Sikeres sztárok a keresztény könnyűzenében

Lehet egyáltalán a keresztény könnyűzene „sikeres”...? Miközben a stílus képviselői azon fáradoznak, hogy zenei megszólalásaikat a világi popkultúra szintjére emeljék, vajon nem kell attól tartaniuk, hogy e cél esetleges elérésével épp a Lényeg tűnik el? Ha viszont egészen lemondunk az effajta elismerésekről, akkor nem fordulhat elő, hogy egyre több igénytelen, szakmaiatlan mű lát majd napvilágot? Kérdések, amelyeket a hitelesség miatt mihamarabb kell tisztáznunk önmagunkban.

Amikor egy keresztény előadó alkot, elsősorban nem az jár a fejében, hogy emberi elismertségére tegyen szert. Mondhatnánk, hogy felettébb flegma hozzáállás így komponálni, hiszen egy-egy műnek nyilvánvalóan az lenne a célja, hogy sok embernek valami fontosat adjon, és hogy minél többen rezonáljanak a benne megfogalmazott üzenetre. 

Mégis igen érdekes helyzetben van az, aki Isten dicsőségére alkot. Ebben az esetben a művész mintha nem önmagát helyezné a középpontba, hanem Istent – aki egyben a célközönség is. Persze ilyen alapon mondhatnánk, hogy olyan műfajról beszélgetünk, amely simán megél a szoba rejtekében is…

Azért ez természetesen nincsen így.

A keresztény dicsőítők számára is fontos, hogy az a zene, vagy dal, amelyet elénekelnek és másokhoz eljuttatnak, minél többeket Isten dicsőítésére ösztönözzön.

Vagyis jól látszik, hogy a keresztény könnyűzenének ugyanúgy célja, hogy sok embert elérjen, ugyanakkor a középpontjában, a szívében maga Isten áll.

A keresztény előadóművészek számára hihetetlen nagy kihívás, hogy úgy tudják interpretálni Istennek címzett megszólalásaikat, hogy soha ne váljanak főszereplővé. A dicsőítőknek szüntelenül tudatosítaniuk kell magukban, hogy

az egójuk annak a személynek a szolgálatára van alárendelve, aki számukra egyben az identitásukat jelenti, és aki a muzsikálásuk alapja, célja és értelme.

Világos, hogy ezek után világi értelemben aligha beszélhetünk sikerességről a keresztény könnyűzenében. Ám annál nagyobb sikert könyvelhet el magának az a dicsőítő előadó, aki olyan dalt tud megírni, amely széles körben elterjed, sokak szívét megérinti az evangélium üzenetével, és amelynek gyümölcse nem más, mint hogy egyre többen közelednek Istenhez, átadva neki az életüket.

Ám ha ez mégsem következne be, egy adott keresztény könnyűzenei darab még mindig sikeres marad, ha az előadó megéli benne az intim kapcsolatát Istennel. Természetesen a nyitott szívű hallgatók számára az élő kapcsolatból táplálkozó megszólalások vonzóvá válnak, mert megérzik benne a megélt hit erejét.

Ne essünk azonban abba a tévedésbe, hogy innentől kezdve teljesen mindegy, egy mű megjeleníti-e önmagában a szépséget, amelynek Isten gazdagságából kell meríteni. Vagyis Istennek csak a legjobbat lehet felajánlani önmagunkból – amely végül az igényességben ölt testet.

A sorrendiség és a motiváció azonban ebben a folyamatban egyáltalán nem mindegy.

Egy dicsőítő előadónak mindenekelőtt Istennek kell kifejeznie háláját a lehető legigényesebb eszközökkel, amelyek aztán sok más embert képesek bekapcsolni ebbe az Isten iránti imádatba.

Létezik azonban egy véletlenszerű egybeesés a világi és az Istennek szánt zenei megszólalások értékelésében. Nem egy világhírű keresztény előadót ismerünk, akit a nem keresztény közeg azért jutalmaz, mert tömegeket képes vonzani. Népszerűek, hatalmas koncerteket adnak szerte a világon.

Kijelenthetjük tehát, hogy vannak komoly, hatalmas tömegeket vonzó sztárok a keresztény könnyűzenében is – sikerességüket azonban nem mérhetjük a világi elismeréseken keresztül.

 

Gável András

 

A dicsőítésvezető ismertetőjegyei 2020-ban

Keresztény könnyűzenei BRÉKING: Jota indul a Dalban!

Elindult a nevezés az idei Szikra-díjra

Kiemelt képünk forrása: Edward Cisneros/Unsplash