Menő lett chili paprikával főzni
A chilinek nagy reneszánsza lett Magyarországon, menő lett vele főzni. Bárdos Viktor chili paprika termesztővel, a Janchili alapítójával beszélgettünk.
– Miért lett a vállalkozása neve éppen Janchili?
– Ennek egy nagyon szomorú történet áll a hátterében. A harminchárom éves Jancsi öcsém tragikus hirtelenséggel elhunyt, éppen a gyermeke megszületése után egyetlen nappal. Nem is láthatta a kisfiát. Az ő emlékére választottam ezt a nevet.
Azóta azon dolgozom, hogy megpróbáljak a gyermekének egy olyan dolgot összerakni, ami az édesapjára emlékezteti.
Nem volt könnyű a semmiből felépíteni egy ilyen vállalkozást, de büszke vagyok arra, hogy idáig jutottunk. A nulláról építettünk fel egy teljesen működő vállalkozást, ami nem csak, hogy megáll a saját lábán, de a nemzetközi piacon is számon tartják. Svájcból, Németországból és Ausztriából is rendszeresen kapok megrendeléseket. Nem igazán szeretem a versenyeket – ritkán is megyek el rájuk, de számos nemzetközi elismerést is kaptak a chili szószaim.
– Miért éppen a chili paprika termesztésébe kezdett bele?
– A paprika termesztés előtt sok minden mással is foglalkoztam, mint vállalkozó. Egy útépítésünket azonban nem fizették ki, így egy nagyon komoly összegtől estünk el. Ez késztetett arra, hogy átgondoljam az életemet. Két évig mondhatni csak vegetáltam, nem tudtam, hogy tőke hiányában mibe is kezdhetnék. Volt egy kis földünk, gondoltam elkezdek azon paprikát termeszteni, mert az jól értékesíthető. Azonban nem fűszerpaprikát akartam, mivel azzal sokan foglalkoznak, hanem valami olyat, ami egyedi.
Így jött a chili paprika termesztésének az ötlete.
– Az első évben mondhatni csak piackutatást végeztem. Megkóstoltam mások termékeit, ugyanis voltak már előttem is, akik idehaza a chili paprika termesztésre adták a fejüket. Fesztiválokra jártam, figyeltem és kérdezősködtem, hogy ki mit és miért vesz meg. A következő évben elkezdtem már a paprikákkal foglalkozni. Az első évben még csak pár tíz tő, a következő évben pár száz tő, a harmadik évtől pedig már pár ezer tő paprikám volt. Szépen lassan növekedtem, fejlesztettem a vállalkozást.
– Hogyan lehet beszerezni a chili paprika vetőmagját?
– A vetőmag kulcsfontosságú a chili paprika esetében is. Ma már sok helyen lehet hozzájutni, a kérdés azonban mindig az, hogy megéri-e megvenni? Elsőnek én is hazai nagykereskedőktől igyekeztem beszerezni a magokat, de amikor kikeltek, akkor szembesültem vele, hogy nem egészen az lett belőle, mint aminek vetettük. Ma már szinte kivétel nélkül holland vetőmagot használunk, mert az a legmegbízhatóbb, illetve van egy kecskeméti kereskedő, akiben még sosem csalódtunk.
– Nem volt vakmerőség belevágni ebbe a vállalkozásba?
– Minden vállalkozás kockázatos, de bíztam magamban. Tudtam, hogy tudok dolgozni ezért nem féltem. Ami számomra kérdéses volt, az a felvevőpiac. Szerencsém volt, mert az elmúlt években a chilinek nagy reneszánsza lett Magyarországon.
Menő lett chilivel főzni.
Népszerű lett a fiatalok és az idősek körében egyaránt. Vannak már olyan szakácsok is, akik a chili-vonalat képviselik a fűszerezés területén. A magyarok tradicionálisan szeretik az erős ízeket, a pörkölt, húsleves stb. elképzelhetetlen egy jó erős paprika nélkül. Sokan vannak, akik bizalmat szavaznak a chili paprikának is. Ugyancsak nagy divatja lett a barbecue-nak, így azokhoz is készítünk pikáns szószokat.
– Hét éve kezdte. Mi volt a legnehezebb, a legnagyobb kihívás ebben az időszakban?
– Minden évnek megvannak a különleges próbatételei. Ezekre választ kell adni, ez fitten tartja az embert. Idén a szárazság, tavaly pedig a hideg tette próbára a „paprikásokat”. Az első pár év a palántanevelésre, a növények megismerésével telt el. Azután ki kellett alakítani egy jól felismerhető brandet.
– Eléggé jellegzetesek lettek a koponyás kiszerelésű termékeik. Nem félelmetes ez a boltok polcain?
– Ugyan, a chili tüzes, kemény, innen jött ez a halálfejes design is, amelyet egy bajai barátom készített el. Kiválóan illik a termékekhez. Legyünk őszinték csillámpónival nem lehetne hitelesen reklámozni egy chili szószt, mert a kettő nem illik össze.
– A chili paprika termesztését mennyire nehezíti meg a klímaváltozás?
– Rengeteget kell öntözni, főleg ezen a nyáron. A mennyiségben és a paprikák erősségében szokott lenni változás. A hőmérséklet, a csapadék mindig ad valami jellegzetességet az adott évben. Az idei, aszályos évben úgy tűnik, hogy nagyon erős paprika termés várható. Egyes paprika fajok már most is pokolian égetnek, gumikesztyű nélkül nem is lehet szeletelni őket.
– Hogyan készül egy chili szósz?
– Szüret után a paprikát leszárazzuk, ledaráljuk, majd fagyasztjuk. Amikor odaér az idő, akkor kivesszük és megfőzzük. Sokan külföldi oldalakról próbálnak recepteket átvenni és azokat meghonosítani. Én azonban saját kútfőből dolgozom, annak ellenére, hogy nem vagyok szakács.
Ismerni kell a paprikát, annak tulajdonságait, mert így lehet jó chili szószt készíteni.
Szerencsés vagyok, mert nekem az ízek mindig belülről jönnek. Mondhatni minden hétre lenne egy-két új ötletem, mivel nagyon szeretek kísérletezni. Azonban csak 15 féle terméket értékesítek, mivel a vevőkör miatt meg kell tartani az állandóságot.
– Hogyan zajlik ez az értékesítés? Hétvégente kimegy piacolni?
– Nem igazán, ugyanis nem szeretek egy helyben üldögélni. Egyes fesztiválokra, rendezvényeke ki szoktam települni, de ott meg az a probléma, hogy a helypénzek nagyon magasak lettek, valamint az, hogy a chili szószoknak nem tesz jót a nagy meleg. Ezért főleg webshopon történik az értékesítés. Ez gyakorta kényelmesebb a vevőknek és nekünk is. Nagy öröm, hogy belföldről és külföldről is egyre többen keresik termékeinket. Kistermelőként büszke vagyok, hogy csupán egyetlen hektár földterülettel sikerült a megélhetésünket biztosítani.
Tóth Gábor
A címlapkép forrása: Tóth Gábor, Vasarnap.hu