A nyári szünet remek alkalom, hogy előcsalogassuk a gyerekben élő művészt

A nyári szünet sok szülőnek nagy fejtörést okoz, hiszen azon kívül, hogy valahogy meg kell oldani a felügyeletet, az első pár nap vagy hét után nehéz kitalálni, hogy vajon mivel is kössük le a gyerekeink figyelmét és ragadjuk ki őket a monitor elől. Erre nagyszerűek a különböző kreatív tevékenységek, melyekkel nem csak hasznosan lehet eltölteni az időt, de rengeteg plusz vonzatuk is van.  Dorogi Andreát, a Valdor Art Rajz és Festő Iskola alapítóját és oktatóját kérdeztük a témában, valamint megtudtuk, mik a tapasztalatai, mennyire nyitottak a gyerekek manapság a rajzolásra és festésre.

Az unalom gyakran előhozza a kreativitást

Sokan gondolják úgy, hogy a nyári szünetben a gyerekeket el kell halmozni különböző programokkal, hogy ne unatkozzanak. Úgy hiszik, az unalom káros, pedig nem feltétlenül egy negatív dolog. Sőt! Érdemes erre úgy tekinteni, hogy inkább lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek felfedezzék, mely tevékenységek szereznek nekik örömet, és hogyan tudnak aktívan szórakozni.

Bár valóban néha kellemetlen, nagyon hasznos lehet, mert arra kényszeríti őket, hogy kreatívak legyenek és új érdeklődési köröket és tevékenységeket fedezzenek fel. Az unalom gyakran arra ösztönöz, hogy új dolgokat próbáljunk ki, és új készségeket sajátítsunk el (akár felnőttről, akár gyerekről van szó). Nem véletlen, hogy sok gyerek pont a nyári szünet alkalmával kap rá a kreatív tevékenységekre, hiszen rájönnek, milyen örömteli időtöltés is lehet a számukra.

Idővel csökken a kreativitás

Több kutatás is foglalkozott már azzal, hogy ahogy idősödünk, úgy veszítjük el kreativitásunkat. Egy tanulmány ezt számokkal is kifejezte: az óvodások kreativitásszintje 90-95 százalék, az általános iskolásoké 70-75 százalék, a gimnazistáké 40-50 százalék, az egyetemistáké 20-25 százalék, a felnőtteké pedig átlagosan 10 százalék alatt van (fontos, ezek áltagok, ebben lehetnek eltérések).  Számos oka lehet a csökkenésnek, beleértve az oktatási rendszert, amely gyakran hangsúlyozza a memorizálást és a standardizált teszteket a kreatív gondolkodás fejlesztése helyett. Ezen túlmenően, a szociális és kulturális nyomás is befolyásolhatja a kreativitást, mivel a felnőttek gyakran bátorítják a gyerekeket, hogy kövessék a bevett szabályokat és normákat. Szerencsére azonban a kreativitás olyan képesség, amit lehet fejleszteni és gyakorolni, függetlenül az életkortól, és erre számos technika is létezik, pl. rajzolás, festés, gyurmázás stb. Fontos, hogy ne hagyjuk, hogy elvésszen ez a képesség, hiszen a kreativitás, a kreatív tevékenységek köztudottan fejlesztik a problémamegoldó készséget, a koncentrációt, memóriát, csökkentik a stresszt és a szorongást. Ezeket a készségeket az ember egy életen ált kamatoztathatja.

Sikerélmény kell, hogy megjöjjön és meg is maradjon a vágy a kreatívoskodásra

Sok gyerek nem tudja, hogyan is fogjon neki, mit rajzoljon, hogy az örömöt okozzon a számára és ne nyűgként élje meg.  Ha kedvenc színészét, filmhősét, mesefiguráját, énekesét rajzolhatja le, az nagy motiváció tud lenni, sokkal nagyobb, mintha mi, felnőttek javasolnánk nekik valamit.

“Olyan szerintem nincs, hogy egy gyerek nem szeret rajzolni. Ezt általában akkor és azért mondják, mert nincs sikerélményük. Pedig a megfelelő módszerek elsajátításával hatalmasat tud fejlődni a gyerekek- amennyiben ezt megtapasztalják, lesz sikerélmény, ami pedig óriási löket, önbizalmat ad. Ezzel párhuzamosan pedig egyre inkább megjön a kedvük a rajzoláshoz/festéshez. Fontos tudni, hogy az, hogy ki, hogy rajzol/fest, az nem a kézügyességen múlik, hanem a figyelmen”- mondja Dorogi Andrea, a Valdor Art Rajz és Festő Iskola alapítója és oktatója, aki hozzátette, hogy a szülők problémának is szokták megemlíteni azt, hogy nem tud huzamosabb ideig koncentrálni a gyerekük. 

