumbach nem gondoltak arra, milyen fontosak a család által képviselt értékek. A szeretet, a megbecsülés, a gondoskodás mind hiányzik a filmből, az összetartás is csak közös érdeken alapszik a történetben. Viszont, ezt család nélkül nem is lehet megjeleníteni.

2001-től már készültek Barbie rajzfilmek, amik a megváltást, az együttérzést, a csapatmunkát, az idegenekkel való kedvességet, az önfeláldozást és még sok más olyan dolgot hirdetnek, amik fontos emberi értékek. Így visszásan hangzik, hogy vajon az élőszereplős Barbie miért nem ezt közvetíti.

A szereplők között a Doctor Barbie-t alakító transzszínész is felbukkan

Hari Nef, aki az orvost játssza a filmben, transznemű. Ennek kapcsán többen is jelezték, úgy érzik, a Barbie film LMBT karaktereket és ötleteket népszerűsít. 

Margot Robbie és Ryan Gosling, vagyis a két főszereplőt játszó színész a “sztereotipikus” kategóriába sorolódik a Barbie-verzum szerint. Barbie platinaszőke, üveges tekintető lány, aki csak a külsőségeknek él, és mindentől irtózik, ami valódi, Ken pedig nem csak megjelenésre feminin, de nőiesen is viselkedik, mint Barbie “mellérendelt” párja.

Iratkozzon fel hírlevelünkre