Matematikaérettségi: diákokat kérdeztünk benyomásaikról
Kedden, az érettségi időszak második napján a matematika tantárggyal folytatódtak a vizsgák. Tegnap elkezdett sorozatunkat folytatva ma is megkérdeztünk három végzős diákot a tapasztalataikról.
A középfokú matematikaérettségik megoldására három óra állt a diákok rendelkezésére. Az első 45 percben egy rövidebb és egyszerűbb feladatokból álló dolgozatot kellett megoldaniuk az érettségizőknek, mellyel összesen 30 pontot lehetett szerezni. Az idő lejártával a felügyelő tanárok beszedték a feladatlapokat, majd egy hosszabb, összetettebb feladatokból álló részt következett, melyre 2 óra 15 perc állt rendelkezésükre. Ezzel további 70 pontot lehetett gyűjteni. Az utolsó 3 feladatból csupán egyet kellett megoldani, a választás a tanulókra volt bízva.
Sorozatok, együtthatók, valószínűségek
Eszter (18) nagyon örül, hogy túl van a matematikaérettségin, ugyanis ettől tartott a leginkább. Neki a továbbtanuláshoz nem számítani a jegy, a megbukást akarta elkerülni, ami sikerült is neki. Elmondta, hogy az eddigiekhez képest sokkal nehezebb volt a feladatsor. Mivel bölcsészkaron szeretne tovább tanulni, ezért a holnapi történelem lesz számára az igazán mérvadó.
Blanka (19) francia két tannyelvű gimnáziumba járt, ezért nem ugyanazt a feladatsort írta, mint a többi, matematikát magyar nyelven tanuló diák. A két tannyelvű középiskolában tanulók a magyar nyelv- és irodalom érettségin kívül a tanult nyelvükön írják a feladatsorokat. Ezek nemcsak a feladatok nyelvében, de magukban a feladatokban is különböznek a többi végzős által írt feladatsortól. Emellett számukra hosszabb időkeret van biztosítva. Blanka elmondta, hogy az első, rövid feladatokból álló részt nagyon könnyűnek találta, hamar végzett vele, és nem is használta ki az összes rendelkezésre álló időt. A második részt viszont igen nehéznek találta, ahogy rajta kívül nagyon sok diák is hasonlóról számolt be.
István (18) elmondta, hogy korábban voltak olyan pletykák, melyek szerint idén – a koronavírus-járvány következtében elrendelt online oktatás miatt – könnyítés lesz az érettségin. Ez azonban véleménye szerint nem történt meg. Istvánnak nem erőssége a matek, ezért ő is tartott tőle. Úgy érzi, hogy nem sikerült megfelelnie az elvárásainak, azonban azt gondolja, hogy ha nincs online oktatás, és az iskolában készülhetett volna fel az érettségire, sokkal jobban megírta volna. István és barátai az első feladatsorban több feladatot is nehezebbnek éreztek, mint a másodikban. A második feladatrész ellenben nem okozott meglepetést, azt leszámítva, hogy néhány feladatlapot „frissítően könnyűnek” éreztek a fiatalok.
Holnap a történelemérettségi tapasztalataival zárjuk minisorozatunkat. A héten, csütörtökön angol, míg pénteken német nyelvből adnak számot a diákok tudásukról, az ezt követő hetekben pedig a többi tantárgy és szaktárgy következik.
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd