Home office járvány idején és azon túl

A munkáltatók egyre jobban felismerik azokat az egyértelmű – főként gazdasági és egészségügyi – előnyöket, amelyeket a távmunka alkalmazásával nyerhetnek. Ez az atipikus foglalkoztatási forma nemcsak a munkavállalókat teszi elégedettebbé és lojálisabbá, hanem a cégeknek is komoly költségcsökkentési tényezőt jelent. Nem egy egyszerű juttatásról van szó, hanem egy mindenki számára nyerő helyzetről.

Ma, a koronavírus idején az a szervezet van előnyben és nagyobb biztonságban, ahol már korábban elkezdték a távmunka bevezetését. Ezzel a módszerrel a cég és a dolgozók kiadásai is csökkenthetők, miközben a munkavállalók motiváltsága javul, produktivitásuk nő, így a működés hatékonysága, a cég versenyképessége nagyságrendekkel javítható. Mindez mérsékelheti a munkanélküliséget, javítja az esélyegyenlőséget, és a végeredmény egy boldogabb, elkötelezettebb, motivált munkatárs, s nem utolsó sorban egy alacsonyabb költségvetésből működtethető munkahely.

A home office néven emlegetett munkavégzés azt jelenti, hogy a munkavállaló távmunkában végzi el a feladatait, amit megtehet otthonról vagy szinte bárhonnan a világon. Néhány éve még számba vehetők voltak azok a területek, ahol alkalmazható volt ez a foglakoztatási forma, de ma szinte mindenhol van rá lehetőségünk, hogy hatékonyan dolgozzunk onnan, ahonnan szeretnénk.

Azonnal küldhetünk leveleket, adatokat, nyomtathatunk otthonról a munkahelyi nyomtatón, online is bármikor láthatjuk egymást, sőt nagyobb megbeszéléseket is tarthatunk. Érdekesség, hogy az online megbeszélés sok esetben fegyelmezettebben zajlik, mint a személyes egyeztetés. Persze a home office nem alkalmas egy építkezés kivitelezésére, és a mezőgazdaságban is csekély szerepet kaphat az atipikus foglalkoztatási mód.

fotó: pixabay

Távmunkában el lehet látni azokat a feladatokat, amelyek jól körülírhatók, önállóan végezhetők, világos céljaik és mérhető eredményeik vannak, nem igényelnek helyhez kötött drága infrastruktúrát. Ami a legnehezebb, hogy a gondolkodásunkat kell megváltoztatni hozzá. A szemléletváltás küzdelmes feladat a vezetők és a dolgozók számára is, hiszen vannak velünk élő hiedelmek és félelmek az ismeretlentől, az újtól.

„Be kell járni a munkahelyre, ha van munka, ha nincs!” vagy „Akit nem látunk a munkahelyen, az nem is dolgozik!”

Felmérések alapján sok cég úgy véli, hogy rugalmas, ám a munkavállalóik ezt sokkal kevésbé igazolják vissza. Nem vitatott, hogy a távmunka újfajta vezetői attitűdöt, nagyobb bizalmat és átfogóbb kommunikációt követel a munkáltatótól.

Fel kell tenniük a kérdést: a munka elvégzése, tehát az eredmény vagy a munkaidő és a munka helyszíne a fontos? Jelen időszakban a dolgozók egészségéért, családtagjaik életéért hozott döntések felelősségét is viselnie kell a vezetőnek. Bízniuk kell a munkatársaikban, elengedni az ellenőrzés vágyát és új szokásokat kialakítani. Meg kell azt is szokni, hogy online hívja a kollégáit vagy gyakrabban nyúl a telefonhoz, videóüzenetet küld, és több e-mailt ír. Ha ezek hiányoznak, akkor nem lesz távmunka, versenyelőny, hatékonyságnövelés és vírus ide vagy oda.

A veszélyhelyzettől elvonatkoztatva annak határozottan szerencsétlen választás a home office, aki nehezen választja el a munkát és a magánéletét. Mivel az otthon dolgozók több időt töltenek a munkával, így hajlamosabbak ezt a családi élet rovására vagy éppen éjszaka tenni, ami nem kedvez a magánéletnek. Természetesen, ha minden felelős dolgozó és munkáltató érdeke önmaga és a másik biztonsága, akkor nincs más megoldás, mint a távmunka.

Megéri neked, nekem és a környezetnek is

A távmunka költséghatékony, mivel a közlekedés költségei megtakaríthatók, ezzel együtt jelentősen csökkenthető a környezetszennyezés és a városi forgalom terheltsége, így élhetőbbek és tisztábbak, nem utolsó sorban balesetmentesebbek lesznek városaink. Azért is megéri otthonról dolgozni, mert a home office koncentráltabb, megszakítás nélküli munkavégzést tesz lehetővé, és ha jól bánunk vele, akkor magánéletünkkel is jobban összeegyeztethető. Ezen felül csökken a munkahelyi hiányzás, és kisebb lesz a munkavállalói fluktuáció. Ez az atipikus foglalkoztatási forma növeli a szervezet társadalmi elismertségét, és csökkenti az egészségügyi rendszerre gyakorolt terheket, mivel aki otthonról dolgozik, azoknál kevesebb a betegállományban töltött napok száma.

Mivel nincsenek térbeli korlátok, a munkaerőhiányra is pozitívan hat a lehetőség, hiszen így a kisgyerekes vagy mozgásukban korlátozott munkavállalók is egyenlő esélyekkel dolgozhatnak. Sőt, ma a munkaerőpiacra belépő, fiatal munkavállalók (Y- és Z-generáció) bevonzásának, illetve megtartásának legjobb eszköze az atipikus foglalkoztatás. Az emberek szívesebben választanak olyan munkahelyet, ahol van lehetőség kötetlen, rugalmas vagy otthoni munkavégzést is választani, akár még olyan áron is, hogy kevesebb a fizetésük. 

Amire szükség van

A home office megfelelő működéséhez szükség van a dolgozó folyamatos és széleskörű tájékoztatására, mivel nem lehet bekopogni, beköszönni a másik irodában ülő kollégának egy-egy új információval. Az is fontos, hogy a munkavállaló rendelkezzen a szükséges ismeretekkel ahhoz, hogy önállóan, különösebb segítség nélkül képes legyen távmunkában ellátni munkáját. Szükség van még önismeretre is, mivel nem mindenki alkalmas az otthoni munkavégzésre. Különbözőek vagyunk, így itt sem segít az uniformizálás. Vannak, akik jobban tudnak közösségben dolgozni, vagy nem akarnak semmiből kimaradni.

A vezetők önállóságának erősítése, hatás- és feladatkörének növelése sem maradhat ki. Sokszor egy megértő csoportvezető, egy támogató osztályvezető a saját hatáskörében megadja azt, amit a szervezet nem, vagyis a rugalmasság inkább titokban valósul meg, a felsővezetés tudta nélkül.

Ma lépéselőnyben és nagyobb biztonságban van az a szervezet, ahol a távmunka biztosított, holott nagyon sokaknak nagyon gyorsan kellett átállnia erre a munkamódra. Viszont bátorsággal, felelősségvállalással, a gondolkodásmód megváltoztatásával képesek voltak az új helyzetre új válaszokat adni. A felgyorsult és kikényszerített innovációt továbbfejlesztve a távmunkának több nyertese lehet, mint gondoltuk volna.

 

Dobrai Zoltán

lelkigondozó, mediátor

családterapeuta-jelölt

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre