„Fontos megszólítani azokat, akik nem a mi aklunkból valók” – Példaképünk Sajgó Szabolcs
Édesanyám meghatározó példakép. Ezzel többnyire mindannyian így vagyunk. Szavaival, példájával terelgetett minket a jó irányba. Minden reggel – ekkora családban a reggel őrület az iskolába-óvodába-munkába indulás miatt – eltűnt tizenöt-húsz percre. Elment a közeli kápolnába szentmisére vagy annak egy részére, hogy legalább áldozni tudjon. Sok évvel később mondta, hogy számára ez az idő adott erőt a mindennapokhoz, e nélkül nem bírta volna ki. Sokan voltunk, energiában gazdagok, anyagiakban szegények, apámnak nem volt könnyű természete, de melyikünké az. Helyzetét nemcsak mi nehezítettük, munkahelyén állandóan be akarták léptetni a pártba. Életre szóló példa számomra, hogy édesanyám minden reggel az élő forráshoz járult.
Akikre igazán fel tudtam nézni, azok közt említem Thiry Istvánt, aki pap létére „börtöntöltelék” lett. Teológiai hallgatóként ismerkedtem meg vele 1970-ben. Akkoriban Blanckenstein Miklós két évvel idősebb szeminaristaként felelt értünk, elsőéves papnövendékekért. Ő hívta meg titokban Thiryt, aki többször börtönben volt és hivatalosan nem szolgálhatott. Túl jó pap volt… Nagyon intelligens, egyszerű ember volt. A megismerkedésünk után rendszeresen találkoztunk és mindenféle szempontból hosszútávon hatott rám a személyisége, anélkül, hogy ő akart volna ilyesmit.
Az ignáci lelkiségben először az a szemlélet fogott meg, hogy az ember élete végéig rengeteg lehetőséget hordoz és ezek kibontakoztatása halálig kötelesség – vagyis vonzott a „magis” szellemében való élet. Hogy a többre, a nagyobbra és jobbra való törekvésnek kell meghatároznia életünket az utolsó leheletünkig. Antroposzok vagyunk, „fölfelé tekintők”, ahogy görögül az embert nevezik. A magyar gyökerek megőrzését mindig fontosnak tartottam. Azt láttam, hogy a külföldön élő magyar jezsuiták számára is nagyon fontosak a gyökerek. Az emigrációs magyarság megmaradását, kulturális összetartását az egyház és a cserkészet biztosítja leginkább ma is. Ezért vállaltak a magyar jezsuiták külföldön sok plébániát, egyházközséget. Reményik Sándor gondolatát a diaszpóra magyarságának tekintetében akár úgy is fogalmazhatnánk: Ne hagyjátok a templomot, a templomot s a cserkészetet. Én Hamiltonban találkoztam a cserkész életforma megtartó erejével és bele is ragadtam.
A sok teendő és a rendszeres imaélet összeegyeztetése minden jezsuitának egyéni feladat. Hosszú ideig kevés volt az alvásigényem, évtizedeken át 4-4,5 órát aludtam, ami azt is jelentette, hogy több időm jutott imára, munkára, költészetre. Másik fontos szempont az ignáci lelkiség alapja, az, hogy az ember a cselekvésben is igyekezzen megmaradni szemlélődőnek.
Néha a késő esti órákban, néha kora reggel van lehetőségem írni. Sokszor gondolok arra, hogy rendszeresen kellene időt szánni az írásra, hisz nem azért kaptam, amit kaptam, hogy az gyümölcsok nélkül maradjon. Felelős vagyok a kapott talentumért. Máskor arra gondolok, hogy a húsvér emberekre kell még több időt szánni itt és most. Nem akarom a kettőt szembeállítani, de a döntést nem lehet megúszni. Ha írok, úgy érzem, tettem valamit. A lelki egyensúlyom időről-időre megkívánja, hogy írjak.
Az ihletett állapotra tulajdonképpen mindenkinek szüksége van folyamatosan. A kreativitás, az ötletgazdagság, a „ha így nem, akkor úgy, s ha úgy sem, akkor amúgy…” az ihletett állapot jelei. Sokféle módon lehet ez az állapot hatékony és teremtő. Az öt önálló verseskötet mellett (vagy helyett…) sok kötetet írtam – hogy csak néhányat említsek – a szentjánosbogarak közösségébe, a dobogókői Manrézába, a Párbeszéd Házába… Az ihlet számomra nemcsak írást jelent, bár azt kiemelten jelenti. Ez olyan, mint Csíkszentmihályi Mihály unokatestvérem megfogalmazásában híressé lett „flow”, amit időről időre mindenki megtapasztal.
Mindenkinek van egy szokásvilága. Engem vonz a komfortzónánkon túli terület, ahová gyakran a növekedésünk és gazdagodásunk lehetősége van rejtve. Ezért is választottam ezt a jelmondatot. Fontos megszólítani „más juhokat”, akik nem a mi aklunkból valók, akik nem pont ugyanúgy látják a világot. Hiszen Isten több, mint ami a katolikus komfortzónánkban elfér. Több, mint ami bárkiében elfér, tehát a másik embernek is szüksége van arra, ami az enyémben van és ami az övétől eltérő. Ráadásul erősen hiszem, hogy annak a „komfortzónájában”, akitől a jelmondatom származik, minden megtalálható, vagyis meghaladhatatlan világ. Arra adtam magam pappá szentelésemkor és az örökfogadalommal, hogy az ő szép, új – mennyei – világa építésében segédkezzek. Oda mindenki meghívást kapott Krisztus keresztjében, és ott senki nem töltheti be más helyét. Isten titka, hogyan képes megoldani a terített asztala körül tátogó esetleges űr boldogtalanságát, vagyis bárki hiányát az asztala körül…