“Való igaz, hogy az, ki meddig figyel, koncentrál, nagyon változó. De jó hír, hogy a figyelem, koncentráció remekül fejleszthető! Éppen ezért, szoktunk alkalmazni két agyféltekét összehangoló rajzgyakorlatokat is (ezeket nem csak a rajzolásban, de a mindennapi élet során is tudnak használni a gyerekek. Például házifeladat írás előtt, dolgozat előtt nagyban segítik a koncentrációt). Ezek csak pár perces rajzgyakorlatok, ám remekül kamatoztathatóak”.

Melyik korosztály a legnyitottabb a rajzra/festésre a gyerekeknél?

“Óvodás és kisiskolás korban a rajzolás célja leginkább a kézügyesség, a finommotorika fejlesztése. Általában 10-12 éves kor körül alakul ki az igény, hogy élethűen, realisztikusan rajzoljanak, hogy azt vessék papírra, amit és ahogy látnak. Éppen ezért rajztáborainkba 10-14 éves gyerekek járnak főleg”- mondja az oktató.

Előbb másoljon a gyerek, ha valósághűen szeretne alkotni

Szinte minden gyerek szereti lerajzolni szeretteit, barátait- ám gyakran az eredmény nem felismerhető, így hamar el is megy a kedvük tőle. Pedig portét a gyerekek is hamar megtanulhatnak rajzolni, de ahhoz először másolniuk kell tudniuk. Így lehetőleg ne azzal kezdjenek, hogy fejből lerajzolják az egyik barátjukat (főleg, ha élethű alkotást szeretnének).

“Érdemes tudni, hogy a rajzolásnak 5+2 alapkészséges van. Az első 5 szól realisztikus rajzoláshoz szükséges készségekről: vonalmegfigyelés, terek/formák figyelése, tónusok, arányok, teljesség érzékelése.  Ezek a készségek szükségesek, hogy „másolni” tudjanak a gyerekek (pl. egy kinyomtatott portrét). Ha ez már jól megy, akkor a rajzolásnak van még +2 készsége: az emlékezetből rajzolás és a képzeletből rajzolás. Ha élethű rajzokat szeretnének készíteni a gyerekek képzeletből, akkor ahhoz először szükséges megtanulni élethűen másolni!  A fejből rajzolás rajztudás nélkül, az inkább egyfajta sablon rajzolás és nem valósághű rajzolás- éppen ezért nem szoktak sikerülni a legtöbbször azok az iskolai alkotások, amikor pl. a padtársat kell lerajzolni. Szóval először másolni kell megtanulni”- tanácsolja Dorogi Andrea.

Hogy lehet megkedveltetni a gyerekekkel a rajzolást, festést?

Ha szeretné megkedveltetni a rajzolást és a festést a gyermekével, íme néhány tipp, hogyan teheti ezt meg:

  1. Színes anyagok: Használjon különböző színeket és anyagokat. A gyerekek szeretik a színeket és a különböző textúrájú anyagokat, mint például a vízfesték, az olajpasztell, a színes papírok, ujjfesték, stb.
  2. Inspiráló környezet: Alkossanak közösen szabadban, a természetben, vagy helyezzenek el művészeti alkotásokat, melyek inspirálhatják a gyermeket.
  3. Többféle technika bemutatása: Próbáljanak ki különböző rajz- és festéstechnikákat, mint például a ceruzarajz, az ujjfestés, pasztell, szivacsos festés stb.
  4. Közös alkotás: Rajzoljon vagy fessen együtt a gyermekkel. A közös alkotás nem csak szórakoztató, de a gyermek is sokat tanulhat belőle.
  5. Dicséret és bátorítás: Dicsérje meg a gyermeket az alkotásaiért, és bátorítsa őt, hogy próbálkozzon új ötletekkel és technikákkal.
  6. Türelem: Fontos, hogy türelmes legyen. A gyermeknek időre van szüksége, hogy megtanulja és megszeresse a rajzolást és a festést.

Forrás: Valdor Art Rajz és Festő Iskola

Kiemelt képünk forrása: Pixabay

Iratkozzon fel hírlevelünkre