Romló olvasási kompetenciák a német oktatásban
Német oktatási szakértők aggódnak, a német negyedik osztályos diákok a felmérések szerint egyre rosszabbul olvasnak. Az IGLU 2021 (Die Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung 2021) egy rangos iskolai teljesítménykutatás, amely a negyedik osztályos tanulók olvasási készségeit vizsgálja nemzetközi összehasonlításban. Németországban 2011 óta csökkenés figyelhető meg a szövegértései készségek terén: 539 pontról 2021-re 524 pontra romlott a az átlagos teljesítmény. Ha hosszabb távú tendenciát nézünk, a német tanulók 20 év alatt a 11. helyről a 26-ra estek vissza.
A német negyedikesek egynegyede alacsony olvasási kompetenciával rendelkezik
A mostani német negyedikesek egynegyede alacsony olvasási kompetenciával rendelkezik, és ezzel párhuzamosan a kiváló és magas szinten olvasók aránya a 2001-es 47%-ról 39%-ra csökkent. (Összehasonlításként: a 2021-es PIRLS mérés szerint a magyar tanulók között a kiváló és magas szinten olvasók aránya 49%.)
Mi állhat a romló adatok hátterében?
A kutatást elemző tanulmány szerzői szerint meghatározó erővel bír a tanulók társadalmi státusza.
Ezen belül nem meglepő, hogy a migrációs háttér befolyásoló tényező, ugyanis ha az egyik szülő külföldön született, a szövegértései képesség jellemzően mintegy 20 ponttal volt alacsonyabb. Ez a különbség lényegesen nagyobb, ha mindkét szülő külföldön született – 2011-ben 42 pont, 2021-ben 53 pont.
A bevándorló háttérrel rendelkező tanulók körében magasabb a szegénységi kockázatnak való kitettség is: a migrációs háttérrel nem rendelkező családok esetében ez az arány mindössze 15 százalék, viszont, ahol mindkét szülő külföldön született 50,9 százalék.
Értelemszerűen fontos szerepe van a nyelvhasználatnak, ugyanis azok a tanulók, akik családi környezetben is németül beszélnek 40 pont előnyben vannak a szövegértési feladatoknál, azon tanulókhoz képest, akik otthon ritkán vagy egyáltalán nem a többségi társadalom nyelvét beszélik. (Az EU átlaga 27 pont, az OECD 29 pont.) A felsőfokú végzettséggel rendelkező szülők gyermekei jobban teljesítenek az olvasási teszteken, míg azok a tanulók, ahol a szülőknek alacsony az iskolai végzettsége, rosszabbul. A két csoport közötti különbség jelentős: 47 pont, ami meghaladja az EU és az OECD átlagot is.
A több mint 100 könyvvel rendelkező családokból származó gyermekek szövegértési előnye nagy, nemzetközi összehasonlításban Németország a 7. helyen áll, 42 pontos a különbség. Az OECD átlag 36 pont, az EU átlag 35 pont.