A prímás

Még nagyon friss bennem az érzés, az értelmetlen és korai halál érzése. „Teli bőrönddel ment el”, mint ahogy Bartók mondta volt, ezért menekülök talán a régmúltba. Amikor megismertem, 1984-et írtunk, én Fodor Sándor „Netivel” épp egy nagy lakodalmat muzsikáltam a kalotaszegi Mérában, ő a barátnőjével jött ki gyűjteni. Netit azonnal elfogadta mesterének, és különös szeretettel kezelte későbbi, közös turnéinkon.

Fodor Sándor „Neti” és Ökrös Csaba a Niagaránál

Csaba vézna, alacsony, félszeg, kevés szavú ember volt, kifejező, erős nézéssel, aki mintha álladó görcsben lett volna, míg a hegedűjét kezébe nem vette. De ha kezébe vette, átlényegült s elkezdett sugározni, mintha a régi prímások szelleme vezette volna vonója kezelését, akiknek a zenéjét borzasztó részletesen megtanulta az utolsó kis díszítésig. Sokszor hallgattam félálomban a szállodai szobából, ahogy hajnalban a fürdőszobába bevonulva, hangfogóval, de attól még rettenetesen idegesítően, ezredszer is eljátszott egy-egy problémás technikai részt, hogy aztán a koncerten fölényes biztonsággal dobja, mint éles kést, egyenesen hallgatósága szívébe. Szóval, visszatérve ifjúkorunkhoz, ez az érzelmi hullámvasút akkoriban alaptermészetéhez tartozott. Sokáig hallgatta összezárt vitáinkat a különböző járművekben, amelyeket a Jóisten rendelt a fenekünk alá, és többnyire Ő is tartott karban, nem csak a gépre, de ránk is vigyázva, figyelve. Előttem van ma is, ahogy felhúzott lábakkal támaszkodik mögöttem az ülésre, csukott szemmel, mintha aludna, pedig figyelt és belereccsent a beszélgetésbe, ha a benne gyűlő ilyen-olyan érzelem elérte a forrpontot.

Mindig úgy éreztem, hogy becsül. Az, hogy frissen áttelepült erdélyiként egyből hívott, hogy csináljunk zeneakart, nagyon jólesett, és pedig igyekeztem nem csak a brácsámmal, de minden zeneszerzői tudásommal és menedzseri munkámmal a zeneakart szolgálni. Úgy éreztem, hogy tisztelt, mert én „zeneszerző” voltam, ő pedig mindig is az akart lenni. Hosszú kapcsolat volt a mienk, zenész-testvéri, mint akik egy anyától születtek. Ez az anya a magyar népzene volt. Azt istenítettük, azt szolgáltuk, vadak voltunk, nem törődtünk sem a mi, sem a mások egészségével, vagy belső komfortjával Mindent, amit én nem tudtam, Csaba igen, vagy Pintyő, vagy Miki, vagy Robi, és nagyon szépen kiegészítettük egymást. Rengeteget tanultunk egymástól is, nem csak a nagy öregektől. Vitatkozhattunk bármennyit, részegeskedhettünk, bulizhattunk, ha jött a színpad, mindenki átalakult, semmi nem számított, csak a zene. És az mindig célba talált, mert a színpadról olyan feszültséget és erőt sugároztunk akkoriban, hogy én magam is úgy éreztem sokszor, mintha fél méterrel a padló felett lebegnék, csekély, de engedelmes részeként egy boldog világnak. Balogh Kálmi, Juhász Zoli, Berecz Andris szintén része volt ennek a boldog zenélésnek akkoriban, még ha nem is tartottak mindig velünk. Büszkeséggel tölt el, hogy szerkeszthettem, kiadhattam közös lemezeinket, amelyek megítélésem szerint ma is megállják a helyüket.

Aztán vagy húsz évvel ezelőtt tört egy nagyot az életem és mindennek vége szakadt. Néha összefutottunk, szívesen mesélt a zeneszerzői munkájáról, és soha a hegedülésről.
Két évvel ezelőtt tartottunk egy zeneakadémiai koncertet. Olyan érzés volt, mintha abba sem hagytuk volna, minden a helyén volt, csak mi voltunk már szanaszét, testben és lélekben is. Terveztünk még egy közös koncertet, majd ha hatvanévesek leszünk. Ő június 17-én volt ötvenkilenc. Nem húzott rá lapot, nem harcolt, lehet, nem is akarta tudni, milyen súlyos az állapota, egyszerűen csak elment.


Hirdetés

Nyugodj szép csendesen, Csaba! A zenénk legyen veled!

Kelemen László

'Fel a tetejéhez' gomb