Az Eucharist Zenekar ráhangolt a NEK-re

Készülve az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra, a Gável testvérek dicsőítő zenekara új dallammal ruházta fel a 34. Eucharisztikus Kongresszusra írt himnuszt, mely azóta a hívek által is közkedvelt egyházi énekké vált. Mivel az eredeti verziótól csak a dallamvilág tér el, könnyen magával ragadja a hallgatóságot.

Az eredeti ének szövegét a 34. Eucharisztikus Kongresszusra Bangha Béla köztiszteletben álló teológus, jezsuita, a katolikus sajtó ősatyja írta, és Koudela Géza neves zeneszerző, karnagy, római katolikus pap szabott rá zenei köntöst. 1938-ban Budapest és a világ keresztény közössége ezt az éneket zengte, mely azóta is közkedvelt egyházi énekünkké vált, és találóan fogalmazta meg a vágyat, hogy Krisztus békében forrasszon össze minden népet és nemzetet.

A Gável András és Gável Gellért által vezetett Eucharist Zenekar nemrégiben gondolt egy merészet, és összeszőtték a dallamokat, melyek egy ideje bennük érlelődtek, s létrehozták azt a dalt, mely a mai ember szívét éppen úgy képes megérinteni, mint az eredeti ének. 

A szövegben csak annyit változtattak a dalszerzők, hogy a már ismert ének utolsó szakaszát az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus mottójára cserélték fel.

A hallgató már az ének kezdetétől észrevétlenül részesévé válik a folyamatoknak, és énekli az ismeretlen ismerős dalt. 

Az új verzió hallatán elsőre a magamagától jelző jutott eszembe. Eleve egyik, számomra igen kedves egyházi ének a Győzelemről énekeljen napkelet és napnyugat, hiszen minden benne van, amit az Oltáriszentség tiszteletéről tudni kell olyan módon, hogy azt az egyszerű templomba járó ember és a teológiai ismeretek sűrűjében eligazodó személy is megérthesse, s szívébe, lelkébe hordozhassa a dalt.

Eucharist – Győzelemről énekeljen (zene: Gável András, Gável Gellért; szöveg: Bangha Béla atya)

Az 1938-as Eucharisztikus Világkongresszus himnuszának szövegére született dicsőítő dal.A házi felvétel a veresegyházi Szentlélek templomban készült.A felvétel készítésében közreműködött Trásy Zsolt és Balogh Borbála.

Posted by Eucharist Zenekar on Thursday, January 30, 2020

 

Az Eucharist Zenekar merész vállalkozásba fogott, hiszen gitárral, elektromos zongorával közelítette meg, és ez által új fényben világította meg a korábbi eucharisztikus kongresszus himnuszát. Ezzel viszont nem csorbított annak mély üzenetén és szépségén, sőt! Egy hidat épített a 20. század és a 21. század Istent dicsérő embere közé.

A videó forgatásához választott helyszín mély üzenettel bír, hiszen egy templom; ráadásul a Szentlélek tiszteletére felszentelt templom. Azon belül is a zenészek és énekesek a szentélyben foglalnak helyet, vagyis fizikai értelemben a legközelebb vannak az Eucharisztiához. A hangzás ha az ember becsukja a szemét, olyan zenei kavalkádot és hangok sokszínűségét foglalja magában, mintha egy kis kórusművet hallana modern elemekkel tarkítva a hallgató. A gitárok többszólamúsága, az énekesek hangjának lágy egybecsengése mintegy felemeli a lelket.

Egy hiánypontot ragadhat meg a szemfüles néző. A képi hatás terén a templom a szentség misztikáját idézi, de mégis sajnálatos, hogy maga az oltáriszentség nem jelenik meg a videóban. Továbbvíve mint klipbe, amely a hitünk középpontjáról szól, mindenképpen az eucharisztia tiszteletének színes palettáját érdemes lenne bemutatni, mert a hang és kép így lehetne igazán egységben és hitünk megvallásának színességét festené fel minden olyan ember számára, aki egyszer is megnézné a videót. Legyen az magyar vagy akár idegennyelvű szemlélő. 

Összegzésként úgy értékelhető, hogy a neves teológusok munkájának frissített változata pezsgéssel tölti meg azt a dalt, mely immáron évtizedek óta buzgó imára hívja a hívőket.

Gyöngy-Pethő Krisztina

Kiemelt kép: Sztankó Dávid