Engedjük be a gyerekeinket az életünkbe! – Sárosdi Virág a Vasárnapnak
– Milyen céllal jött létre a Skillo.hu és a mögötte található tudástár?
– Hat évvel ezelőtt azt vettem észre, hogy a szülők nagyon eltávolodtak a saját gyerekeiktől: nem igazán fordítanak figyelmet az oktatásukra, otthoni tanításukra. Az iskola és a szülők közötti szakadékot szerettem volna áthidalni. Abban akartam segítséget nyújtani, hogy
a szülők nagyobb felelősséget tudjanak vállalni a saját gyerekeik neveléséért és fejlesztéséért.
– A szülők talán nem élnének ezzel a felelősségükkel?
– Ezért a jelenségért nem feltétlenül csak a szülők okolhatók. Sokszor a tanárok és a neveléssel foglalkozó szakemberek mondják, hogy a szülő ne segítsen a gyerekének, mert az otthoni magyarázattal csak összekeveri, ami a gyerek fejében van. Ezt azzal indokolják, hogy a szülő nem szakember, nem tanulta ki az oktatás módszereit. Az ilyen hozzáállás következménye lett, hogy a szülők egy sima házi feladat megoldásában nem képesek segíteni. Ám a gyerekeik egyedül nagyon nehezen boldogulnak még – az iskolában és odahaza is szükségük van a segítségre. A pedagógusok ahelyett, hogy bevonnák az oktatási módszerekbe a szülőket, inkább távol tartják őket.
– A mögöttünk álló karantén-időszak megmutatta, hogy a szülőknek mégis van ezen a területen feladatuk. A Skillo.hu hogyan tudott a kialakult helyzetben hatékony segítséget felkínálni?
– Elsősorban játékokkal segítettünk, a nagycsoportosoktól kezdve az elsős, másodikos gyerekekre szabottan. Tanulási módszereket ajánlottunk fel a játék eszközével.
– Az időbeosztás előzetes megtervezésére is találunk az oldalon segédleteket. A férfiak is fogékonyak erre, vagy inkább csak az anyáknak fontos, hogy a gyereknevelés apró részleteit előre lássák?
– A felnőttek sok mindent már teljesen kézenfekvő, hétköznapi dologként kezelnek. Ám ugyanez a gyerek szemszögéből nézve mégsem magától értetődő. Számukra a következő nap végiggondolása mindig újszerű, begyakorolandó terület. Annyira a mában élnek, hogy meg kell számukra tanítani a holnap jelentését. Ha a szülők a gyerekek elé élik a másnap megtervezését, a gyerekekben majd rögzül ez a minta.
– Az ilyen tervezés abban is segít, hogy a szülők se feledkezzenek el a gyerekeikkel tölthető, töltendő időről?
– A szülők az ilyen tervezés révén elkezdik valóságosan megtapasztalni, hogy a gyermekük nem csak egy „csomag”, amit reggel leteszünk az iskolába, délután pedig felveszünk onnan. Az együttes tervezés arra is teret ad, hogy a gyerekek is némileg beleszólhassanak a jövőbeni tervek kialakításába.
– Hogyan jeleznek vissza, akik éltek már a képzések nyújtotta lehetőségekkel?
– A szülők legtöbbször arról számolnak be, hogy a gyerekeik számára is nagy élmény, amikor közösen, játékosan tesznek valamit. Lehet az a napi házi feladat elkészítése vagy a jövő hét megtervezése.
A gyerekek „radarpontossággal” visszajelzik, hogy ez nekik jó és működik.
– A nyár elején a szülőknek mire érdemes figyelniük a gyerekeik körül?
– Nálunk nagyon bevált, hogy a nyár első két hete a teljes elengedés időszaka legyen. Ezáltal az iskolai rutin és napirend többé nem szorít. Ez a lelazulás rendkívül jót tesz. Azután viszont jó, és a gyerekek is igényelni fogják, hogy egy napnak meglegyen a kiszámítható beosztása. Mindenkit megtart a nyári rutin kialakítása. Ez természetesebb, mint az őszi napirend, de azért mindenkinek megvan a saját feladata.
Hasznosan, értelmesen telnek így el a szünidő napjai.
Ebbe beleférnek az iskolai kötelező olvasmányok is. Nyilván minden játékosabb, lazább, de nem parttalan. Az oldalunkon több, ingyenesen letölthető játékos tartalom is elérhető, amely a nyáron különösen nagy segítség lehet minden gyermekéért felelős szülő számára. Egy családi otthonban fontos, hogy minden nap kerüljenek elő olyan játékok, amelyeket a szülők és a gyerekek közösen játszanak. Ez nem jelenti azt, hogy órákat kellene erre áldoznunk naponta megvásárolt új, bolti társasjátékokkal. A napi rutin során kell megtalálnunk azokat a pontokat, amikor belefér egy-egy kisebb játékosság az életünkbe – akár az esti fogmosás vagy a vacsorakészítés során. Ez igazán fejleszteni fogja a gyermekünket a nyári szünidőben is.
– Ezek szerint megvalósítható feladatokról van szó?
– Sokan azt gondolják, hogy valami extrát kell kitalálniuk ezen a téren, ezért már szinte előre belefáradnak a megvalósításba, és nem is kezdenek bele. Ezzel szemben elegendő csak beengedni a gyerekeinket a saját életünkbe. Azokra a területekre, amelyek rájuk is tartozhatnak: főzés, mosás, esti fürdés. Számtalan lehetőségünk van, hogy odafigyelhessünk a gyermekünkre, beszélgessünk vele. Mindezt játékkal és „bolondosan”. A gyakorlat biztosan megmutatja majd, hogy ez
feldobja a családok napjait.
Gável András
A kiemelt képünk forrása: Skillo.hu/Sárosdi Virág