Németországban is népszerűsítik a zalaegerszegi járműipari tesztpályát

Ismeretterjesztő rendezvényekkel népszerűsítik Németországban a hagyományos járművek mellett önvezető és elektromos hajtású gépkocsik tesztelésére is alkalmas zalaegerszegi járműipari próbapályát (ZalaZONE), az országos „roadshow” újabb állomását kedden tartották a fővárosban, Berlinben.

A nagy érdeklődés mellett, ágazati szakemberek és politikus részvételével tartott fórumon előadást tartott mások mellett Szalay Zsolt, a ZalaZONE-t működtető társaság kutatási és innovációs részlegének, és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem gépjárműtechnológia tanszékének vezetője.

A fórum után a közmédiának elmondta: a résztvevők „fontos és releváns” kérdésekkel fordultak az előadókhoz, és nemcsak a ZalaZone-nal vagy a magyar-német együttműködéssel kapcsolatban, hanem a többi között arról is, hogy miként foghat össze a szakma az önvezető járművek tesztelésére vonatkozó szabályok európai szintű harmonizációja érdekében.

Hozzátette:

a ZalaZONE-nak kiemelkedő szerepe lehet a magyar-német járműipari együttműködésben, hiszen egész Európában, „de talán az egész világon sincsen” annyira sokoldalú tesztpálya, mint a zalaegerszegi, ez pedig komoly lehetőség a német fejlesztőknek termékeik kipróbálására.

Lényeges tényező az is, hogy a ZalaZONE úgynevezett tudásközpontként is működik majd. A pálya körüli infrastruktúra részeként tervezett egyetemi kutatóközpontot révén a tudományos és az üzleti célú kutatás olyan szintű integrációja, összefogása valósul meg, amely eddig ismeretlen a hasonló autóipari teszpályáknál.

A ZalaZONE kiépítésével az egyetemi képzés is gazdagodik két új, speciális mérnöki szakkal. Az egyik az önvezető járművekre szakosodott járműmérnöki, a másik pedig a terület informatikai hátterére összpontosító informatikai képzés lesz, mindkét szakon angol nyelven zajlik majd az oktatás – fejtette ki Szalay Zsolt, megjegyezve, hogy mindez „nagyon tetszik a német partnereknek is”, akik pontosan tudják, hogy kulcsfontosságú a magasan képzett munkaerő utánpótlása.

Mint mondta, legszívesebben valamennyi szakmabelit elhívná Zalaegerszegre, hogy bemutassa nekik a ZalaZONE-t. Ez azonban „sajnos nem lehetséges, ezért mi jövünk ide”, Németországba, a magyar autóipar első számú partnerországába. A „roadshow” első állomása München volt, Berlin után pedig Stuttgartban és Düsseldorfban is bemutatkoznak – mondta a ZalaZONE kutatási és innovációs vezetője.

A tesztpályát a zalai megyeszékhely mellett egy 265 hektáros területen építik, alapkövét 2017 májusában tették le, első ütemét 2019 május 20-án avatták fel, az összesen 45 milliárd forintos beruházás befejezése 2020-ra várható.

Egy szakmai kisfilm a pályáról

A fejlesztés egyik különleges eleme lesz egy úgynevezett

okos város (Smart City), amelyhez hasonlót csak az amerikai Michigan államban építettek járműipari tesztpálya részeként.

A Smart City révén a jövő meghatározó technológiáit belvárosi és külvárosi környezetben is lehet kutatni és tesztelni a ZalaZONE-on, és a pálya „okosvárosi” részén nemcsak utakat, utcákat, kereszteződéseket, körforgalmakat vagy éppen buszsávokat építenek ki, hanem még épülethomlokzatokat is.

A ZalaZONE további egyedülálló adottsága a határokon átnyúló mobilitás kutatásának és tesztelésének lehetősége, ugyanis egy különleges magyar-osztrák-szlovén együttműködési megállapodás révén kialakítanak egy nemzetközi közúti tesztfolyosót a Zalaegerszeg-Graz-Maribor háromszögben.

MTI