Hasít, csak megússza! Keretek között az e-roller

Egyre több elektromos roller gurul a magyar utakon. Kicsi, nagyon gyors és könnyen kikerüli a dugókat, ráadásul nem kell menetrendhez alkalmazkodnunk vele. A bérelhető verziókat pedig ott tesszük le, ahol csak akarjuk, nem vagyunk megkötve, ha másik közlekedési eszközre szeretnénk váltani. Igen ám, de a roller besorolása minimum kétséges, hiszen a gyalogosok között csúnya baleseteket tud okozni, s az is komoly sérülésekhez vezethet, ha rolleresként mindenfajta védőfelszerelés nélkül összetalálkozunk egy autóval. Most talán elindult egy folyamat, amelynek részeként elkezdődik ezeknek az e-szközöknek a szabályozása. A megnyugtató végkifejlet persze még nagyon messze…

Két e-roller-szolgáltatóval is együttműködési megállapodást kötött Budapest V. kerülete nemrég – adta hírül az MTI. A két cég a Bird és a Lime rollermegosztó, amely gyakorlatilag uralja a piacot a fővárosban. Nem titkolt célja ennek a megállapodásnak, hogy a városrészben rendezzék a szolgáltatók elektromos eszközeinek használatát, hiszen itt talán a leginkább elterjedtek ezek a közlekedési e-szközök.

A megállapodások a kerület közleménye szerint „lakosságbarát” intézkedéseket is magukban foglalnak, ugyanis a rollerekre vonatkozó szabályozások mellett edukációs programot és közterület-fejlesztést is tartalmaznak.

Persze ennek akkor lenne igazán gyakorlati haszna, ha más kerületek is kezdeményeznék, hiszen most egyenlőre csak az V. kerületi lakosok vehetnek részt ingyenes, elméleti és gyakorlati oktatóprogramon.

(A Lime rollerszolgáltató ezenkívül pénzügyi támogatást is nyújt az önkormányzatnak közutak, közterek és parkok kezeléséhez, fejlesztéséhez és üzemeltetéséhez.) Így tehát egyelőre csak a belvárosi használók közlekednek majd „okosan”, ha ellátogatnak más kerületekbe az eszközökkel.

Fontos még kiemelni, hogy az V. kerületi szabályozás kiköti:

18 év alattiak nem használhatják a Lime e-rollerjeit.

Ez igazán üdvözlendő, mert sajnos az a tapasztalat, hogy a fiatalabb e-rollerezők bizony nem mindig ügyelnek saját, és a közlekedés többi résztvevőjének testi épségére. Sokszor előfordul, hogy elképesztő sebességgel haladnak át jobbkezes kereszteződéseken, de olyat is gyakran látni, hogy két tizenéves fiatal együtt gurul a rolleren, s amikor egy bukkanóhoz érnek, éppen csak egy hajszál választja el őket a borulástól. (Persze olyan is van, amikor a felnőtt e-rollerrel megy a mobiltelefonjába belefeledkezve a közúton, s csak éppenhogy a kereszteződésben néz fel és lassít egy picit.)

Minden esetre az V. kerületben már legalább kikötötték:

a rollerekkel tilos a járdán haladni, valamint a sebességük a Behajtani tilos! zónáknál (gyalogos zóna, sétálóutca) fokozatosan csökken, majd az eszköz leáll és az utazás csak az adott zóna elhagyása után válik újra lehetővé.

Az is üdvözlendő, hogy az e-rollereket ezentúl be lehet majd azonosítani, ami azért vélhetően nagyot dob majd az eszközöket használó személyek felelősségérzetén, hiszen azok menet közben is leolvasható méretű, három oldalról látható azonosítószámmal lesznek ellátva. A szolgáltatók felelősségbiztosítást is kötnek majd rájuk. A városkép rendezésében is segíthet, hogy az eszközöket ezentúl csak a kijelölt területeken lehet felvenni, letenni.

Egyórás türelmi idő áll rendelkezésre a tiltott helyen lerakott eszköz elszállítására, azután e-rollerenként 50 ezer forint kötbér terheli a szolgáltatót.

Persze az továbbra is kérdés, hogy a magánhasználatban lévő e-rollereket (és egyéb, nagy sebességre alkalmas, de mostanáig rendszámmal nem lajstromba vett eszközöket) mikor lehet majd az utakon biztonságosan közlekedve látni a számukra megfelelő területen. Talán ezek megvásárlását is érdemes lenne egyfajta tanfolyam elvégzéséhez kötni, hogy az azokat használó fiatalok (és persze idősek) és a velük együtt közlekedők biztonsága is garantálva legyen hazánk zegzugos úthálózatán.

Címlapkép: Pixabay.com

Iratkozzon fel hírlevelünkre